De profs van Astana rijden met helmen van Limar. Wij zijn geen wielerprofs, maar hebben wel de Air Speed getest. Hoe het ons beviel? Dat lees je hieronder. Een tipje van de sluier: de ventilatie kan beter, maar wat betreft aerodynamica heb je weinig te klagen.

Limar Air Speed

De tophelmen van Limar behoren allemaal tot de Air-lijn. Vier gewone helmen en één tijdrithelm maken daar deel van uit. Het mag wel duidelijk zijn dat Limar bij de ontwikkeling van deze helmen vooral naar de aerodynamica heeft gekeken. “Als je fietst is de wind je grootste vijand. Daarom hebben wij ons bij het ontwikkelen van de Air-helmen enorm op aerodynamica gefocust.”

Limar Air Speed

Daarbij is vooral naar de luchtstroom gekeken. “Om zowel amateurs als profs een consistent voordeel te garanderen”, zegt Limar. De helmen zijn uitvoerig getest. Niet alleen in windtunnels en van achter beeldschermen, maar ook in de praktijk. “We hebben de helmen getest in een lab dat al tig jaren bestaat: de natuur. Daar hebben we ook de puntjes op de ‘i’ gezet.”

De Air Speed is in samenwerking met de Astana-renners ontwikkeld. De helm is uitvoerig in de windtunnel van Magny-Cours (Frankrijk) én op de openbare wegen getest. “Tijdens het fietsen blijft de renner nooit in dezelfde positie zitten. Vooral in competitie niet, want dan wisselt de renner continu het staan op de pedalen af met zitten op het zadel. Daarnaast beweegt het hoofd ontelbare keren.”

De ontwerpers van de Air Speed hebben daarom alle statistieken van de trainingsritten (zowel in de windtunnel als op de weg) verzameld en op basis daarvan een helm gemaakt. Op trainingskamp in Calpe mochten de renners van Astana voor de eerste keer het eindresultaat aanschouwen en leverde dat (uiteraard) louter positieve reacties op.

Specificaties:

– In-mould technologie
– Polycarbonaat buitenschaal met EPS-voering
– 12 ventilatiegaten. waarvan 3 luchtkanalen
– AirFit-verstelsysteem (horizontaal en verticaal)
– Antibacteriële, vervangbare padding
– Maten: M (53-57 cm) en L (57-61 cm)
– Beschikbaar in 7 verschillende kleuren
– Gewicht: 260 gram
– Adviesprijs: €189,95, onder andere hier voor veel minder te koop.

Wedstrijdhelm

“De Air Speed is samen met andere helmen getest op aerodynamica, en daarin scoorde hij heel hoog. Het is zelfs de allerbeste helm bij een snelheid van 40 km/h”, schrijft Limar over de helm. We zullen het maar moeten geloven wat Limar schrijft, want geld om in een windtunnel alle helmen te testen hebben wij helaas niet.

Ik ontving de helm in maat L, geschikt voor een hoofdomvang van 57-61 centimeter. Eigenlijk draag ik normaal alleen helmen in maat M (+- 55/56 centimeter), maar gek genoeg zat deze helm direct goed. De Air Pro daarentegen (over die helm later meer) oogt niet alleen groter, maar zit ook veel ruimer. Zelfs bij helmen van hetzelfde merk zijn er dus wel degelijk verschillen in de maatvoering.

“Net zo aerodynamisch als de tijdrithelm, maar voorzien van betere ventilatie.”

De Air Speed oogt razendsnel. De polycarbonaat bovenschaal is helemaal dicht en aan de voorkant zitten in totaal zeven ventilatiegaten. Drie daarvan zijn groot, twee zijn rechthoekig klein en twee zitten aan de zijkant. Via de achterzijde verlaat de wind weer de helm; daar zitten in totaal vijf gaten. Het gewicht van de helm bedraagt 260 gram. Dat is 17 gram lichter dan de Air Pro en een gemiddeld gewicht voor een aerohelm.


De wind gaat door deze grote ventilatiegaten en komt er aan de achterkant weer uit.

De bovenschaal van de rood-zwarte helm lijkt op de helm te zijn geplakt. Als je goed kijkt, zie je de lijnen zitten. Die lijnen zorgen ervoor dat de wind wordt weggeleid. Volgens Limar is de Air Speed daardoor net zo aerodynamisch als de tijdrithelm Air Wrap, maar is de Air Speed voorzien van betere ventilatie. De twaalf ventilatiegaten zouden voor ‘extreme ventilatie’ moeten zorgen, maar dat viel mij bij iets hogere temperaturen toch een beetje tegen. Al snel werd het erg warm onder mijn hoofddeksel.

Bij veel aerohelmen zie je soms aan de bovenkant van de helm een openingetje zitten. Hierdoor kan de wind de helm verlaten en blijft je hoofd koel. Bij deze helm is dat niet het geval. Onder ‘normale temperaturen’ heb je daar geen last van, maar als je profwielrenner bent en koerst in Spanje heb je wel behoefte aan wat meer verkoeling, lijkt mij.

Dario Cataldo, Air Master
Dario Cataldo won in de Giro een rit met de Air Master. Die heeft iets betere ventilatie.

Het verstelsysteem werkt prima (zowel horizontaal als verticaal) en ook het kliksysteem is gewoon goed. Qua comfort is de binnenkant van de helm niet helemaal je-van-het. Er zijn wat vervelende drukpunten en het zit niet zacht. De kussentjes zijn erg dun, dus zorg ervoor dat je extra padding op voorraad hebt om de helm zo comfortabel mogelijk af te stellen. Je bril wegsteken is trouwens mogelijk, maar dan moet je wel creatief zijn en dat gaat uiteraard ten koste van de aerodynamica en/of je brilpootjes…

De adviesprijs van de Air Speed bedraagt €189,95 en dat is een hoop geld. Ik vind het een fijne helm en ongetwijfeld geeft het je aerodynamisch voordeel, maar als je geen wedstrijden rijdt is het niet nodig om ‘m aan te schaffen. Daar ontbreekt het namelijk teveel aan comfort aan. Rijd je wel koersen? Dan is de Limar Air Speed online voor héél vriendelijke bedragen te vinden en zou ik hem zeker niet afraden. Tijdens criteriums heb je een goede aan de Air Speed..

Plus- en minpunten:

+ Aerodynamisch
+ Strak uiterlijk
+ Prijs-kwaliteitsverhouding

– Niet extreem comfortabel
– Ventilatie

Limar Air Speed, Astana
Astana-renners met de Air Speed.