Foto’s: Remco Veurink
Alle wielen zijn onder vaak barre omstandigheden stevig getest in de afgelopen maanden.De wielsets die gekozen zijn voor deze test kosten tussen de 848 en 1400 euro. We hebben gekozen voor een mix van aluminium, aluminium/carbon en volledig carbon sets. We zijn benieuwd of een carbon velg echt stijver is. En gaat dit dan ten koste van het comfort? De factoren stijfheid, comfort, onderhoud, gewicht, rijgedrag en uiteraard prijs bepalen de score voor prijs/kwaliteit. Alle wielen zijn getest in de Merida Scultura Disc 8000-E die ik mocht gebruiken voor deze test. De bandendruk was steeds exact hetzelfde. Na de nodige rondjes rond de kerk zijn we een stuk wijzer.Stijfheid
Om de rijeigenschappen te kunnen testen gaan de wielen voor een stijfheidstest in onze testbank. Hoeveel de velg doorbuigt is gemeten in Newton en geeft een indicatie hoe stijf het wiel is. Hoe meer Newton, des te meer kracht er moet worden uitgeoefend op het wiel om het zijdelings te bewegen. Als een wiel niet stijf is ‘zwabbert’ hij en reageert hij niet direct zodra jij stuurt. Een megastijf wiel reageert meteen en kan zelfs nerveus aanvoelen. Een stijf wiel kan ook erg bonken op de weg, wat ten koste gaat van het rijcomfort. De testuitslagen geven duidelijk verschil aan tussen de lagere aluminium velgen en de hogere carbon velgen. Een hogere velg betekent een kortere spaak, dus is het ergens ook wel logisch te verklaren.Comfort
Om het comfort te meten hebben we een trillingmeter gebruikt. Deze is stevig op de stuurpen gemonteerd. Vervolgens reden we een typisch rondje van 8 kilometer rond de kerk. Een stukje kasseien, een klimmetje en een stuk nieuw asfalt. Van alles wat. Telkens met dezelfde snelheid en zo veel mogelijk dezelfde lijnen. Met elke set is drie ronden gereden, waarna het gemiddelde van de drie ritten werd berekend. De uitslag uit de meter wordt uitgedrukt in m/s2. Dit wil zeggen de versnelling die de meter op en neer beweegt in de Z-as (verticaal). Lang verhaal kort: hoeveel het stuur op en neer beweegt. Dus hoeveel schokken je armen te verduren krijgen tijdens de ritjes. Voor het comfort is de bandendruk een enorm bepalende factor. Alle sets zijn vlak voor vertrek op 7 bar gezet. Zo heb ik met de Bontrager-wielen een extra rondje gedaan om je een idee te geven. Bij 7 bar is de trilling 4,8 m/s2. Hetzelfde paar wielen bij 5 bar is 3,55 m/s2, wat een groot verschil is. Verder is het goed te zien dat veel comfort vaak niet samengaat met een hoge stijfheid. De stijvere wielen zijn vaak minder comfortabel. De minder stijve wielen scoren over het algemeen hoog op de comforttest.Onderhoud
Handig om te weten is of de wielen makkelijk zelf te onderhouden zijn. Is een gebroken spaak makkelijk te vervangen of moet je hiervoor de cassette en de schijf demonteren. Kun je volstaan met een standaard spaaksleutel of heb je een speciale nodig. Ook de onderhoud van de naven is belangrijk. Veel wielen zijn makkelijk om open te maken, voor andere heb je dan weer sleutels nodig.Bandenbreedte
Ten slotte hebben we de breedte van de standaard 25 millimeter Vittoria Rubino Pro met binnenband gemeten met 7 bar druk erin. De binnenbreedte van de velg verschilt per wielset. Dit om je een idee te geven hoe breed de band daadwerkelijk is. In het schema aan het eind van dit artikel vind je het gewicht, het aantal spaken, alle maten van de velg, het maximum gewicht, het type remschijf en de testuitslagen. Behalve de Visions zijn alle wielen tubeless ready.
Aluminium sets
HED Ardennes plus SL discStijfheid: 7.3Comfort: 7.7
Onderhoud: 8.5
Prijs/kwaliteit: 7.0
Prijs: 1235,-
Webadres: www.hedcycling.comAfwerking: De naaf en de velg hebben dezelfde tint zwart, waardoor het geheel mooi bij elkaar past. Door de 21 millimeter brede binnenmaat leent dit wiel zich perfect om met lagere druk te rijden. De naven lopen zeer soepel. De afdichting van de body is zeer goed afgewerkt Leuk extraatje is dat deze set is goedgekeurd door UCI om mountainbikewedstrijden mee te doen. Sterk moeten ze dus zeker zijn!
