Helmen van Ekoï
Ekoï barst van de helmen en ik heb er al meerdere gedragen. De Legende (een retro worstenhelm) behoort bijvoorbeeld tot het topsegment en wordt onder andere gedragen door ambassadeur Romain Bardet. Die helm is erg luchtig, maar heeft nog wel zo zijn mankementen. Heel comfortabel zit het bijvoorbeeld niet. Dan heb je ook nog de CXR15, een typische aerohelm. Die helm oogt levensgroot en kent nauwelijks ventilatiegaten. Eigenlijk is de CXR15 het tegenovergestelde van de Legende. Waar de Legende enorm goed ventileert en de bovenschaal nagenoeg open is, is de CXR15 potdicht. Qua comfort zit er weinig verschil tussen de Legende en CXR15, al bestaat de padding van de Legende wel uit korte kussentjes en is de padding bij de CXR15 een groter geheel. Een ander verschil zit ‘m in de prijs: de CXR15 was (inmiddels niet meer verkrijgbaar bij Ekoï) voor minder dan €100 te koop, de Legende kost €199.
Specificaties:
– Aerohelm– Opvolger van de AR13
– 10 ventilatiegaten
– Gewogen gewicht: 216 gram bij maat M
– Full In Mould, EPS-schuim
– Magnetische gespsluiting
– In hoogte en lengte verstelbaar
– Maten: XS/S (52-54 cm), S/M (55-58 cm) en L/XL (59-61 cm)
– Meerdere kleuren verkrijgbaar
– Adviesprijs: €129,99
AG2R-helm
Ik ontving de AR14 in het AG2R-blauw met bruin. Aan de looks ligt het echt niet, want ik vind de helm er goed uitzien. Niet voor niets maakten afgelopen seizoen ook de andere profploegen Roompot-Charles en Delko-Marseille gebruik van de AR14. De AR14 is de verbeterde versie van de AR13: net zo licht en nóg aerodynamischer, zegt Ekoï. “Meer design, nog ergonomischer en het geeft nog meer bescherming.” Waar ‘vroeger’ vooral sprinters reden met aerohelmen, daar maakt nu bijna iedereen gebruik van zo’n helm. De reden: het zit goed, je hebt aërodynamisch gezien een voordeel en het gewicht is minimaal. De AR14 is gemaakt van EPS-schuim en is ‘Full In-Mould’. In totaal bevinden zich op de helm tien ventilatiegaten, waarvan zes aan de achterkant. De helm is in lengte en hoogte verstelbaar door te draaien aan het wieltje.

De ‘open’ achterkant met zes ventilatiegaten, rechts de bovenschaal met ‘AirFlow’.
