Het is druk op de cockpit van mijn xc-fully. Twee remhendels, twee schakelaars, links nog een hendel voor een dropper-post en rechtsboven een hendel voor het simultaan blokkeren van de voor- en achtervering.Die laatste, een exemplaar van Fox, is een vervelend ding. Niet alleen omdat-ie bovenop het stuur zit, maar vooral ook omdat de vergrendeling in ruige afdalingen regelmatig spontaan losschiet. En in spannend terrein is dat iets dat je niet wilt, want dat betekent dat juist op het moment dat het echt niet uitkomt de gehele vering blokkeert. Dat heeft overigens niet alleen met die hendel te maken, maar ook met de Fox-vering zelf. Vorken en dempers van Fox die vanaf het stuur geblokkeerd kunnen worden, staan namelijk op slot als er géén spanning op de kabel van de afstandsbediening staat. In de neutrale stand, zeg maar. En open als die kabels wél gespannen zijn. Erg onpraktisch, het zou veel logischer zijn om de vering juist open te laten staan in de neutrale stand, zoals bij RockShox. Maar goed, Fox zal daar wel z’n (voor mij onbekende) redenen voor hebben.Voor de oplossing van het ruimte- en lossschietprobleem ben ik te rade gegaan bij Fox’ concurrent RockShox. Die hebben sinds afgelopen voorjaar de TwistLoc in het assortiment. Dat is een draaischakelaar-met-drukknop waarmee je je voorvork en achterdemper kunt blokkeren. Draaien om de boel op slot te zetten, drukken op een knopje ter hoogte van de duim om de vering te activeren. De TwistLoc is uiteraard bedoeld voor vorken en dempers van RockShox, maar verrassend genoeg werkt het ding ook in combinatie met Fox. De catch? Het systeem werkt andersom. Drukken is vast, draaien is los. Erg? Niet echt. Hooguit even wennen. Op de nieuwe Trek Top Fuel fietsen zit de TwistLoc standaard gemonteerd.Montage van de TwistLoc is simpel, de duurzaamheid lijkt goed. Enige nadeel is voor mij het harde rubber van de bijbehorende Sram-handvatten, die gespeend zijn van ieder comfort. Maar omdat ik op de parkoersen waar ik rij vanwege de vele asfaltpassages heel vaak de vering op slot zet, is de TwistLoc voor mij desondanks een blijvertje. Ook interesse? De adviesprijs is € 120,00.Gebruikt: 3 maanden+ Functionaliteit
+ Ruimt cockpit op
+ Alleen voorvork of voorvork en demper samen
+ Werkt ook i.c.m. Fox
– Oncomfortabele handvattenMeer info: sram.com
Arjan Kruik
27 mei 2019
Arjan Kruik
27 mei 2019
Gerelateerd nieuws
Racetest | Winspace T1550 Gen2 met een vooroordeel over Chinese fietsen, maar klopt dat?
6 december 2024 - Nieuws