Onderhoud: Een gebogen spaakkop zorgt voor wat extra werk om een spaak te wisselen. Om de naaf te openen heb je twee steeksleutels van 17 millimeter, meer niet. De as en einddop is uit één stuk, dus je kunt de as eruit halen zonder een lager te verwijderen. Heel makkelijk om diep in de naaf de boel schoon te maken.
Praktijk: Met vijf palletjes in het achterwiel houd je je benen graag stil voor het gave geluid. De testwaarden zijn gemiddeld, maar in de praktijk rijden de wielen meer dan prima. De band vormt mooi rond op de velg en stuurt daardoor zeer goed. Goede naven en sterke wielen zorgen ervoor dat deze set niet snel aan vervanging toe zal zijn.
+ naven
+ sterk
– prijsMavic Ksyrium Pro ust discStijfheid: 7.1
Comfort: 8.5
Onderhoud: 7.0
Prijs/kwaliteit: 7.4
Prijs: 999,-
Webadres: www.mavic.comAfwerking: De wielen zien er lekker robuust uit. Ze zijn volledig zwart, maar hebben ng de gele spaak waar Mavic zo gek op is. Handig om snel je ventiel te vinden. De velg is volledig luchtdicht zonder tape en ontworpen om tubeless mee te rijden. Doordat de set dikkere spaken en grotere diameters lagers heeft zijn ze ook de zwaarste uit deze test. Bij de set wielen krijg je een flesje latex, inclusief een handige spuit.
Onderhoud: Enkel om spaken te wisselen aan de naaf moet je de cassette eraf halen. De nippels zijn niet standaard, maar bij de set zitten twee spaaksleutels. Deze sleutel is ook te gebruiken om de voornaaf te openen en als bandenlichter. De body op het achterwiel haal je er eenvoudig af door eraan te trekken.
Praktijk: Ook hier een heerlijke reutel in het achterwiel. De wielen scoren ruim voldoende. Het comfort is uitstekend en vooral grote schokken vangen ze goed op. Het voorwiel voelt stijf en bij het aanzetten schieten ze snel in gang. Wat opviel is dat de wielen gevoelig zijn voor krassen en beschadigingen. Een goede allrounder voor de tubeless liefhebbers.
+ onmisbare gele spaak
+ comfortabel
– gewichtZipp 30 CourseStijfheid: 6.5
Comfort: 9.3
Onderhoud: 9.0
Prijs/kwaliteit: 8.1
Prijs: 1023,-
Webadres: www.zipp.comAfwerking: Het eerste wat opvalt zijn de zeer fraaie 6-gaats discnaven. Hier en daar is een stukje weggefreesd. Prachtig! De velg is breed en volledig luchtdicht. Op de matzwarte velg staat drie keer het logo van Zipp in het wit. Eenmaal in beweging geeft dit een gaaf effect.
Onderhoud: Een 9 wat betreft onderhoud. Door de rechte spaakkop kun je een gebroken spaak er zo doorheen duwen en vervangen. De body en wieldopjes kun je er eenvoudig afhalen, zodat je snel de lagers kunt onderhouden. Na een veel te nat en smerig testritje heb ik de naven opengemaakt en geconstateerd dat binnenin alles er nog uit als nieuw uitzag. De afdichting is zeer goed!
Praktijk: De band valt breed uit op de Zipp-velg met een binnenbreedte van 21 millimeter. Mede hierdoor scoorde hij uitstekend in de comforttest. Op de kasseien is er een voelbaar verschil ten opzichte van de carbon sets. De Zipp’s geven al gelijk een duidelijk voorbeeld dat stijfheid en comfort niet goed samengaan. Op de testbank was de score op stijfheid niet erg goed. Wat verder opviel was dat de band iets moeilijker om de velg te krijgen is dan bij de andere wielsets. De wielen zijn een goede keuze als design en comfort belangrijk zijn.+ onderhoud
+ mooi design
– stijfheidDt Swiss PR 1400 dicut 21Stijfheid: 7.8
Comfort: 7.7
Onderhoud: 7.5
Prijs/kwaliteit: 9.1
Prijs: 848-
Webadres: www.dtswiss.comAfwerking: De wielen vallen niet op. Ze zien er wat old skool uit met een lage velg, dunne spaken en een matzwarte naaf. Ook de velg is matzwart zonder opvallende logo’s. De spaken zitten mooi in de naaf vastgezet. De PR 1400 is de lichtste en de goedkoopste wielset die mijn slagerij gepasseerd is.
