In deel 2 van de fietscomputerstest behandelen we de Lezyne Super Pro GPS en de Mio Cyclo 215 Europa.
Hier vind je de reviews over de Bryton Rider 750 en Garmin Edge Explore.
Lezyne Super Pro GPS
Lezyne maakt naast tooltjes en pompen ook compacte en betaalbare GPS-fietscomputers.Deze Super Pro GPS is de kleinste en goedkoopste van allemaal. Als je de lijst met mogelijkheden afgaat, ontbreekt er op deze computer niet veel. Samen met de Wahoo is dit de enige geteste fietscomputer zonder touchscreen en kleurenscherm. Nu dit zo enorm ingeburgerd is, moet ik daar toch wel even aan wennen. De vier bedieningsknopjes zijn goed beschermd tegen vuil en water, maar je moet ze wel stevig induwen. Met handschoenen aan is dat niet altijd even gemakkelijk. Leuk is wel dat je kunt kiezen of je de computer horizontaal of verticaal gebruikt. Zolang je je beperkt tot vier datavelden, hoeft de geringe grootte van het beeldscherm geen probleem te zijn. Bij meer gegevens wordt het al snel onduidelijk.
Bij de eerste gps-fietscomputers moest je de kaarten los downloaden en vervolgens op het apparaat zetten. Bij deze Lezyne werkt dat nog steeds zo. Gelukkig kun je de kaarten wel relatief gemakkelijk downloaden en overzetten. Dit duurt ongeveer twee minuten per kaart. Als je van plan bent om half Europa door te fietsen, dan is dit wel wat werk. De fietscomputer ondersteunt turn-by-turn- navigatie. Dat is geen overbodige luxe, want de kaartweergave is aan de kleine kant. Als je het apparaat verbindt met je telefoon, kun je ook routes gebruiken van bijvoorbeeld Komoot. Navigatie en bediening kunnen beter, maar vergeet niet dat deze Super Pro GPS van Lezyne veruit de goedkoopste en lichtste is. Qua prijs- kwaliteitsverhouding verdient het apparaat een dikke voldoende. Het beeldscherm is weliswaar niet groot, maar aan mogelijkheden geen gebrek. Tel daar nog eens een batterijduur van 28 uur bij op. Een rit van drie uurtje kostte me slechts 18 procent van de energie – en dan was de telefoon verbonden en stond de navigatie aan.
Mio Cyclo 215 Europa
De 215 is van Mio’s uitgebreide cyclo-fietscomputercollectie de ware middenklasser: hij kan niet alles, maar wel veel. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de Cyclo 215 heeft geen bluetooth, dus je kunt hem niet verbinden met je telefoon. Ook verbinden met indoortrainers of powermeters gaat niet. Wel heb je ANT+ en kun je een hartslagmeter en cadansmeter verbinden – die zijn inbegrepen in de goed geprijsde HC-bundel (verkrijgbaar onder de 200 euro). Om routes te ontdekken kun je een kijkje nemen op de Mio Share-website. Routes inladen en activiteiten uploaden doe je oldskool, met een snoertje tussen de 215 en je pc.
Als je het toestel voor het eerst opstart, moet je wat gegevens invullen, daarna kun je op pad. Het beeldscherm van bijna 9 centimeter doorsnee heeft een fijne bediening. Je moet wel héél dikke vingers hebben wil je ernaast duwen. Het apparaat heeft maar één fysieke knop, waarmee je hem aan- en uitzet, vergrendelt of terugkeert naar de vorige pagina. Het dashboard wijst zichzelf: voor je het weet, ken je alle opties. Ook fietsprofielen aanmaken is mogelijk. Normaal haat ik het gepruts op kleine toetsenbordjes, maar daar heb je op deze flinke unit gelukkig geen last van. Boven in het scherm zie je de aangesloten sensoren, tijd en het batterijniveau. Als je geen route hebt gemaakt en je weet niet waar je naartoe wilt fietsen, kun je de ‘Surprise Me-functie’ gebruiken. Net als bij de rondrit van Garmin is het mogelijk om daarbij je gewenste aantal kilometers op te geven. Maar de 215 maakt ook routes op basis van duur of je geschatte gemiddelde snelheid. Je krijgt dan drie opties voorgeschoteld: nu nog even kiezen en je bent vertrokken. Uit ervaring weet ik dat de Mio niet bang is om obscure wegen op te zoeken, maar dat maakt het ook wel spannend: je weet nooit wat je kunt verwachten.Het kleurenbeeldscherm is tijdens het navigeren geweldig. Nog een plus is dat je net als bij autonavigatie een adres kunt invoeren. Mio wijst je vervolgens de weg. Points of interest (POI’s) ontbreken ook niet: zo vindt het apparaat bij grote pech heel snel een fietsenwinkel in de buurt. De grote 215 is kortom een rasnavigator, die door zijn mooie kleurenscherm heel duidelijk is. Het gps-signaal is bijzonder accuraat en de ingeladen kaart van Europa is gedetailleerd. Het grote beeldscherm vreet wel energie, de batterijduur is daardoor beperkt tot tien uur. De 215 is een relatief eenvoudige computer met beperkte mogelijkheden, maar wel eentje die uitblinkt in alles wat hij wél kan. De Surprise Me-functie is perfect voor fietsers die graag wegen opzoeken waar je als wielertoerist anders nooit zou komen.