Waar rijden mannen als Boonen en Sagan mee? Met Specialized fietsen. En ook met wielen en banden uit de stal van Specialized. Sinds 2005 is Specialized eigenaar van de Roval wielen. Oorspronkelijk een Frans product. In 2016 reed Quickstep met Roval. Voor de twee teams -Quickstep en Bora- levert Roval in 2017 een uitgebreide selectie aan wielen. Allen van carbon en ook met schijfremmen. De reeks draagt de naam CLX. Daarnaast een toevoeging: 32, 50, 64 en 40. Dat duidt op de hoogte van de velg. Specialized doet het altijd wat anders -vandaar de 32 en 64… bij andere merken is het dan 30 of 60 millimeter hoogte.

Roval introductie in de US of A

We konden begin februari al een aantal setjes Roval checken in real life. Juist, in de VS. Waaronder deze nieuwe CLX 50 Disc. Ik reed er een flinke rit mee, op een Specialized Roubaix. Met, naast een Shimano Ultegra Di2 groep, een standaard CLX 50 wielset met schijven. Het voorwiel weegt 645 gram, de achterste 770 gram (slechts 45 gram zwaarder dan de versie met ‘gewone’ remmen). Een setje komt daarmee op 1415 gram. De adviesverkoopprijs wordt binnenkort bekend gemaakt.

De velghoogte is 50 mm, dat had je vast al opgemaakt uit de naam. Trend is een brede velg. Zo heeft de CLX  50 een binnenbreedte van 20,7 mm en aan de buitenkant is ie zelfs 29,4 mm. Daaromheen zit een setje 26 mm Turbo Cotton banden -die vallen mooi in de velgen en ‘bollen’ niet als een slecht zittende legging…. Optisch was het niet eens wennen: het lichte en zeer klassiek aandoende ‘katoen’ gedeelte breekt mooi. Als je wielen met hoge velgen en brede, zwarte banden rijdt wordt het snel volumineus. De naaf van de CLX 50 herbergt een 12 mm steekas. Zo, even de fiets omhoog houden, een slinger er aan en ze draaien mooi en ‘smooth’. De naven en spaken zijn bij DT gemaakt, al heeft Specialized haar eigen specificaties. Testen gebeurt trouwens in de vestiging in Morgan Hill in de States. Montage is een eitje.

Roval CLX 50 Disc in de praktijk

Op de weg slokken de banden voelbaar lekker veel onregelmatigheden op. Een prettige combi. Het was een behoorlijk natte rit met veel modder, steile klimmen en een behoorlijk razende afdaling -niet toevallig het trainingsgebied van Laurens Ten Dam. In de afdaling reden we daarom deels ‘safe’. Maar dan nog ruim boven de 60 kilometer per uur. Geen centje pijn. Super soepel rijden de CLX 50 wielen. Geen moment een gevoel van onzekerheid.

Wat dit soort wielen met ‘brede’ banden echt doen ervaar je vooral als je weer terug bent op je eigen fiets. Want het was wel zo dat ‘the ride’ vooral bepaald werd door de fiets. Ik reed op de nieuwe Specialized Roubaix, die heeft een ingenieus ‘Future Shock’ veer systeem in de balhoofdbuis en een performance geometrie. De CLX 50 passen daarom perfect in dit plaatje. Er is een aparte website voor alle Roval onderdelen- www.rovalcomponents.com. Voorlopig zullen de Roval wielen alleen via de Specialized dealers te koop zijn.

Fotografie: Ian Collins