Als je aandachtig naar de eerste profkoersen van het jaar hebt gekeken heb je aan de voeten van onder andere Niki Terpstra en Remco Evenepoel een nieuw setje wielerschoenen ontdekt. Nu is dat niet zo gek, want die profs wisselen net zo vaak schoenen als rappers van vriendin, maar in dit geval is er iets opvallends aan: het is een nieuw topmodel van Specialized.

Specialized EXOS

Het model heet Exos en heeft als voornaamste bestaansrecht: licht, lichter, lichtst. Exos komt in twee varianten, waarbij de Boa-versie 160 gram per schoen weegt in maat 42 en de vetervariant een schamele 99 gram (opnieuw in 42). Gegarandeerd door Specialized, want elke schoen wordt gewogen en heeft een maximumgewicht per maat.

Specialized EXOS

Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Zo’n schoen vastpakken bijvoorbeeld geeft veel meer een gevoel bij die cijfers. De Exos zijn echt vederlicht, alsof ze elk moment kunnen meedeinen op de wind. De boa-variant is 10 procent lichter dan de Giro Empire SLX, om maar een lichte concurrent te noemen, de vetervariant halveert het soortelijk gewicht bijna.

Maximaal gewicht van de Specialized EXOS (g):
Maat 40: 92 gram
Maat 40.5: 93 gram
Maat 41: 96 gram
Maat 41.5: 97 gram
Maat 42: 99 gram
Maat 42.5: 100 gram
Maat 43: 105 gram
Maat 43.5: 106 gram
Maat 44: 111 gram
Maat 44.5: 112 gram
Maat 45: 116 gram
Maat 45.5: 118 gram
Maat 46: 122 gram
Maat 46.5: 123 gram
Maat 47: 127 gram
Maat 48: 132 gram

Remco Evenepoel, Specialized EXOS
Het Belgische wonderkind Remco Evenepoel reed in Argentinië met de EXOS.

Specialized heeft flink wat aan de schoenen moeten schaven om op deze grammenreductie te komen. De upper is van Dyneema en heeft geen verdere versteviging. De upper zakt ook in als je voet niet in de schoen zit. Daar heb je overigens geen hinder van. Ook de aanspanning is aangepast. Voor een tweede Boa-sluiting was geen ruimte in de gewichtbegroting, dus die is vervallen. Met die ene sluiting kun je prima de spanning over de hele schoen bepalen. Echte gewichtsreductie werd gerealiseerd door de Boa helemaal weg te laten, waardoor ook de tong lichter kon worden gemaakt.

Breed inzetbaar

In de praktijk doet de schoen precies wat hij moet doen, op het niveau van wat we inmiddels van bijvoorbeeld de S-Works 7 zijn gewend. Die combineert stijfheid met comfort en dat doet de EXOS ook opmerkelijk goed. Een Boa bovenop de wreef is in principe vragen om problemen, maar dat is totaal niet aan de hand bij de EXOS. Ja, als je ‘m te ver aandraait gaat de schoen knellen, maar dat heeft iedere schoen.

Specialized EXOS
Boa-sluiting op de schoen.

Hoewel de schoen met het gewicht natuurlijk vooral aantrekkelijk zal zijn voor de grammenjagers, is hij ook breder inzetbaar. Je kunt er prima een sprintje mee trekken of een lange rit mee rijden. Het comfort is prima als je de EXOS als een een soort stugge sok hebt aangetrokken.

Prijs

Eigenlijk is het voornaamste pijnpunt het prijspeil. Met 500 dollar retail in de VS ligt de lat een stuk hoger dan de concurrentie. Als je de gewichten tegen elkaar afzet kom je op 2×224 (448) gram voor een S-Works 7 en een 2×99 (198) voor een EXOS met veters. De prijzen zijn respectievelijk €649 (Rocket Red, waarvan er 500 beschikbaar zijn) en €499 voor de witte en zwarte. Dat is 140 euro voor 250 gram besparing en daarmee minder dan een euro per gram. Daar zijn weightweenies tevreden mee.

Niki Terpstra 2019, Specialized EXOS
Niki Terpstra maakt ook al gebruik van de EXOS.