Mooi, die 1×11 aandrijflijnen. Grote kans dat jij er inmiddels ook al mee rijdt. Maar je kan er gewoon niet omheen, dat je met maar één blad aan de voorkant een kleiner bereik hebt dan met een klassieke 2×11 aandrijflijn. En in de praktijk betekent een kleiner bereik in veel gevallen, dat je lichte versnellingen te kort komt.

De Italiaanse kettingbladmaker Ari brengt een oplossing in de vorm van een los 44-tands kettingwiel, dat bij de XX1 en X01 cassettes van Sram de grootste krans 42-tands vervangt. Montage is kinderspel. Oude krans loswippen met een platte schroevendraaier, nieuwe plaatsen. De derailleur moet je wel wat bijstellen om de krans vrij te laten lopen van het bovenste derailleurwieltje. Dan nog schakelt het nét wat minder verfijnd dan het origineel. Wat wil je, je gaat van 36 naar 44 tandjes!

Verder rijdt de Ari XX1 niet beter of slechter dan het origineel. Echt veel kilometers is-ie overigens niet op de proef gesteld. Het is immers meer een ‘reddingsboei’; met een 30-tands blad aan de voorkant van de 29er testfiets volstaat in de meeste beklimmingen de 36-tands krans ook al. Overigens: Ari brengt ook een 42-tands krans. Ideaal als de aluminium 42er op jouw XX1 of X01 cassette al versleten is, maar de rest van de stalen cassette nog goed is. En wil een nog lichter klimverzet wil: er is ook een 46-tands krans beschikbaar. (AK)

Ari XX1, €90,-
aribike.it