Onderhoud: De rechte spaakkop kan eruit via de zijkant van de naaf, dus bij een spaakbreuk moeten de schijf en cassette eraf. De naaf van DT Swiss is zonder tools volledig open te maken. De twee kartelschijven en veren binnenin onderhouden is eenvoudig.
Praktijk: Door het lichte gewicht versnellen de wielen vlot. Het voor- en achterwiel zijn bijna even stijf. Ook het comfort en de stijfheid gaan gelijk op. De wielen zijn perfect in balans en doen wat je van een wielset verlangt. Ze springen niet gelijk in het oog, maar zijn een topper als het gaat om prijs/kwaliteit.
+ prijs
+ gewicht
+ stijfste alu setFulcrum Racing zero DBStijfheid: 7.6
Comfort: 8.5
Onderhoud: 7
Prijs/kwaliteit: 7.1
Prijs: 1189,-
Webadres: www.fulcrumwheels.comAfwerking: De dikke spaken zijn aan één kant van het wiel radiaal gespaakt. De 27 millimeter hoge velg is van binnen heel mooi afgewerkt. Geen naden, tape of velglint voor eenvoudig tubeless gebruik. Zowel voor en achter 21 spaken. De carbon voornaaf ziet er fraai uit. De achternaaf is van aluminium en volledig in een mooie, grijze kleur gespoten. De wielen draaien als een trein door de keramische lagers van Fulcrum.
Onderhoud: Qua onderhoud is het wat dubbel. Om de naaf te openen heb je verschillende sleutels nodig. Ook bij spaakbreuk moeten er onderdelen worden gedemonteerd. Aan de andere kant zijn deze wielen door een ring bij te stellen tot perfectie. Bij andere naven zit er niks anders op dan de lagers te vervangen. De Fulcrums zijn nog bij te stellen voor langer gebruik.
Praktijk: Door de keramische lagers rollen de wielen fantastisch. Bij veel oneffenheden zoeken ze wat hun eigen weg en reageren ze niet heel snel. Maar de acceleratie van deze wielen is fenomenaal. Een oogstrelend setje wielen voor de snelheidsduivels.+ looks
+ acceleratie
– onderhoud
Aluminium/carbon wielset
Vision trimax carbon 40 discStijfheid: 8.2Comfort: 9.0
Onderhoud: 7.0
Prijs/kwaliteit: 9.1
Prijs: 849,-
Webadres: www.visiontechusa.comAfwerking: De velg van de Vision is als enig aluminium wiel afgewerkt met carbon. Met 40 millimeter hoogte is het een goede allrounder. Het voorwiel heeft 14 spaken gekruist aan de schijfkant en 7 radiaal aan de andere kant. Achterwiel 8 spaken radiaal aan de schijfkant en 16 gekruist aan de kant van de cassette. Geen veel voorkomende spaakverdeling, maar wel efficiënt. Van de buitenkant is niet te zien dat er een alu velg zit onder de carbon laag. Jammer is dat de wielen niet tubeless ready zijn.
Onderhoud: De Trimax-wielen zijn makkelijk te onderhouden. Bij spaakbreuk moet de cassette eraf en het dopje van de voornaaf. Om het achterwiel open te maken heb je een grote inbus en een steeksleutel nodig.
Praktijk: Het radiaal spaken van Vision levert een uitstekende stijfheidscore op. Enorm verbaasd ben ik over het comfort. Zonder de testuitslag te weten viel dit al op. Ze hobbelen overal overheen zonder onverwachte stuurbewegingen. Ze zijn zeer goed geprijsd en één van de betere sets van deze test.+ comfortabel
+ prijs/kwaliteit
– niet tubeless ready
Carbon wielsets
9th Wave Avalon 38 DiscStijfheid: 5,4Comfort: 8,5
Onderhoud: 7,0
Prijs/kwaliteit: 7,0
Prijs: € 1299,-
Webadres: www.9thwave-cycling.comAfwerking: Deze opvallende wielen komen uit eigen land. 9th wave springt in het oog met de oranje logo’s. Het is geen dikke sticker op de velg, maar een verfijnde decal die beter op de velg blijft zitten. Elke kleur is mogelijk bij 9th wave. Standaard zijn er 14 kleuren, maar geef ze een Pantone kleurcode en ze maken het voor je. De naven zien er slank uit. Wat opvalt is dat de afstand tussen de twee spaakflenzen smaller is.
Onderhoud: De spaken zijn straight pull (rechte kop), dus vervangen kan snel. Voor de achternaaf heb je steeksleutels en een inbus nodig terwijl de voornaaf zonder gereedschap open te maken is.
