De laatste versie van Vittoria’s mountainbikeband Mezcal heeft zich stiekem ontwikkeld tot een geheimtip voor rijders die zoeken naar een lichte band met een lage rolweerstand, veel grip en maximale betrouwbaarheid. Zeg maar zaken die zich niet tot zeer moeilijk in één band laten verenigen. Toch lijkt Vittoria daarin geslaagd te zijn.

De Mezcal TNT G+ in de maat 29 x 2.25” is namelijk minstens zo snel als de referentie in deze klasse, de Racing Ralph TL-E van Schwalbe met Addix Speed rubber-compound. Ook op het vlak van gewicht zijn de Racing Ralph en Mezcal TNT G+ aan elkaar gewaagd, beide banden wegen ongeveer 700 gram. Waarbij, zo is mijn indruk, de Mezcal minder gevoelig is voor lekrijden. En als het om grip gaat, zowel in steile beklimmingen als in snel genomen bochten, overtreft deze rappe Italiaan zijn Duitse concurrent. Natuurlijk, ook de Mezcal is bij lange na geen enduro-band, maar de grenzen van de grip liggen voor een xc-rubber behoorlijk ver weg. En áls de band uitbreekt, gaat dat vloeiend, zodat je niet verrast wordt.

Hoe heeft Vittoria het voor elkaar gekregen Racing Ralph naar de kroon te steken? Vooral ook omdat een eerdere, optisch nagenoeg gelijke versie van de Mezcal bepaald geen uitblinker was. De reden is, zo claimt Vittoria, de toepassing van grafeen, een relatief nieuw, superlicht en tegelijkertijd zeer sterk materiaal dat bestaat uit slechts één enkele laag koolstofatomen. Je herkent de grafeen-variant van de Mezcal aan het G+-icoontje op de wangen van de band. Nu is het zelfs voor doorgewinterde fietsjournalisten geen sinecure om in deze door marketeers gedomineerde industrie de feiten van de fictie te onderscheiden, maar in het geval van de Mezcal TNT G+ kan ik, grafeen of niet, niet anders doen dan concluderen dat het een sublieme band is, met een voor een xc-band zeer groot inzetbereik.

O ja, ik heb de Mezcal TNT G+ vergeleken met de vorige uitvoering van de Racing Ralph TL-E Addix Speed. Hoe de Mezcal zich houdt ten opzichte van de nieuwe, specifiek als achterband bedoelde Racing Ralph, kan ik op dit moment nog niet zeggen.

Plus- en minpunten

+ Zeer snel
+ Verrassend veel grip