Na SRAM en Shimano heeft nu ook het Italiaanse Campagnolo onderdelengroepen met schijfremmen. Steekwoorden: hydraulische schijfremmen, twee niveaus, ontwikkeld in Vicenza en compatible met de internationale standaard. We lopen het even langs.
‘Campagnolo Corretto’De manier waarop Campagnolo werkt is belangrijk. Tenminste, dat benadrukken de Italianen graag. Profs spelen een grote rol hierin. Campagnolo heeft ook geen mountainbike of ‘low end’ groepen en moet het van de race hebben. Het heeft dan ook even geduurd. Begin 2016 toonde Campagnolo haar eerste ‘disc brake project’ en die zijn ook wel getest door profs van Lotto en Movistar, maar doordat de UCI de proef verbood had Campagnolo ineens extra tijd. Campagnolo brengt alleen maar onderdelen op de markt met de stempel ‘Campagnolo Corretto’ ; door Campagnolo goedgekeurde onderdelen.De extra tijd werd goed benut. Ondertussen vraagt de markt steeds luider om schijfremmen en er was er ook zoiets als een internationale standaard ‘vastgesteld’. Dat behelst vooral zaken als inbouwbreedte, ‘flat mount’ bevestiging, diameter van de steekas en de grootte en vorm van de schijf. En nu kan Campa dus compleet afgewerkte onderdelengroepen tonen, produceren en op de markt brengen. Twee types: een op het niveau van de vorig jaar geïntroduceerde Potenza 11-speed groep – de Potenza Disc- en de H11. ‘Hydraulic 11’. Die is te combineren met de high end groepen Chorus, Record en Super Record. Je hebt dan in principe dus géén complete groep nodig – je hebt al zaken als een ketting, derailleurs, freewheel en crankstel. De H11 kun je combineren met wat je al hebt of je koopt een complete H11 groep. Campagnolo raadt aan om een complete groep inclusief H11 cranks te kopen. Die zijn ontworpen om een perfecte kettinglijn bij een inbouwbreedte van 142 mm te garanderen.
H11Een schijfrem ‘kit’ bestaat uit Ergopower shifters, remklauwen, leidingen en schijven. De shifters zijn er in een mechanische versie en een versie voor elektronische EPS. De shifters zijn geheel opnieuw ontwikkeld en wijken eigenlijk maar heel weinig af van de standaard Ergopower shifters. Iets hoger zijn ze: nog geen centimeter. Binnenin zit uiteraard het reservoir met minerale olie. Ontluchten gaat ook vanaf boven de hendel. De remhevel is iets kleiner als bij de velgrem. Instelbaar is die ook nog: je kunt kiezen voor ‘short’ en ‘long’. De eerste remt mega direct en krachtig, de tweede setting geeft je wat meer ruimte bij het remmen en de slag is iets groter -en daardoor ook gemakkelijker te ‘handelen’. De klauwen zijn er in twee versies: 140 en 160 mm. Beiden zijn zowel geschikt voor de Potenza groep als de H11. Campagnolo werkt ook met adapters: als je een 140 naar 160 wil ‘ombouwen’ kun je een adapter monteren. Standaard wordt er door de profs met zowel voor als achter met 160 mm gereden, maar veel liefhebbers zullen voor met 160 en achter 140 mm gaan rijden. De schijven zijn van staal en in 140 en 160 mm grootte. De schijven zijn 100 % rond en zo dus UCI goedgekeurd. Inremmen hoeft slechts gedurende 10 maal inknijpen bij 30 kilometer per uur. Bij de delen heeft Campagnolo ook een specifiek H11 crankstel: doordat de bouw van een racefiets met schijfremmen anders is vraagt dit ook wat extra’s van het crankstel en met name de lengte van de as om toch een optimale Q-Factor te krijgen. Even wat gewichten: Super Record H11 weegt 2210 gram, Record 2260 gram, Chorus 2319 gram en Potenza 2613 gram. Losse H11 Ergopower hendels mechanisch 698 gram per stel, EPS 598 gram. Een 160 mm remklauw weegt 120 gram, 140 mm 98 gram. De groepen zouden eind mei, begin juni leverbaar moeten zijn. Een H11 Ergopower set links en rechts inclusief klauwen kost 980 euro ( de H11 Ergopower EPS versie 200 euro extra), één schijf kost 50 euro en het H11 crankstel 650 euro. De Potenza Disc is dan weer zo’n 200 euro goedkoper. Groepen: Campagnolo H11 SR groep, € 2872,-, EPS versie € 4363,-, Record H11 € 2660,- EPS versie € 4063,-, Chorus H11 €2343,-, Potenza Disc €1580,-.