Praktijk: Een paar Avalons weegt 150 gram minder dan de gemiddelde set. Lichtgewichten die uitermate geschikt zijn voor het klimwerk. Tijdens het testen merk ik dat er niet over één nacht ijs is gegaan bij het ontwikkelen van de wielen. Door de korte afstand tussen de spaakflenzen zijn ze minder stijf, maar dit compenseren ze dubbel en dik met het lichte gewicht en hoge comfort.+ oneindig veel kleur
+ lichtste carbon set
– stijfheidVittoria Elusion Carbon 42 discStijfheid: 7.6
Comfort: 9.2
Onderhoud: 9.0
Prijs/kwaliteit: 8.2
Prijs: 1050,-
Webadres: www.vittoria.comAfwerking: Het logo van Vittoria staat één keer groot op de 42 millimeter hoge velg. Het valt goed op en ziet er niet verkeerd uit. De binnenmaat is 17 millimeter en de band blijft 25 millimeter breed bij 7 bar. Het ventielgat is smal gehouden, zodat het ventiel niet kan gaan tikken. Zowel voor als achter zijn 24 spaken gemonteerd.
Onderhoud: Het onderhoud is zeer makkelijk. Er hoeft niets losgemaakt te worden als je spaak breekt. Voor de naven heb ik mijn hakbijl niet nodig. Je trekt ze eenvoudig uit elkaar voor een grondige schoonmaakbeurt. Om water in de velg te voorkomen is er een klein gaatje in velg geboord.
Praktijk: Heerlijke set wielen voor een scherpe prijs. De stijfheid is niet super en dat merk je tijdens het rijden doordat ze minder snel optrekken. Het hoge comfort maakt dit zeker goed. Ze liggen stabiel op de weg. De Vittoria’s zijn aan de zware kant. Een setje weegt 1774 gram. In het begin loopt de body wat stroef, maar na een aantal ritjes is dit weg. Vittoria heeft met de Elusion’s een goed doordacht setje wielen gebouwd met oog voor detail.+ onderhoud
+ prijs
– zwaarRoval C38Stijfheid: 10
Comfort: 5.9
Onderhoud: 7.5
Prijs/kwaliteit: 7.6
Prijs: 1199,-
Webadres: www.specialized.comAfwerking: De hele set is deep, dark black. Je moet al eens goed kijken om te zien welk merk het is. De binnenmaat van de velg is 21 millimeter, wat de band 26,8 millimeter breed maakt. De buitenmaat is 27 millimeter, waardoor de band en de velg een mooi geheel vormt. Meer aero dus. Roval werkt samen met DT Swiss en voor de C38’s gebruiken ze de 350 centerlock naaf. Ook inclusief waterafvoergaatje in de velg.
Onderhoud: DT-naven zijn gemakkelijk te onderhouden. De dopjes eraf trekken en je kunt direct bij de lagers. Makkelijk een spaak wisselen gaat niet, doordat de spaakkop is gebogen.
Praktijk: Vanaf de eerste meters weet je waar de C38-wielen voor gemaakt zijn. Reactie en snelheid! De spaken staan strak gespannen en doen gelijk wat je wilt. Ze sturen strak en vermogen wordt snel omgezet in snelheid. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Door de hoge stijfheid komen alle schokken hard aan. Ze stuiteren behoorlijk. De velg is expres breed gemaakt, waardoor rijden met een lagere druk prima gaat. Ik kan dit setje wielen dus niet in de pan hakken wegens een lage comfortscore. Als stijfste van de hele test zijn dit absolute racemonsters.
+ strak
+ brede velg
– comfortBontrager Aeolus pro 5 tlr discStijfheid: 9.3
Comfort: 9.0
Onderhoud: 9.5
Prijs/kwaliteit: 8.2
Prijs: 1299,-
Webadres: www.trekbikes.com/bontragerAfwerking: Opnieuw volledig zwart. Het zal wel in de mode zijn. Het glimmende Bontrager logo op de matzwarte velg geeft een luxe uitstraling. De flens van de dikke naaf is zo gemaakt dat de wielen nog aerodynamischer zijn. Aan het waterafvoer gaatje is ook gedacht. Alle details kloppen.
Onderhoud: De spaakflens is niet alleen aero, maar ook nog eens makkelijk. De spaken gaan er recht uit. Zonder tools gaan de naven, inclusief de as volledige open. Zelf je wiel een onderhoudsbeurt geven is nog nooit zo makkelijk geweest.
Praktijk: Bontrager bewijst dat een hoge stijfheid samen kan gaan met zacht wiel. Na mijn vaste testronde zoek ik de langere kasseien stroken op. Op de lange stroken geven de wielen geen krimp en ik hou de snelheid goed vast. Het achterwiel reageert snel bij het aanzetten. Een setje weegt iets meer dan 1700 gram. Zeker niet de lichtste wielen, maar wat betreft looks mijn favoriet.
