“Schwalbe One” heet de nieuwe wedstrijdband van Schwalbe. Zijn debuut beleefd de Schwalbe One in de Tour de France, waar RadioShack Leopard Trek, AG2R en FDJ met deze band aan de start zijn verschenen.

Met de Schwalbe One onderstreept de onderneming zijn hoge doel in de wielrensport. „De Schwalbe One is de snelste en tegelijkertijd meest betrouwbare wedstrijdband die we ooit hebben gemaakt“, benadrukt Holger Jahn, technisch directeur bij Schwalbe. Vanaf september zal hij als vouwband, tube en tubeless-versie verkrijgbaar zijn.

Nieuwe Triple Compound
Om de extreem lage rolweerstand te bereiken, werd een compleet nieuw compound ontwikkeld, het OneStar Triple compound. „In compounding is de laatste jaren een sterke ontwikkeling geweest waardoor rubbermengsels als het OneStar Triple compound nog maar pas realiseerbaar zijn. Hiermee is het gelukt om het bekende conflict tussen rolweerstand , grip onder natte weersomstandigheden en duurzaamheid beduidend te reduceren.
De Schwalbe-One-fabriekMet zijn 205 gram weegt de nieuwe raceband op grond van het licht verhoogde materiaalgebruik iets meer dan de nog beschikbare Ultremo ZX. Volgens Schwalbe maken de technische voordelen dit gewichtesnadeel meer dan goed: de rolweerstand daalt dankzij het innovatieve Triple compound naar een minimum. Tegelijkertijd is de lekbescherming door het compound, de V-Guard en de nieuwe loopvlakstructuur buitengewoon hoog.

Schwalbe bouwde voor de productie een eigen High End fabriek binnen het bedrijf in Indonesië. „Het is een compleet nieuwe sectie waar alleen de Schwalbe One geproduceerd wordt. De confectie- en vulkanisatiemachines in deze sectie worden uitsluitend voor de productie van deze band gebruikt. Hier werken de beste arbeiders van de Schwalbe fabriek”, benadrukt Markus Hachmeyer. Dit draagt bij aan de gelijkblijvende hoge kwaliteit en betrouwbaarheid.

Drie systemen: vouwbanden, tubes en tubeless
Schwalbe OneDe Schwalbe One is er als vouwband, als klassieke handvervaardigde tube en als moderne tubeless variant. Markus Hachmeyer ziet de systeemwissel naar tubeless banden positief: „tot nu toe zijn er nauwelijks tubeless banden voor racefietsen. In de praktijk echter biedt dit systeem geweldige voordelen. De rolweerstand is beduidend lager dan bij klassieke vouwbanden en tubes omdat het wrijvingsverlies in dit systeem geminimaliseerd is. Tegelijkertijd zijn tubelss systemen extreem betrouwbaar. Een plotseling luchtverlies is nagenoeg uitgesloten. Er is geen binnenband meer die oververhit kan raken en kan klappen. Een vloeibare lekbescherming dicht een lek binnen tiende van seconden weer af.”

De Schwalbe One is vanaf september 2013 in de fietsvakhandel verkrijgbaar.
Prijs: € 50,90 voor de vouwbanden, € 65,90 voor de tubeless versie en € 85,90 voor de handgemaakte tube.