De UCI heeft gisteren bekend gemaakt dat de proef met schijfremmen voor het wegpeloton vanaf 1 januari voortgezet gaat worden. Een werkgroep gaat de proef maandelijks reviewen om eventuele knelpunten snel te onderkennen.

UCI

De beslissing om de proef weer op te starten komt na maanden van discussies met teams, renners en vertegenwoordigers uit de fietsindustrie. Er zijn wel een paar nieuwe voorwaarden gesteld. Een ervan is dat de schijven aangepast worden, ze moeten afgerond zijn om scherpe snijvlakken te voorkomen. Een tweede is dat er een nieuwe werkgroep komt, met mensen uit de UCI, AIGCP en CPA, die maandelijks bijeen komen om de stand van zaken door te nemen.

Eind 2015 begon de proef en begin dit jaar leek het er op dat de planning (invoering in 2017) makkelijk gehaald ging worden. Wij keken tijdens de ronde van Drenthe mee met Team Roompot, die toen al helemaal over waren naar mooie Isaacs met schijven. Wel worstelden zij toen nog met de afstelling en het aanlopen van schijven en remblokjes. Bij het wisselen van een wiel na lekrijden, bleek niet ieder schijfremwiel probleemloos te passen.

Nadat de Spanjaard Franscisco Ventoso tijdens Parijs-Roubaix een grote snee in zijn been opliep na een val, besloot de UCI de proef (tijdelijk) te stoppen. Na klachten uit verschillende teams, van individuele renners en van rennersorganisaties als de AIGCP,  greep de UCI in. Het grootste bezwaar van de klagers was dat ze de scherpe schijven gevaarlijk vonden bij valpartijen. Tijdens de 2e rustdag van afgelopen Tour de France liet Mark Barfield, technisch manager van de UCI, een prototype van een nieuwe afgeronde remschijf zien. Er wordt ook nog gewerkt aan een beschermende kooiconstructie rondom de schijven.

UCI onder druk

Ondertussen lopen renners en ploegen nog steeds niet over van enthousiasme voor deze proef. De UCI wordt natuurlijk vooral onder druk gezet door de fietsindustrie en dan met name de grote materiaalsponsors van de profploegen. Zij willen graag nieuwe technieken blijven ontwikkelen om aan de miljoenen wielertoeristen te kunnen verkopen. Als de profs met schijfremmen rijden zal dat een positief effect hebben op de verkoop van wegfietsen met schijven aan alle niet-profs. De meeste profs zien op dit moment echter vooral de nadelen.

De organisaties die de renners vertegenwoordigen hebben aangegeven wel tevreden te zijn met de voorgestelde aanpassingen. Hoewel het merendeel van de renners op dit moment nog tegen schijfremmen is, zien ze ook wel in dat commerciële belangen ook zwaar wegen. Met de nieuwe afspraken durven ze een voortzetting van de proef wel aan. Het plan was om in 2016 volop te testen en dan in 2017 alle profploegen te laten overstappen van velgremmen op schijfremmen. Die planning is niet meer haalbaar, maar het lijkt er dus wel op dat we uiteindelijk toch alle profs met schijfremmen gaan zien rijden.