+ naven
+ onderhoud
– gewichtScope r4dStijfheid: 9.3
Comfort: 5.9
Onderhoud: 7.5
Prijs/kwaliteit: 7.0
Prijs: 1398,-
Webadres: www.scopecycling.comAfwerking: Scope komt van eigen bodem. De velg heeft een mooie hoogte van 45 millimeter. De naven zijn zelf ontwikkeld en zijn breder gemaakt voor extra stijfheid. Vooral de voornaaf ziet er verfijnd uit. De velg heeft drie grote logo’s in het zwart. Er is ook een witte en grijze variant beschikbaar. Een upgrade naar keramische lagers is mogelijk tegen bijbetaling.
Onderhoud: Geen bijzonderheden als je dit setje zelf wilt onderhouden. Spaken vervangen gaat eenvoudig en de body komt makkelijk van de naaf.
Praktijk: Ondanks dat Scope nog niet lang bestaat weten ze heel goed waar ze mee bezig zijn. Het rijgedrag past goed bij mijn rijstijl. Lekker agressief en snel. Het comfort is ver te zoeken, maar dit is de prijs die je betaalt als je kiest voor stijve wielen. De hoogte van 45 millimeter is een goede middenweg. De R4D wielen zijn de duurste, maar ze zijn elke euro waard.+ looks
+ stijfheid
– prijsStealth nighthawk 38Stijfheid: 9.7
Comfort: 6.3
Onderhoud: 7.0
Prijs/kwaliteit: 7.1
Prijs: 1395,-
Webadres: www.stealthwheels.beAfwerking: De wielen van het Belgische bedrijf Stealth zijn zelf samen te stellen. Een aantal verschillende naven, zes kleuren nippels en maar liefst achtttien kleuren stickers voor op de velg. De set die ik test heeft een DT Swiss 240S-naaf, een betrouwbare keuze. De witte stickers zijn groot en vallen goed op. Een sticker beschadigt sneller dan de stickers die onder de lak zitten. Het coole ervan is dat ze makkelijk te vervangen zijn als je eens een ander kleurtje wilt.
Onderhoud: Net als de andere DT-naven is deze eenvoudig te onderhouden. Bij een gebroken spaak moet je wel de schijf of cassette eraf halen.
Praktijk: De Stealth-wielen voelen hetzelfde aan als de Roval-wielen. De spanning op de spaken is hoog en dat merk je aan de rijeigenschappen. Het optrekken gaat vlot en ze reageren direct. Sprinten met deze wielen is super, mede doordat het voorwiel erg stijf is. Ze klimmen goed dankzij het lage gewicht. Op kasseien voelen de wielen nog prima aan, maar bij putten op de weg voelen de wielen minder comfortabel. Een snelle set allrounders met als voordeel dat je zelf de kleur kunt kiezen.+ betrouwbare naaf
+ zelf samen te stellen
– stickersVenn rev 507 tcdStijfheid: 8
Comfort: 8.8
Onderhoud: 6.0
Prijs/kwaliteit: 7.8
Prijs: 999,-
Webadres: www.cyklab.beAfwerking: De Venn-velgen zijn hoog en breed. Het carbon op de 50,7 millimeter hoge velg heeft een mooi patroon. Ook de laatste set van mijn test is volledig zwart. De logo’s zijn klein en minder opvallend dan bij de concurrentie.
Onderhoud: Geen standaard praatje voor Venn’s. Bij de wielen krijg je een heus spaakrapport. Hierop staan alle spaakspanningen, zodat je weet op welke spanning je een eventuele gebroken spaak moet zetten. Maar dan de spaaknippels. De spaaknippels van de wielen zitten in de velg. Ziet er wel mooi uit, maar om een spaak aan te spannen moeten de band en het velglint eraf. Dat is helemaal vervelend als je met een tubeless velglint werkt. De naaf is verder wel heel makkelijk te onderhouden.
Praktijk: De hoogte en breedte van de velg houden de wielen goed op gang als we eenmaal boven de 30 kilometer per uur komen. Net als bij de andere hogere velgen is het comfort goed. Een hogere carbon velg lijkt de schokken beter op te vangen. Net als de Bontrager scoort de Venn goed in comfort en stijfheid. De acceleratie van de Venn voelt iets minder snel dan de andere carbon wielen. Venn is misschien minder bekend, maar voor net geen 1000 euro een prima keuze.
+ prijs
+ spaakrapport
– interne nippels