Cassettes zijn het afgelopen jaar behoorlijk duurder geworden. Aan de gestegen prijzen kan je niks doen, wel kun je ervoor zorgen dat je wat langer met je 11-speed kunt rondrijden.1. Als je niks wilt demonteren, dan kun je de cassette toch netjes schoonmaken. Daar heb je een
ragebol voor nodig. Die zijn er in diverse soorten en maten en kosten slechts een paar euro. Het is een soort tandenborstel, met uitwasbare nylon haren en wat stevige tanden. Die passen tussen de kransjes en halen zo het vuil makkelijk weg. Eventueel eerst even sprayen met ontvetter.2. Ook een
dunne lap die je doordrenkt met ontvetter en langs de kransjes trekt, helpt om alles binnenin de cassette schoon te maken.3A. Het beste is sowieso om regelmatig je cassette te verwijderen. Je gebruikt daarvoor een
kettingzweep en een cassette-afnemer. Met de zweep houd je de kransjes tegen als je de sluitring losdraait. Eenmaal los schuif je de kransjes van de body. Met een extra lichte aluminium body vreten de kransjes zich nog weleens vast en moet je ze loswrikken met een schroevendraaier. Als je regelmatig de cassette demonteert, dan is de kans dat alles vast komt te zitten minder aanwezig.
3B. De kransjes leg je op volgorde op een doek. En tussen een aantal kransjes de
afstandsringen. Die zijn vaak gemarkeerd met ‘10-speed’ of ’11-speed’. Ook zit er achter het grootste kransje nog een extra afstandsring.3C. Poetsen maar. Gebruik daarvoor een
biologische ontvetter. Je kunt dit doen door alle kransjes in een bakje te leggen en met een kwast alles schoon te poetsen. Of je gebruikt een lap met ontvetter om kransje na kransje weer blinkend te krijgen. Bij de clusters (drie kransjes aan elkaar vast) helpt een bak met kwast het beste.4. Pak je telefoon en
fotografeer de kransjes waar je het meest op rijdt. Bijvoorbeeld de 17 en 19. De meeste aanbieders van cassettes hebben kransjes met inkepingen en andere stijghulpjes. Soms lijkt het daarbij net of de tanden al versleten zijn, maar vaak is dat helemaal nog niet het geval. Vergelijk de oude foto met de huidige situatie, dan zie je goed of er echt veel veranderd is. Zitten er bramen op? Lijken ze op vleermuistanden? Bij twijfel vervangen.5. Vroeger kon je
alle kransen los vervangen en bestellen. Nu kan dat ook nog – al zijn drie losse Shimano- of Campagnolo-kransen vaak duurder dan een complete cassette. Echter, nu de cassettes duurder worden… Koop wel precies de kransjes die bij jouw type cassette passen; de merken hebben vaste combi’s waarbij de inkepingen en andere stijghulpjes het schakelgedrag beïnvloeden. Geef je minder om de snelheid van schakelen, dan kan je nog weleens wat mixen. Tip: cassettes van Miche. Daarvan zijn alle kransen los leverbaar.
6. Tot slot: als je net
wat eerder je ketting vervangt, dan doe je langer met je (dure) cassette. Een beproefde methode is rijden met twee kettingen die je geregeld wisselt. Zo voorkom je dat je cassette inslijt op één ketting, waardoor hij langer meegaat. Zorg er wel voor dat je ook je ketting bijhoudt. Schoonmaken en invetten!
Dit is een artikel uit Fiets 10. Bestel het magazine hier!