De afgelopen maanden was het perfect weer om winterkleding te testen. Wellicht alleen nog een beetje te warm maar qua neerslag hebben we niet te klagen. Van POC kregen we de Men’s Thermal Cargo Tights en Men’s Thermal Jacket om te testen.

De broek gaat voor €290,- over de toonbank en het jack voor €240,-. De broek is gemaakt van een dik gevoerd materiaal wat er voor zorg dat je goed warm blijft in zelfs de koudste omstandigheden. Daarnaast is de voorzijde voorzien van wind- en waterdicht membraam om goede bescherming te bieden tegen de kou. Voor de veiligheid is het linkerbeen op de kuit voorzien van een groot reflectief vlak om extra op te vallen in slechte lichtomstandigheden. Beide bovenbenen zijn voorzien van cargo pockets om wat extra spullen mee te kunnen nemen. Vooral in de winter vind ik dat erg praktisch omdat met handschoenen eten graaien uit mijn achterzakjes soms wat lastig is. Wat verder opvalt aan de broek is het ontbreken van de bandjes onder je voet door.

Reflectie op de kuit en handig zakje aan de zijkant

Het jack is gemaakt van een materiaal dat een beetje aanvoelt als softshell, maar het is toch net even anders. Het jack is gevoerd van binnen en biedt bescherming tegen de regen door het waterdichte membraam. Ook is het jack voorzien van voldoende opbergruimte en reflectie voor de veiligheid. Wat ik nog niet eerder ben tegengekomen in een fietsjack is een reflectieve flap in de linker achterzak waar je je noodgegevens op kunt zetten.

Softshell met waterdicht membraam

De natte praktijk

De praktijktest beviel echt heel goed. Ik heb het erg snel warm op de fiets dus rij vrijwel de hele winter in najaarskleding. Het moet wel echt vriezen voordat ik een winterjack aan doe want anders blaas ik mezelf vaak op qua warmte. Daarom was ik erg benieuwd naar deze test waarbij ik de meeste ritten uitvoerde bij 7 tot 9 graden en zelfs één rit bij 10+ graden. Vanaf de start van de eerste rit bood de kleding al voldoende warmte, en meestal is dat een voorbode van het feit dat ik te warm gekleed ben. In dit geval echter niet, de kleding is dermate goed qua ventilatie dat ik het geen moment koud heb gehad maar ook geen moment het idee heb gehad dat ik mijn warmte niet kwijt kon. Tegen de regen biedt de kleding ook voldoende bescherming als het gaat om buien die je onderweg tegenkomt. Ik denk wel dat als je echt een rit hebt waarbij je urenlang in de regen rijdt dat de kleding wel door gaat lekken. Tegen de diverse buitjes onderweg was ik prima beschermd.

Informatielabel voor noodgevallen

Wat ik wel merkte bij de broek was dat door opspattend water ook de achterkant van de broek nat wordt en daar is de broek niet beschermd met een waterdicht membraam. Het gebeurt nog wel eens dat broeken zonder die bandjes gaan opkruipen maar daar is bij de POC broek geen sprake van. Ik heb de zeem niet kunnen testen op dagenlange ritten maar op meerdere ritjes van 2 tot 3 uur gaf de zeem echt goed comfort.

Conclusie

Een puntje van aandacht is de agressieve merkstrategie van POC. Het was namelijk zo dat de letters van het POC label op mijn jas na één wasbeurt verdwenen waren, ik vond ze terug op de deur van de wasmachine en op mijn Bioracer fietsbroek, alles moest kennelijk POC worden. Daarnaast zie je al na een beperkt aantal ritjes dat de buitenkant van de broek, daar waar de zeem zit gaat ‘glimmen’. De stof lijkt niet te slijten maar het geeft wel een rare plek op de kont. Iets wat eigenlijk niet hoort bij een broek in deze prijsklasse. Op de wasbeurt en het glimmen na heb ik niets aan te merken op de kleding want het was deze winter, zelfs met dit slechte weer, prima vertoeven buiten!