De Bontrager Aeolus XXX 4 wielset is een doorontwikkeling van de Aeolus D3-wielen. De velgprofielen zijn aangepast en de remranden hebben een laserbehandeling ondergaan om ze beter te laten remmen. In Fiets nr.6 plaatsten we al een test, maar ik heb er daarna nog een poosje mee doorgereden. Hier de bevindingen.

Dat ze goed remmen is natuurlijk belangrijk, daarover later meer. Maar het gaat bij fietsen natuurlijk vooral om vaart houden en zo min mogelijk remmen. En dat gaat meer dan goed met deze 47 millimeter hoge carbon wielset uit de Trek fabriek. Het velgprofiel is lekker breed. Met 21 millimeter binnenmaat en 28mm aan de buitenkant. Het zorgt er voor dat banden lekker breed en rond vallen. Het profiel (de vorm van de velg) is gekozen na tienduizenden profielen op de computer te laten narekenen. De uitkomst was een velg die ondanks zijn hoogte toch weinig last heeft van zijwind. En dat merk je echt. Ik rij veel in de polder en over de Knardijk langs de Oostvaardersplassen. Ik reed twee opeenvolgende dagen met veel wind over die dijk. Dag 1 met deze wielen en de tweede dag als test met een paar andere, 6 jaar oude, hoge velgen (50mm). Het verschil in zijwaarste druk op het voorwiel was duidelijk voelbaar, veel meer dan ik had verwacht…… vooruitgang noemen ze dat, fijn!

Bizar stil

Wat verder opvalt is hoe stil ze zijn. Niet alleen het freewheel maakt weinig geluid, ook de velgen zelf lijken het geluid te dempen. De naven zijn van DT-Swiss, met 60 tandjes op de body, zodat er snel aangegrepen wordt zodra je van freewheelen overschakelt naar vol gas geven. Ik was oprecht verbaasd over het comfort en het vrijwel ontbreken van geluid bij het rijden op oneffen wegen – voor comfort- en geluidstesten heb ik een vast trajectje met kasseien langs het outletcenter bij Bataviastad. Daar kun je lekker rammelen, maar met deze wielen was het opvallend stil….en comfortabel. Daar moet ik wel bijzeggen dat dit mede te danken is aan de 28mm banden die er om zaten. Maar, met dezelfde banden op andere  wielen heb ik veel meer gerammel gehoord én gevoeld.

3 keer X, drie keer keuze

Bontrager geeft je in de XXX-lijn de keuze uit drie velgprofielen: met 28 (xxx 2), 47 (xxx 4) en 60 (xxx 6) millimeter hoogte. Je krijgt snelspanners meegeleverd, remblokjes voor carbon, tubeless ventielen en een kunststof velglint uit één stuk dat heel strak om de velg past om de boel luchtdicht te maken. Na montage kon ik met alleen een handpomp een setje Vredestein banden tubeless monteren.

Remkracht genoeg

Nog even over dat remmen. Dat gaat inderdaad best aardig…..voor een carbon wielset. En met de meegeleverde remblokjes gaat ook dit vrij stil. Zonder het irritante gepiep dat je bij sommige carbon wielen voor lief schijnt te moeten nemen. De remkracht blijft wel nog steeds wat achter vergeleken met een aluminium velg, een bekend gegeven.

Voor 2400 euro mag je niet alleen verwachten dat een wielset goed rijdt, ze mogen er dan ook best een beetje mooi uitzien. Het is uiteraard persoonlijk, maar ik vind dit wel fraaie wielen. Alleen jammer dat de 3 X’en op wat dikke stickers staan, terwijl de rest van de logo’s en -namen op de velgen helemaal vlak zijn. Nu is het net alsof die X-en ergens overheen geplakt zijn.

Deze 47mm set voor velgremmen weegt slechts 1400 gram, heeft 18 platte spaken in het voorwiel, 24 achter en er is geen gewichtslimiet voor de berijder. Er zijn ook schijfremmodellen voor steekassen. Zelf ben ik een zware jongen en ondanks dat ik de wielen er flink van langs heb gegeven waren ze aan het eind van de testperiode nog keurig recht. Jammer dat ze retour moesten. Mocht je ze overigens per ongeluk in de prak rijden, dan heeft Bontrager een Carbon Care-programma, waarmee je tegen gereduceerd tarief een nieuw wiel kunt kopen.

Meer info: trekbikes.com