Dus je koopt een nieuwe mountainbike. Dan horen daar pedalen bij. Kans van 8 op 10 dat het een stel Shimano pedalen worden en dan waarschijnlijk een setje PDM520. Gewoon omdat ze goed zijn. Raar eigenlijk want er is nog zoveel meer. Crankbrothers, Time (opgeslokt door Mavic) of HT pedalen. Maar er is ook die andere Franse speler. Look. Al jaren proberen ze de vertaalslag van de weg richting het bos te maken. Vroeger met een soort ingewikkelde eierkloppers. Later met de S-Track pedalen.

De S-Track’s werkten goed maar in modderige omstandigheden bleek inklikken nog wel eens een dingetje. Verder waren ze redelijk prijzig en zo minder interessant voor de beginner. Waarom zou je tenslotte 70 piek neertellen voor een paar pedalen als je prima trappers kunt krijgen voor 30 euro bij de Japanse grootmacht?

Look heeft flink achter de oren lopen krabben en de S is ingeruild voor een X. Een volledige serie nieuwe pedalen onder de naam X-Track. Drie ‘normale’ versies gemaakt voor cross-country en marathon gebruik. En verder twee modellen die bestempeld zijn voor het ruigere werk. De En-Cage modellen. Deze laatste onderwierpen we aan een flinke test. Hoeveel platform levert die kooi op? Zijn de pedalen echt SPD compatible zoals aangegeven. Want ja mensen, we waren het bijna vergeten te melden. Look heeft zijn eigen systeem volledig overboord gegooid en maakt nu een soort SPD look-a-likes.

We mogen op pad met de Look X-Track En-Rage. Kosten 59 euro en wegen 210 gram per stuk. Voor 2 tientjes meer krijg je de ‘Plus’ versie. Zelfde pedaal maar een bredere kooi. Vooral prettig als je met echte platform schoenen rijdt zoals bijvoorbeeld een setje Five Tens. Hiervoor gebruiken we de nieuwe Shimano Saint pedalen.
Het is daarom dat we met de normale En-Rage op pad gaan. Deze vormt hier een mooie middenweg en lijkt haast sprekend op de bekende Shimano XT Trail pedalen.

Even de technische feiten. Het pedaal is gemaakt van aluminum en draait om een stel goed afgedichte naaldlagers. Het kliksysteem lijkt als twee druppels water op een SPD systeem en juist daarom zijn de schoenplaatjes nu uitwisselbaar. We reden met de meegeleverde Look plaatjes en de good-old SH51 Shimano cleats. Er was geen merkbaar verschil waarneembaar en dat is een dikke plus.

De pedalen zijn mooi zwart afgewerkt. Fraai maar krassen en butsen van alle steenslag vallen wel flink op. We gebruiken de Look pedalen op onze testfietsen en wisselen ze met enige regelmaat. Een sleutel 6 in de pedaalas en klaar. Na flink wat kilometers kunnen we concluderen dat Look nu echt klaar is om de aansluiting te maken met Shimano. De pedalen zijn betaalbaar, behoeven geen andere schoenplaatjes en zien er strak uit. Last but not least werken ze ook nog eens prima. Geen reden om ze niet eens een kans te geven.

Look X-Track En-rage
+ Spd compatibel
+ Betaalbaar