Scott heeft een nieuwe aero helm gepresenteerd. De Vanish Aero helm ondervindt volgens de fabrikant gemiddeld bijna twintig procent minder luchtweerstand dan een standaard Vanish EVO helm. De aero helm is ontwikkeld voor Orica – Greenedge, de ploeg van ondermeer Sebastiaan Langeveld en Pieter Weening. Scott werkte bij de ontwikkeling van de aero helm samen met de Universiteit van Adelaide. Er is volgens de fabrikant ruim een jaar aan gewerkt. ”We hadden vier uitgangspunten”, zegt John Thompson van Scott. ”De helm moest aan de strengste veiligheidseisen voldoen, zo aerodynamisch mogelijk zijn, een dynamisch ventilatiesysteem hebben, en qua pasvorm verstelbaar zijn”.Volgens professor Kelso van de Universiteit van Adelaide is de Vanish aero helm niet alleen een sprintershelm. ”De hoofdhouding van een renner verschilt nogal tijdens een wedstrijd. Tijdens een sprint is deze houding heel anders dan als je onderin de beugel rijdt, of op het gemak in het peloton. Onze nieuwe helm is wat betreft aerodynamica een compromis tussen deze verschillende posities op de fiets”. Volgens Kelso is het aerodynamische voordeel tijdens een sprint ongeveer 30 procent ten opzichte van een de standaard Vanish helm. ”Tijdens de sprint is aerodynamisch voordeel het belangrijkst”. Scott heeft een aantal grafieken openbaar gemaakt waaruit het aerodynamische voordeel van de nieuwe aero helm duidelijk wordt. De vergelijking is met de standaard Vanish helm. Wat ook blijkt: de luchtweerstand van het hoofd is nu ook weer niet zo groot, dat je met een sprinthelm plotseling veel harder gaat rijden. Maar in de top van het wielrennen zijn de verschillen zo klein, dat een tiende van een procent al het verschil kan betekenen tussen winst of verlies.De Vansih aero is voorzien van drie ventilatie-openingen aan de voorkant. Via inwendige koelkanalen blijft het hoofd volgens Scott ook bij hoge temperaturen koel. De Vanish AERO zal vanaf december in de winkels verkrijgbaar zijn. De verkoopprijs is nog niet bekend gemaakt.
Gerelateerd nieuws