Shimano brengt in mei 2017 een vernieuwde Deore groepset voor de mountainbike uit, de M6000. De ‘instap’-groep blijft 10-speed, maar is op tal van onderdelen flink verbeterd.
Deore M6000, afgeleid van de duurdere groepen
Het uiterlijk van de nieuwe 2×10 aandrijflijn (FC-M6000) heeft veel weg van de XTR, XT en SLX groepen. Het vier-armige Hollowtech II crankstel uit één stuk is er in drie opties, 38-28T, 36-26T en 34-24T, met daarnaast een Boost-versie (3 mm outboard). Waar de groepen in het hogere segment veelal richting de 1×11 gaan, kiest Shimano er bij de Deore groep voor om ook een triple te blijven aanbieden. Deze is dankzij de 40-30-22T geschikt voor ieder terrein en rijders van ieder niveau. Alle crankopties werken moeiteloos samen met de nieuwe 11-42T cassette, ook een mooie optie om je huidige 10-speed mtb om te bouwen naar een 1×10 bike. Naast die nieuwe cassette (CS-HG500) zijn ook nog de 11-36/34/32T cassette opties te koop.Schakelen gebeurt met de vernieuwde Shadow RD+ achterderailleur, met een verbeterde kettingstabiliteit en -retentie. In lekentermen, de ketting ligt beter op de tandwielen….en blijft daar ook! Er zijn drie voorderailleur opties (top-, down- en side-swing), deze kunnen worden gecombineerd met vijf bevestigingsopties (hoog, laag, direct mount, e-type en een nieuw midden type) om verschillende kabelroutes mogelijk te maken. Ook de remmen zijn aangepakt. De nieuwe hydraulische remmen hebben Servo Wave High Power remgrepen en warmte-isolerende remklauwen die zijn ontworpen om Shimano’s Ice Technology remblokken in te plaatsen. De wielnaven met een 100x15mm E-Thru steekas-optie aan de voorzijde maken de groepset compleet. Ze hebben centerlock bevestiging voor eenvoudige remschijf installatie.Oh, even tussendoor; Op SLX niveau is er een nieuwe 11-46T cassette (CS-M7000) voor 1×11-speed ontwikkeld.
Nieuwe XT-wielen
De mtb-wielen line-up van Shimano wordt uitgebreid met twee nieuwe Deore XT wielsets. In 29″ en 27,5″, het zijn ‘Boost’-spec bredere E-Thru wielen. