Selle San Marco heeft een uitgebreide collectie zadels voor 2014. We kregen een rondleiding langs het aanbod. Meest in het oog springend is de Aspide Superleggera. Dit zadel weegt slechts 104 gram. en wordt volledig met de hand gemaakt. ”Maximaal twee per dag”, stelt directeur Giovanni Giradi.

De Aspide serie van Selle San Marco is qua ontwerp aangepast aan de oude versie. Wat blijft is de opening in het midden. Deze spleet vermindert volgens de fabrikant de druk op het kruis. Het zadel zelf heeft meer bolling gekregen. In het midden is het zadel lager dan aan de voor- en de achterkant. Voor comfort heeft het zadel toch vulling meegekregen. De zogeheten PEBAX®is volgens Selle San Marco lichter dan andere vulmaterialen. Maar omdat de vulling ook elastisch is, zou het zadel zich makkelijk aan de vorm van je lichaam aanpassen zodra je erop gaat zitten. Kom je uit het zadel, dan neemt het zadel volgens Selle San Marco  zijn oorspronkelijke vorm weer aan. Aan het zadel zit wel een prijskaartje: 350 euro.

1382961833823-zvagro0ki6ld-670-80

Er zijn in totaal negen modellen van de Aspide. De Aspide Team is met 184 gram zwaarder dan het topmodel Superleggera, maar ook aantrekkelijker geprijsd: net iets onder de 100 euro..

 

1382963466864-1i6gmx7yyt1i8-500-70De Regale blijft ook in de collectie van Selle San Marco. Dit klassieke zadel is een favoriet van veel profs als  Mario Cipollini, Robbie McEwen, Greg LeMond, en Claudio Chiappucci. Hoewel dit zadel tegenwoordig ook populair is in de Vintage lijn van San Marco, blijft de Regale volgens directeur Giovanni van Selle San Marco een zadel dat zich met de top kan meten. De Regale Racing Team heeft een Xsilite rail, net zoals de Aspide  en de Concor. Ook heeft het zadel een versterkte basis van carbon. De bovenkant van het zadel is zacht door de ruime vulling. Het aanzicht van het zadel blijft klassiek: een brede ronde achterkant en een platte voorkant. Het zadel heeft een maat van 278mm x 150mm en weegt 242 gram.

Bij de Regale Carbon FX is de modernste technologie toegepast. Dit zadel behoudt de klassieke uitstraling, maar als je verder kijkt dan zie je een carbon rail, een versterkte carbon basis en een toplaag van echt leer. Met 221 gram is het gewicht meer dan acceptabel.

1382963382707-n85hhh9zkvbw-500-70

De Mantra is één van de best verkopende zadels van Selle San Marco. Het golvende profiel en extreem ronde achterkant, maken dit zadel qua uitstraling uniek. Met een lengte van 394mm is dit één van de langste zadels die op de markt verkrijgbaar zijn. De breedte is dan weer smal, met  140mm.

1382963307803-1pngf0issdnr-500-70

Het ontwerp van de Concor is ook aangepast. De hoge achterkant en ronde achter vleugels zijn gebleven. Met 134 mm is het zadel in de breedte smaller dan voorgaande modellen. Ook bijzonder is de verstelbaarheid van het zadel. Ondanks de korte lengte van 278 mm, kan het zadel door de lange rail relatief wel verder naar voren of achteren worden geplaatst.