Mitchelton-Scott
Annemiek van Vleuten won vorig jaar La Course met de Cadence Plus. De Cadence Plus maakt deel uit van het topsegment van Scott. De helm oogt enorm aërodynamisch, maar tegelijkertijd ook goed ventilerend. De voorzijde bestaat uit vijf grote ventilatiegaten en de polycarbonaat bovenschaal is helemaal dicht. Aan de achterkant zitten drie kleinere ventilatiegaten om de luchtstroom te optimaliseren. De helm is uitvoerig in windtunnels getest en biedt volgens Scott veel ventilatie en koeling zonder dat het aan aerodynamica inlevert.De helm is uitgerust met het MIPS-systeem, het systeem waarbij de kans op ernstig hersenletsel kleiner wordt bij een eventuele impact. Wat veiligheid betreft een fijne toevoeging, maar dat neemt ook extra gewicht met zich mee. Volgens het labeltje in de helm weegt de Cadence Plus 280 gram. Onze weegschaal kwam uit op 301 gram. Dat is een flinke kluif.
Specificaties:
– In-mold constructie met polycarbonaat buitenschaal– HALO-verstelsysteem
– AERO plugs
– 8 ventilatiegaten
– MIPS-systeem
– Gewicht (zonder plugs): 301 gram
– Kleuren: zwart, wit of in de kleuren van Mitchelton-Scott
– Maten: S (51-55 cm), M (55-59 cm) en L (59-61 cm)
– Adviesprijs: €229, bij elke Scott-dealer in NL verkrijgbaar.
Daryl Impey met de Zuid-Afrikaanse kleuren op zijn helm.
AERO plugs
Wat pasvorm en comfort betreft is de Cadence Plus een toppertje. Ik ontving de helm in maat M (geschikt voor een hoofdomtrek van 55-59 centimeter) en eigenlijk zat hij direct goed. Na een klein beetje goochelen met de riempjes zat de helm als gegoten. Het verstelsysteem werkt gewoon simpel: met een draai aan de knop zet je de helm losser of strakker. Dat draaien gaat lekker geleidelijk en zonder poespas. De helm is trouwens ook in de lengte verstelbaar.De Cadence Plus in het wit. De ventilatiegaten zijn dicht te maken met AERO plugs.
De bijzondere achterkant van de helm..In de doos van de helm wordt ook een zakje met ‘AERO plugs’ meegeleverd. Het is dus mogelijk om de vijf grote ventilatiegaten met een stuk EPS-schuim te dichten. Een handige toevoeging om de helm helemaal aero-proof te maken, of als het kouder wordt om de frisse wind niet door de helm te laten razen. Kies er wel voor om voor je training een beslissing te nemen: wel of geen AERO plugs. Al rijdend is het namelijk niet te doen om je helm dicht te bouwen. Andersom gaat dat overigens een stuk makkelijker, maar dan zit je opgescheept met vijf grote stukken schuim in je achterzakken.
De anti-bacteriële padding is vastgeplakt op het MIPS-systeem. De kussentjes zijn dun, maar daar merk je tijdens het fietsen niks van. Ik heb geen vervelende drukpunten ontdekt en de helm zit gewoon erg comfortabel. Ook las ik her en der dat de riempjes gingen irriteren en dat de ventilatie niet optimaal zou zijn, maar na meerdere ritten in het warme weer heb ik niets negatiefs kunnen ontdekken. Wel vind ik het gewicht aan de zware kant. Je merkt echt dat je een helm draagt, en dat vind ik wel een minpunt. Natuurlijk betaal je een prijs voor veiligheid (in dit geval het gewicht), maar een helm van 300 gram (dat is zelfs zonder AERO plugs) is tegenwoordig gewoon erg veel.Kopen? Ja, waarom niet. De Scott Cadence Plus valt echt in de categorie ‘je houdt ervan of je haat het’. Qua looks is het nogal een eyecatcher. Als je het niet vervelend vindt om op te vallen is de Cadence Plus je nieuwe beste vriend, maar als je liever geruisloos door het leven gaat raad ik de Cadence Plus niet aan. Smaken verschillen, maar ik vind zo’n grote helm – net als bijvoorbeeld de POC’s – wel wat hebben. De adviesprijs bedraagt €229.Plus- en minpunten:
+ Comfortabel
+ MIPS
+ Prima ventilatie
+ AERO plugs– Gewicht
De witte versie van de Scott Cadence Plus ziet er strak uit.
Een roze Cadence Plus voor Van Vleuten, die zondag de Giro Rosa won.