Pirelli heeft twee nieuwe racebanden aan haar collectie toegevoegd. De P Zero TLR en TLR SL. In verschillende maten, van 24 tot 30 mm (SL tot 28) en beiden geschikt om tubeless mee te rijden.

In samenwerking met de team van Trek-Segafredo en Mitchelton-Scott is er gewerkt aan een nieuwe compound, Smart Evo geheten. Die maakt gebruik van een mix van drie verschillende polymeren die voor specifieke kenmerken zorgen. Je ziet, ik praat het persbericht netjes na. Het resultaat van die mix moet een band opgeleverd hebben die niet alleen veel grip levert, niet snel slijt en een lage rolweerstand heeft, maar ook nog eens niet al te zwaar is. Dat gaat dan vooral op voor de SL variant, waarvan de 24mm versie 230 gram weegt. We hebben van beide modellen een testpaar ontvangen, binnenkort lees je onze ervaringen hiermee.

P Zero TLR, Pure Performance

De ‘gewone’ TLR gebruikt dus een nieuwe compound, en heeft meerdere lagen in de TechWall+ (waarbij de + staat voor een anti-leklaag) 120 tpi casing, zoals goed te zien is op onderstaande afbeelding. Dankzij het extra laagje in de casing moet de kans op lekrijden kleiner zijn, dat klinkt logisch. Deze anti-leklaag voegt 15 gram toe. De band is zowel met binnenband als tubeless te gebruiken en is leverbaar in vier maten, 24, 26, 28 en 30 millimeter. Pirelli zet deze band in als een drie seizoenenband. In de afbeelding hieronder zie je het inzetbereik.

P Zero TRL SL, Racing Performance

De SL versie van de nieuwe band mist 1 laag (de gele die je hierboven wel ziet) in de casing. Dat maakt hem lichter en nog soepeler en dus sneller. Dit is nu de snelste band in de complete collectie. Volgens Pirelli is de kans op lekrijden nog steeds heel klein, dankzij de Techwall techniek. Deze band komt alleen in 24, 26 en 28 millimeter breedte.

Prijzen, gewichten en maten

Pirelli levert een mooie tabel met alle maten, gewichten en de aanbevolen bandendruk bij verschillende rijdersgewichten. Hierin zie je ook direct wat de beste velgbreedte per band is. 17C voor de 24mm band, 19C voor de dikkere banden. Handig, zo’n tabgel. Het zou fijn zijn als alle bandenleveranciers dit zouden doen. Al blijft het natuurlijk ook een beetje persoonlijk wat je fijn vindt rijden. Wil je iets meer comfort dan beveelt de Italiaanse bandenmaker aan om 0.3 bar minder lucht in je voorband te stoppen dan in onderstaande tabel wordt aangegeven. Ook als je een bredere velg gebruikt dan wordt aangeraden kun je de druk het best iets verlagen (zie onder).

Fietsbanden in het topsegment worden er niet goedkoper op, deze nieuwe Pirelli’s kosten tussen de €69,90 en €74,90 per stuk! Peanuts vergeleken met wat Max moet neertellen voor een band, en die rijdt er maar een paar rondjes mee ook.

Meer info op: velo.pirelli.com