Giant Pursuit MIPS
– EPS-schuim met dunne polycarbonaat buitenschaal
– MIPS-systeem
– 15 ventilatiegaten
– AeroVents
– Cinch Pro Fit verstelsysteem
– Kleuren: zwart, wit en black/cyan
– Maten: S (51-55), M (55-59) en L (59-63)
– Gewicht: 314 gram (maat M)
– Adviesprijs: €219,95
– Meer informatie is hier te vinden.Ventilatie
Het eerste dat opvalt aan de Giant Pursuit MIPS is het design. Aan de voorzijde van de helm zitten acht grote gaten. Als je door de gaten naar de achterkant van de helm kijkt, zie je alle luchtkanalen zitten. Elk gat staat in verbinding met een ander gat. Ondanks deze ventilatiegaten, is Giant erin geslaagd om het aerodynamische voordeel te behouden. Dat komt mede door de ultradunne polycarbonaat bovenschaal.De schaal is grotendeels gesloten. Aan de voor- en achterzijde is het dus open, maar verder is de bovenschaal dicht. De achterzijde bestaat uit vijf grote ventilatieopeningen en twee kleine gaten, door Giant AeroVents genoemd. De achterzijde van de bovenschaal stopt abrupt; hier moet de wind de helm verlaten. Vanaf de achterkant is het bijzondere uiterlijk van de Pursuit goed te zien. De zijkanten van de bovenschaal zijn namelijk iets ‘ingedeukt’.
Van Avermaet en Vos gebruiken de Pursuit. Op deze foto is het bijzondere design goed te zien.
Aan de zware kant
De helm voelt ietwat zwaar. Met een gewogen gewicht van 314 gram is het een stuk zwaarder dan een gemiddelde aerohelm, maar dat komt deels door het MIPS-systeem. Merk je dat op de fiets? Wel als je extreem lichte helmen gewend bent van zo’n 220 gram, maar anders niet. Een grammetje meer of minder maakt voor de leek niet veel uit.Toch is het gewicht het eerste wat bij mij blijft hangen als ik aan de Pursuit denk. Daarom heb ik meerdere helmen op de weegschaal gelegd om het te vergelijken. De conclusie: de meeste helmen wegen onder de 250 gram of er net boven. Helmen met MIPS zijn zwaarder, maar komen vaak toch niet boven de 300 gram. Zo weegt bijvoorbeeld de Starvos van Bontrager 292 gram en de Furo van Bollé 299 gram. Voor mijn gevoel is dat al aan de zware kant, en elke gram extra is dan een stuk minder prettig.Strak uiterlijk en nagenoeg potdicht.Het gewicht is dus een minpuntje, maar verder valt er weinig negatiefs te schrijven over de Pursuit. En waarom zouden we? Als toprenners als Michael Matthews en Greg Van Avermaet met veel plezier gebruiken maken (of gebruik hebben gemaakt) van de Pursuit, waarom zouden wij dan onze twijfels moeten uiten? Zowel bergop als op het vlakke heb je er een goede aan, al kan ik mij voorstellen dat je bergop eerder behoefte hebt aan een ‘open’ en lichtere helm. Nog een minpuntje: het verstelsysteem is alleen in de breedte te gebruiken.Doen? Ik zou ‘m niet afraden. De prijs vind ik erg meevallen, want daar krijg je gewoon een goede helm van dito kwaliteit voor terug. Qua comfort zat het bij mij ook prima, maar dat is natuurlijk subjectief. Wat betreft gewicht blijft het voor mij wel een ‘dingetje’. Ik ben een fan van ultralichte helmen, dus zou ik de Pursuit persoonlijk niet uitkiezen. Doe je dat wel, wees er dan wel voorzichtig mee. Binnen no-time zat hij bij mij vol met krasjes.
De grote gaten. Aan ventilatie geen gebrek.In juli presenteert het Taiwanese bedrijf trouwens een nieuwe helm, maar daar tegen die tijd meer over. Het is een beetje een mix tussen de Pursuit en de Rev.. We wachten het af!Plus- en minpunten:
+ Ventilatie
+ Comfortabel
+ Aerodynamisch– Gewicht