Over de Trenta 3K Carbon
– 215 gram (in maat M)
– Beschikbaar in S (52-56 cm), M (54-58 cm) en L (59-62 cm)
– Safe-T Orbital Fit systeem
– Integral In-Moulding Shell Construction
– 20% minder piepschuim
– 3K Carbon constructie
– Handwasbare padding
– 19 ventilatiegaten
– Gedragen door de profs
– Verkrijgbaar in meerdere kleurcombinaties
– Compatibel met USB LED-lamp, DualGel-voorpaneel
– Adviesprijs: €300 (o.a. hier)
Lichtgewicht
De Trenta 3K Carbon werd samen met de MET Manta bezorgd. Bij de buren weliswaar, want ik had mijn date met de pakketbezorger gemist. Toen ik aanbelde om mijn pakket op te halen werd mij duidelijk dat we met een lichtgewicht te maken hebben. De buurvrouw haalde namelijk diep adem, bukte voorzichtig naar beneden om de ogenschijnlijke zware doos vanuit ‘r rug op te tillen en kwam toen bedrogen uit. “Er zit niks in, joh”, zei ze verrast. “Twee helmen, die wegen niks”, zei ik maar.En dat klopt. De Trenta 3K Carbon (maat M) weegt maar 215 gram! 215 gram… dat is ongeveer hetzelfde gewicht als een mini-zak chips. Bizar eigenlijk. Ik ontving de witte versie van de Trenta. De helm oogt strak en snel, waarvan de achterkant het opvallendst is. Met een beetje fantasie lijkt dat namelijk op een vliegtuigmotor. Misschien oogt de helm daarom zo snel. Met 19 ventilatiegaten is de Trenta erg luchtig, dat voel je direct. Bij het opdoen valt mij ook op dat de helm lekker zit en de kooi mooi om je hoofd sluit. De eerste indruk is goed; ik begrijp nu wel waarom de profrenners van UAE Emirates met deze MET-helm rijden. Wat mij ook opvalt is de bovenkant van de helm. De achterkant van de helm loopt namelijk schuin naar beneden en dat zal aerodynamisch gezien zeker voordeel opleveren. Verder oogt de helm gewoon strak en snel.Keep it cool
Bij een temperatuur van ongeveer 30 graden ging ik op pad om de Trenta te testen. Na een klein stukje inrijden was ik op de plaats van bestemming aangekomen om samen met twee fietsvrienden een training af te werken. Tijdens het inrijden had ik geen moment door dat het zó warm was, daar kwam ik pas achter toen ik stil stond.Door de grote ventilatiegaten bleef mijn hoofd – zoals MET ons wil doen geloven – koel. Dat bleef eigenlijk de hele training zo, dus bij een zomerse temperatuur is de Trenta wat mij betreft echt een aanrader. De pasvorm is fijn, alsmede het sluitsysteem. Je hebt eigenlijk niet door dat je een helm draagt, want naast dat het een lichtgewicht is voert de helm ook geen rare fratsen uit. Het beweegt niet vervelend mee en kent geen vervelende drukpunten. Dat de Trenta 7% aerodynamischer is dan een standaardhelm wil ik graag geloven, maar kan ik natuurlijk niet hard maken. Ongetwijfeld bespaar je energie met zo’n lichte, gestroomlijnde helm, maar dat je met de Trenta op je hoofd ‘makkelijker’ in het peloton rijdt en meer energie over hebt voor een splijtende demarrage is niet te controleren. We moeten MET dus maar op hun Italiaanse blauwe ogen geloven.Tophelm voor wedstrijdrijders
De Trenta is een heerlijke helm, vooral als je gaat trainen in warm weer en behoefte hebt aan een koel hoofd. Het zit heerlijk, heeft een goede ventilatie en is zo licht als een veertje. Voor wedstrijdrenners is dit een ideale helm met de bijbehorende aerodynamische voordelen, maar voor de gewone wielrenner die niet aan (trainings)wedstrijden doet is dit een beetje teveel van het goede.Als je €300 over hebt voor de Trenta 3K Carbon moet je dat zeker uitgeven, maar ik zie eerlijk gezegd geen enorme voordelen voor ‘gewone’ toerfietsers om met deze helm te rijden. Buiten dat is het gewoon een tophelm en zal de Trenta je niet teleurstellen. De keuze is aan jou!Pluspunten:+ Heel licht
+ Fijne pasvorm
+ Goede ventilatieMinpunten:
– Geen MIPS
– Prijzig