Limar heeft weer een nieuwe helm toegevoegd aan het assortiment. Net als alle andere tophelmen maakt de Air Atlas deel uit van de Air Revolution-serie, de snelste helmen van Limar. Wij hebben ‘m getest.
De Air Atlas zagen wij tijdens de Giro al voor het eerst op de hoofden van de Astana-renners, de ploeg die wordt gesponsord door Limar. In het persbericht voor de Vuelta strooide Limar opnieuw met complimenten over haar eigen product. Volgens het Italiaanse bedrijf is de Air Atlas namelijk de snelste en tegelijkertijd meest geventileerde helm ter wereld. Aan de verwachtingen ligt het dus niet.
Ik kreeg een donkerblauwe variant opgestuurd. Ik moet zeggen: het ziet er inderdaad heel stijlvol uit, maar dat kun je aan Italianen natuurlijk wel overlaten. Het is een echte aerohelm om te zien, zelfs als de voorkant met zeven duidelijke ventilatiegaten verraadt dat-ie ook luchtig is. De bovenschaal is zo goed als dicht, op vier kleine openingen halverwege de helm na. Tel daar de zes open stukken aan de achterzijde bij op en je komt op een totaal van zeventien ventilatiegaten. Een stuk meer dan andere aerohelmen, maar desalniettemin zegt het weinig.
UFO
Want: je kunt de achterste ventilatiegaten zelf netjes wegwerken met een opzetstuk, het opvallendste onderdeel van de helm. Ik had het zelf graag willen uitproberen, maar helaas: in mijn pakketje zat geen opzetstuk (komt pas in de loop van september uit). Geen probleem overigens: hoe vaak heb je dat nou nodig? Voor de foto’s was het leuk geweest, maar online zag ik hoe de vork in de steel zit. Limar noemt het opzetstukje UFO, een ‘ongeïdentificeerd object’ met als doel om de aerodynamica te verhogen. Door het stukje namelijk vast te klikken wordt de helm langer, meer een tijdrithelm. Een multifunctionele helm dus.
De Air Atlas weegt om en nabij de 235 gram (maat M) en is in meerdere maten verkrijgbaar. Bij het opzetten valt me direct op dat het verstellen niet helemaal lekker gaat. Al rijdend lukt het me niet om ‘m verticaal aan te passen en ook horizontaal gaat stroef. Eenmaal van mijn hoofd kan ik de Air Atlas in vijf standen verticaal verstellen, al moet er wel wat geweld aan te pas komen. Horizontaal kraakt het draaien ook enorm, maar doet-ie het wel. Bij een hoop andere helmen gaat dat een stuk soepeler. Met een magnetische kinsluiting doe je de helm om.
Maar goed: dat is dan ook direct het enige minpunt dat ik heb gevonden. Ik vind het namelijk echt een heerlijke helm. In de afgelopen maand heb ik ‘m bijna elke week wel een paar keer op mijn hoofd gehad en telkens probeerde ik minpunten te vinden. Maar: wat goed is, is goed. De ventilatie (zes ‘luchtstromen’) is hartstikke prima, zelfs op dagen dat het boven de 30 graden is doet de Air Atlas zijn ding. De binnenkant is uitgerust met dikke padding voor extra comfort en dat zit ook fijn.
Limar heeft veel helmen, van luchtig tot aero. Waar moeten we deze Air Atlas onder kwalificeren? Het bedrijf heeft veel geld gestoken in windtunneltests en kwam samen met oudgediende Vincenzo Nibali tot deze bijzondere helm. Na uitvoerig testen blijkt dat deze Air Atlas bij een snelheid van 40 kilometer per uur zo’n 0,7 watt sneller is dan de Air Speed, het vorige top-aeromodel van Limar. Bij een snelheid van 50 kilometer per uur wordt een wattwinst van 1,4 geclaimd. Afijn, marginal gains…
De helm is verkrijgbaar in zes verschillende kleuren. Daarnaast is er ook een MIPS-versie, waarbij je de keuze hebt uit drie kleuropties.
Specificaties Limar Air Atlas:
– 17 ventilatiegaten
– 6 interne luchtstromen
– Wasbare padding
– Verticaal en horizontaal te verstellen
– Magnetische kinsluiting
– Maten: S (52-56), M (54-58) en L (57-62)
– Gewicht: S (220), M (235) en L (260 gram)
– Adviesprijs is nog onbekend
– Binnenkort verkrijgbaar
Houd de website van Limar in de gaten.