Vijf jaar geleden bracht Specialized de ‘Recon Mixed’ schoen op de markt. Maisgeel van kleur, makkelijk om mee te lopen en voorzien van veters. Op de Nederlandse markt enkel een hardloper in de koopjeshoek. Wat blijkt, Specialized was zijn tijd ver vooruit.

In 2016 is gravel nog een niche. Onhandig racefietsen voor mannen met baarden. Daar horen onhandige schoenen bij dacht de gemiddelde Nederlander. De Recon schoen verliet na één seizoen bij de meeste winkels het toneel via een afgeprijsde bak met flink kortingspercentage.

Inmiddels is gravel booming, hoef je niet persé een staart en baard te hebben om onverhard te mogen scheuren en kan je ook best prima gravellen met stijve mountainbike schoentjes. Specialized bracht een nieuwe generatie van hun S-works schoen uit in 2018. Wederom met de naam Recon. Deze naamsverandering bleek vooral tot stand te zijn gekomen door de wisselende markt waarvoor de schoen bedoelt is. Hardcore XC én gravel. Nu splitst Specialized deze twee werelden. Racen doe je met de vederlichte EXO schoenen. Gravel kan met de vlamnieuwe Recon Lace. In basis dezelfde schoen als de door ons door en door geteste Recon Sworks. Het enige verschil zit hem in de sluiting, geen Boa draaiknoppen maar ouderwetse veters.

2FO

Nu weten ze bij Specialized prima hoe ze dat moeten aanpakken, schoenen met veters. Menig enduro en downhillbiker gebruikt schoenen met veters. Zo maakt Specialized de 2FO serie waar we de lichtgewicht Roost versie onlangs grondig van hebben getest. Specialized rijgt de platte veters op zo’n manier dat ze tijdens het rijden amper losser komen te zitten. Een must wanneer je flink kracht wilt zetten.

Zoals gezegd is de Recon Lace technisch gezien nagenoeg gelijk dan aan de S-works versie. Dat betekend zeer stijve carbon zolen met indexnummer 13.0. Ook hebben de zolen 1.5 millimeter kanteling bij de voorvoet om doorzakken van de knieën te voorkomen en meer stabiliteit te creëren.

De hak is stijf en flink voorgevormd. De bovenzijde is voorzien van een ‘randje’ dat de achillespees vast klemt. Hierdoor blijft de schoen mooi op zijn plaats zitten. Het gekozen materiaal rekt niet en is bovendien zeer eenvoudig schoon te maken. Uit de duurtest van de S-works recon kunnen we eveneens concluderen dat het materiaal dun maar duurzaam is.

Praktijk

Deze Recon versie is een fractie lichter dan de S-works versie met draaiknoppen. Een voordeel. Nadelig is dat je de schoenen niet kan bijstellen onderweg. Het aantrekken neemt wat meer tijd in beslag dan schoenen met draaiknoppen. De veters ‘grijpen’ zich flink vast. Hierdoor is enig beleid verreist. Trek bij het aantrekken van de schoen de veters wat strakker aan dan gepland. In de eerste kilometers trekt en schuift de boel nog wat waardoor je uiteindelijk niet met een te los zittende schoen blijft zitten.

De veters geef je een veilig plekje onder een elastisch lusje wat we herkennen van de 2FO en Sub schoenen van Specialized. Qua zitcomfort is de schoen zeer vergelijkbaar met de S-works variant. Wil je je schoenen losser of vaster kunnen draaien onderweg, dan is de S-works duidelijk beter. Ben je niet zo veeleisend als het gaat om de drukverdeling dan kun je met de Recon versie prima vooruit.

Qua looks scoort de schoen in ieder geval goed. Buiten deze olijfgroene versie heeft Specialized ook een zwarte en ‘aloha’ variant beschikbaar. Een compleet witte uitvoering volgt midden september. De Recon schoen met veters koop je voor €330,- dat is beduidend minder kostbaar dan de S-works schoen die inmiddels €409,90 moet opbrengen.

Meer informatie op:

www.specialized.com