Ruim een jaar geleden testte ik de Assioma pedalen van Favero. Ik was er toen laaiend enthousiast over en dat is eigenlijk niet minder geworden. Het gebruiksgemak is geweldig, de accu gaat superlang mee en ik heb er nog geen enkel issue mee gehad. Dus toen Favero me vroeg hun nieuwe model voor Shimano pedalen te testen ging ik daar graag mee akkoord.

Die pedalen van vorig jaar koop je compleet en gebruik je met Look Keo schoenplaatjes. Maar er zijn natuurlijk legio fietsers die met SPD-SL rijden en niet over willen naar Keo-plaatjes. Daarvoor heeft Favero nu ook een oplossing. En wel een heel bijzondere. Je koopt namelijk alleen het interne gedeelte, met daarin de meetunits. Die schroef je in je bestaande Shimano pedalen. Heel moeilijk is dat niet. Met een inbus, twee steeksleutels en een paar minuten tijd ben je er wel.

Twee linkerhanden?

Voor dit klusje hoef je echt niet naar je fietsenmaker. Met de inbus draai je je bestaande pedalen los uit je cranks. Vervolgens gebruik je een steeksleutel 17 om de oude assen uit je pedaalbody te draaien.

Op de nieuwe assen, met de meetunits, even goed checken welke links en welke rechts moet. Daarna draai je met steeksleutel 19 de nieuwe as in je oude body.

Vervolgens schoef je de pedalen weer op je fiets en kun je al bijna op pad. Eerst nog even de pedalen activeren in de Assioma app. Die werkt als een zonnetje, daar kunnen veel fabrikanten een voorbeeld aan nemen. In de app activeer je ze eenmalig. Je kunt de app ook gebruiken om firmware updates mee te doen, te kaliberen, te zien hoeveel jus er nog in de accu zit en de cranklengte instellen, als je dat wilt.

Daarna ga je lekker fietsen. Voor meer informatie over hoe alles werkt, ook met de app, raad ik je aan het artikel van vorig jaar nog even te lezen, zie de link hieronder.

Ik heb de DUO-Shi pedalen gekoppeld aan een Garmin fietscomputer. Binnen een paar seconden geregeld. Met deze pedalen kun je niet alleen meten hoe hard je trapt, maar ook of je links en rechts evenveel kracht levert, waar je begint met kracht zetten en waar je stopt en uiteraard wordt je cadans ook direct gemeten. Als de accu van de sensoren leeg begint te raken krijg je een seintje, zowel in de app als op het scherm van je fietscomputer, handig!

Q-Factor

Een groot verschil tussen de SPD-SL en de Look versie is de q-factor. Die is bij deze Shimano pedalen 10mm groter (beetje afhankelijk van het type, zie verderop), 64 vs. 54 millimeter. Ik heb het dan over de afstand tussen de buitenkant crank en midden pedaal.

Dat leek me nogal een groot verschil. Bij mijn eerste ritje had ik ook het idee dat ik dat voelde, in het begin. Dat gevoel verdween al snel en helemaal zeker of het niet gewoon tussen de oren zat was ik ook niet. Daarom heb ik een fietsmaatje ook nog even laten testen zonder hem van het q-factor verschil te vertellen. Hij merkte het helemaal niet op. Waarmee ik niet wil beweren dat het geen probleem is om beide pedalen een centimeter meer naar buiten te hebben. Het zal per persoon verschillen.

Een nadeel dat er sowieso voor iedereen is, is de speling in de bochten. Houd je ervan om door te trappen in krappe bochten, dan raak je bij een bredere q-factor een fractie sneller de grond met je pedaal. Iets om rekening mee te houden. Tijdens mijn ritten is dit overigens geen enkele keer voorgekomen.

Prijs en conclusie

Een Assioma DUO-Shi set bestel je voor € 598,95. Als je al Shimano pedalen hebt, komt daar verder niets bij. Wil je liever op pad met nieuwe pedaalbodies, dan komen er nog de kosten van een setje Shimano pedalen bij. Niet alle Shimano pedalen zijn geschikt. PD-R7000/R550/R540 (+64mm) en PD-R8000/6800 (+65mm) kun je probleemloos gebruiken. Een set ‘gewone’ Assioma’s (voor Look plaatjes dus), kost 689,30 euro. Dan hoef je niet zelf te knutselen en is je q-factor smaller. Je moet dus wel heel erg verknocht zijn aan je SPD-SL plaatjes om voor de DUO-Shi uitvoering te kiezen. Maar als je dat nu eenmaal bent, dan heb je wel een perfect werkende vermogensmeter tot je beschikking. Met een meer dan prima accuduur, makkelijke (en lekker lange) magnetische laadsnoeren en een fijne intuitieve app.

Crank of pedaal?

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een ander type vermogensmeter. Op de crank of in de spider bijvoorbeeld. Er komen steeds meer merken bij. Heb je maar 1 fiets, dan is dat wellicht een meer voordelige oplossing voor je. Ze zijn soms goedkoper (vooral als je genoegen neemt met eenzijdig meten) en iets minder kwetsbaar. Wissel je nog wel eens van fiets én pedalen, dan komen deze Favero’s in beeld. Prima kwaliteit, je kunt alle onderdelen los nabestellen. Dus als je een keer een kabeltje kwijtraakt of je lagers zijn aan vervanging toe, dan kun je die gewoon rechtstreeks bij de fabrikant bestellen.

Meer informatie, of gelijk bestellen? Check cycling.favero.com/shop