In het voorjaar reden we een tijdje met de DT Swiss OPM voorvork. We waren op zijn zachtst gezegd onder de indruk. Want ja, DT Swiss maakt niet alleen maar onverwoestbare naven en wielen maar ook hele chique voorvorken. De OPM in onze Superior testfiets was licht, super soepel en perfect als het gaat om uitfilteren van kleine oneffenheden. Ook de met veer uitgeruste lock-out hendel werkt als één van de beste op de markt.
En dan is daar de 535. Een compleet nieuwe vork. Nieuw chassis, nieuwe interne techniek en voor een andere doelgroep. Beschikbaar vanaf 130 tot 160 millimeter veerweg is deze vork vooral geschikt voor trail, all mountain en endurowerk. De vork heeft stevige 35 mm binnenpoten, 51 millimeter offset zoals de meeste 29er vorken en is nogal stealthy afgewerkt. Geen hippe oranje of rode kleurtjes maar all black en met volledig weggewerkte knoppen.De 535 is niet enkel een lucht geveerde vork maar heeft ook nog een kleine interne veer. Deze toepassing zorgt ervoor dat de kleine oneffenheden soepeler worden weggefilterd zonder dat dit ten koste gaat van de impact op de rest van de veerweg.
De rest van de veercurve is aan te passen met bijgeleverde volumespacers en natuurlijk door de luchtdruk te verhogen of verlagen. Het luchtventiel zit chique verpakt onder een van de covers.
Ook de compressie en progressie knop zit netjes weggewerkt. Mooi maar ook onhandig. Wie heeft er een sleutel torx 10 bij zich onderweg, om wat te finetunen?
Compressie aanpassen gaat enkel met de knop op het stuur. Een eigenaardige keuze voor een all-mountain vork en voor ons zeker geen must. De kabel loopt netjes achterlangs en wordt via de kroon naar voren gebracht.
Rebound tunen? Wederom zit de knop ver in de vork verstopt. Zoeken maar!
De 15×110 millimeter steekas is deelbaar voor een nog mooiere stealth look. Niet vergeten de hendel mee te nemen!
Gaaf detail, de vork heeft een mooie geïntegreerd spatbord gemaakt van hard kunststof en word stevig vast geschroefd in de brug van de vork. Handig in het voorjaar!
De komende periode gaan we op pad met de 535 en checken we of deze vork net zo lekker werkt als de lichtere OPM. We kijken naar de onderhoudsinterval en natuurlijk de werking op de trails. Stay tuned!