Als je een liefhebber van de motorsport bent, heb je waarschijnlijk wel van het merk HJC gehoord. Het Zuid-Koreaanse bedrijf maakt echter niet alleen helmen voor motorrijders, maar ook voor wielrenners. Wij hebben hun nieuwste helm getest: de Valeco!

HJC Valeco

HJC is pas sinds kort actief in de wielerwereld. Veel helmen hebben ze daarom nog niet op de markt en wat ze hebben ligt vooral in het topsegment. Dat heeft een reden. HJC heeft al haar kennis van motorsporthelmen gebruikt voor de wielerhelmen. Er is gekozen om alleen tophelmen te maken en verkopen, en geen ‘goedkope’ helmen. Dat zie je terug in de prijs én kwaliteit.

HJC Valeco
De HJC Valeco ziet er strak uit.

Sinds 2018 is HJC verbonden aan Lotto-Soudal. Op het moment dat HJC en Lotto-Soudal hun samenwerking aangingen had het Japanse bedrijf slechts twee helmen in haar assortiment: de Furion en de Ibex. De Furion is een echte aerohelm, de Ibex is een luchtigere helm voor al het andere werk. Meer was er niet. Men was op dat moment nog bezig met het ontwikkelen van een tijdrithelm, maar die was nog niet af. Victor Campenaerts werd daarom bij het ontwikkelproces van de Adwatt betrokken en mede door zijn kennis en kunde rolde er een superaerodynamische tijdrithelm uit de koker. Onlangs brak hij er zelfs het werelduurrecord mee.

HJC wil langzamerhand meer helmen op de markt brengen, maar kwalitatief moeten ze wel tot de bovenste categorieën horen. De Valeco is zo’n helm. De nieuwste helm van HJC is erg licht en ziet er strak uit. Toch is hij iets zwaarder dan zijn voorgangers, al mag dat nauwelijks een naam hebben. Qua uiterlijk is er weinig aan- of op te merken.

Victor Campenaerts 2019
Campenaerts met de AdWatt.

Specificaties:
– In-mould constructie
– Advanced Air System
– Venturi-effect
– Ruimte om je bril weg te steken
– 12 ventilatiegaten
– Gewicht: 253 gram (maat M)
– Beschikbaar in 7 verschillende kleuren
– Adviesprijs: €139,95

De renners van Lotto-Soudal maken normaal gesproken gebruik van de Furion en de Ibex, maar volgens HJC zijn er meerdere renners die maar al te graag met de Valeco koersen. Een combinatie van ventilatie, aerodynamica en comfort ligt daar aan de grondslag.

De helm zit enorm fijn. Het eerst wat opvalt is dat hij erg klein oogt. Alhoewel ik de Valeco in maat M (55-59 centimeter) heb ontvangen, zit hij erg ruim en heb ik genoeg ruimte over. De maatvoering is overigens onlangs bij HJC veranderd, want tot dit jaar werd er gebruik gemaakt van dubbele maten. Bijvoorbeeld: maat S/M en M/L. Hierdoor viel de Furion vorig jaar bij mij erg klein en had ik er weinig plezier aan. Door de nieuwe maatvoering wijkt de maat niet af van andere helmen. Maat m is dus gewoon m.


De helm gezien van de voor- en achterkant.

Veel verschilt de Valeco met de Furion niet. Aan beide voorkanten zitten vijf ventilatiegaten, waarbij de gaten van de Furion iets kleiner en strakker zijn. De bovenschaal van de Furion is dicht, terwijl de Valeco op de bovenzijde drie gaten heeft om de lucht te laten ontsnappen. Die gaten zitten bij de Furion onder het ‘dakje’. Het verstelsysteem is nagenoeg gelijk (van de Furion is ietsje groter), net als het kliksysteem. Qua gewicht scheelt het 45 gram (253 voor de Valeco, 208 voor de Furion)

Met de Valeco heb je absoluut niet het idee dat je een paddenstoel draagt. De helm vormt netjes om je schedel en zit erg fijn. Het is altijd een pré als je niet doorhebt dat je daadwerkelijk een helm draagt, en dat is in dit geval een feit. De helm ventileert heel goed en van een zweterig hoofd is absoluut geen sprake.

Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat HJC geen gebruik maakt van een veiligheidssysteem als MIPS o.i.d. Uit eigen onderzoek is gebleken dat MIPS niet voldoet aan HJC’s eisen, waardoor het achterwege is gelaten in de helmen. Hierdoor blijft de helm ook erg licht. Buiten dat het geen MIPS heeft, voldoet het wel aan alle (buitenlandse) eisen.

De Valeco is een fijne helm voor alle terreinen. Of je nu gaat laagvliegen in een criterium of een berg gaat beklimmen, met de Valeco kom je er wel. De helm is comfortabel, ventileert heel goed en is lekker licht. Met deze nieuwkomer laat HJC zien dat het met de kennis en kunde wel goed zit. Het is wachten op meer helmen die wat goedkoper zijn, want dan worden ook de ‘normale’ (toer)fietsers bereikt en gaan we HJC ongetwijfeld vaker op de weg zien.

Plus- en minpunten:
+ Comfortabel
+ Goede ventilatie

– Zwaar op de weegschaal, maar daar voel je weinig van