Campagnolo bracht in het voorjaar van 2018 de eerste 12-speedgroep voor racefietsen op de markt. Ondertussen gevolgd door SRAM met de Red eTap (en de ‘single’ 13-speed van Rotor). 12-Speed Super Record en Record was al beschikbaar voor fietsen met schijf- en velgremmen. En nu breidt Campagnolo de 12-speed uit met een versie met EPS (Electronic Precision Shifting): de Super Record EPS Disc groep. Al gespot bij de profs, maar nu ook verkrijgbaar voor de amateur coureur.

Campagnolo Super Record EPS Disc

Even: 80 % van een onderdelengroep is mechanisch. Crankset, ketting, cassette en remmen. EPS betreft alleen de derailleurs en de bediening (shifters) en natuurlijk de accu, interface en stroomdraden. Waarom 12 speed? Omdat het met twaalf tandwielen achter efficiënter schakelen is, zo is de overtuiging van de Italianen -en de Amerikanen van SRAM. Het verloop van je kleinste tandwiel naar het grootste verloopt vloeiender, je zal minder snel het gevoel hebben dat de ene versnelling net wat te zwaar is en de ander iets te licht. Er zijn twee 12-speed cassettes: 11-29 en 11-32. 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 en dan ofwel 19-21 23-26-29 of 19-22-25-28-32. Bij de Ultra Torque crankstellen zijn drie combi’s: 50-34, 52-36 of 53-39. De nieuwe cassettes passen op je oude body. De tandwielen en de ketting (R12 ketting is 5.08mm breed; ter vergelijking: 11-speed ketting 5.5mm) gingen op dieet en ook de tussenruimtes tussen de tandwieltjes moesten smaller. Een 12-speedcassette weegt slechts 3 gram meer dan de oude 11-speed. Optisch wijken de groepen duidelijk af van de voorgangers en de overige onderdelengroepen.

EPS 12-speed achterderailleur

Nieuwe shifter/remgreep

Shifters

De EPS shifters werken nog steeds volgens het principe ‘een hendel, een functie’. Er zijn dus afzonderlijke hendels voor op en afschakelen. De EPS Disc versie is slechts minimaal ( lees: 8 mm) dikker dan die voor de mechanische versie; de zuiger met olie is ook lekker klein gehouden. Verder hebben de shifters instelbare rem- en schakelhendels, is de remkracht in te stellen en kun je met een beweging alle versnellingen af schakelen. Nieuw is de iets meer aanwezige ‘klik’; door een iets andere aansluiting tussen de hendel en de elektronica krijg je iets meer gevoel door tijdens het schakelen. De 12-speed disc brake hendels zijn onderling uitwisselbaar. Nieuw is de EPS V4 interface en de accu; de eerste kan nu ook intern ingebouwd worden in stuuruiteinde of in de onderbuis, de accu heeft 10% meer stroomopslag.

Ook de EPS derailleurs zijn onder handen genomen. De voorderailleur heeft een extra sterke motor en er is een ‘automatic chain centering’: schakel je ineens op of af, dan centreert de voorderailleur zich zo dat de ketting niet aanloopt. Bij de EPS achterderailleur zijn de derailleurwieltjes aangepast. Het bovenste wieltje heeft lage tandjes, de onderste juist iets hogere tanden. Dit zorgt voor een betere geleiding en dus soepeler schakelen, zeker bij scheve ketting. Dat is een belangrijk aspect, want met zoveel 12-speed zal je minder snel geneigd zijn om te wisselen tussen je buiten- en binnenblad en zal je ketting vaker diagonaal staan. Daarnaast kun je de achterderailleur zowel op een direct mount pat monteren als op een klassieke achterpat. Nog een aanpassing: de zuiger van de remklauw (140 en 160 mm) heeft naast een magneetje ook een mechanische veer gekregen om de zuigers terug in hun hok te trekken. Zo komen de remblokken altijd vrij en heb je geen last van aanlopende remmen. In Fiets nr.4 een eerste test.

Prijzen

Record 12-speed velgremmen: € 1960,-
Record 12-speed schijfremmen: € 2425,-
Super Record 12-speed velgremmen: € 2905,-
Super Record 12-speed schijfremmen: € 3233,-
Super Record 12-speed EPS velgremmen: € 4300,-
Super Record 12-speed EPS schijfremmen: € 4677,-

Gewichten

SR EPS achterderailleur 234 gram, voorderailleur 132 gram (incl. stroomdraad), Ergopower Disc 381 gram (non disc 281 gram), accu 135 gram, crankstel 618 gram, 43 gram lagers,  11/29 266 gram, remklauw 118 gram, schijf 99 gram, SR velgremmen 311 gram.