WielsetsCampagnolo introduceert ook een bijpassende wielsets: de
Bora One DB en de
Shamal Ultra DB. De eerste is verkrijgbaar in versie voor tubes en standaard banden. Een compleet nieuw ontwerp met G3 spaakpatroon ( 24 voor en achter), velgen compatible voor 25 en 28 mm banden, nieuwe naaf geschikt voor 12 mm steekas, ceramische lagers, inbouwbreedte 100 mm voor en 142 mm achter. 35 mm velgen, assymetrisch zowel voor als achter. 1297 gram per stel ( zonder steekas en schijf) in de tube versie en 1509 gram voor de versie met banden. Er is ook een Bora 50 mm DB set, alleen voor tubes (1364 gram). De Shamal Ultra weegt 1540 gram per set en is er alleen voor draadbanden. In FIETS 5 een eerste test van de H11.
Centaur is weer terugIn 2016 verdween de 10-speed Centaur groep. En nu is die alweer terug. Speciaal voor betaalbare racefietsen. Kenmerken: 11-speed, 100 % aluminium, lange slag achterderailleur, twee kleurstellingen.
Het crankstel is er in 52/36 en 50/34 en heeft een (gedeelde) Ultra-Torque as. Met bijbehorende bracketcups. Ultra-Torque is net wat eenvoudiger te (de)monteren dan Power Torque. Het crankstel heeft een 4-armig design, het binnen- en buitenblad hebben eigen bevestingspunten. De Ergopower shifters zijn deels aluminium, deels kunststof, hebben nieuwe ‘hoods’ en schakelen 3 maal in een zwaai op en een voor een af. De voorderailleur heeft een stalen kooi en een lange arm -daardoor gaat het opschakelen makkelijker dan met de oude voorderailleur. De achterderailleur met twee verschillende derailleurwieltjes is een lange slag model en ontworpen voor 11-29, 11-32 en 12-32. Een 11-21 kan die niet accuraat schakelen -maar daar is die ook niet voor bedoeld.Er is een nieuwe 11-speed ketting, nog wel met de specifieke Campagnolo sluiting. De remmen zijn dual pivot, met nieuwe remblokken. Geschikt voor 28 mm banden. Enkele gewichten: achterderailleur 230 gram, voorderailleur 103 gram, Ergopowers 373 gram per stuk, crankstel 875 gram, ketting 103 gram, 11/29 cassette 291 gram, remmen 325 gram. Compleet bijna 2500 gram. Ter vergelijking: een 11-speed Potenza groep weegt krap 2300 gram. Een losse groep kost 673 euro.
Werkt het?Simpele vragen met een aantal eenvoudig antwoorden. De eerste: werkt het? Si. De kracht die je moet gebruiken is minimaal; licht drukken of ‘swipen’ en je verandert van versnelling. Even wennen aan de slag die je moet maken met de Ergopower hevel en je tilt zo de ketting maximaal drie kransjes op. Ja, het maakt wat meer geluid; je hóórt echt dat je schakelt. Nee, het is geen Shimano. Maar het derailleren gaat net zo snel en ergonomisch -dat laatste is zeer persoonlijk aangezien je wellicht even moet wennen aan de ‘knop’.Conclusie: de groep wordt zoals Campagnolo het stelt in de EU vervaardigd. Mooi, maar wel een ‘halve wereld’ weg van waar de meeste racefietsen geproduceerd worden. Transportkosten maken een groot deel uit van de prijs van een fiets. Campagnolo doet er wel veel aan om producenten net iets anders aan te bieden als wat Shimano levert. Heeft dit veel met werking van de Centaur te maken? Nee, het ligt volgens ons niet aan de kwaliteit van de Centaur onderdelen. Daar is totaal niks mis mee. Het zal eerder aan het feit liggen of fabrikanten de groep gaan ‘speccen’ op de compleet aangeboden fietsen.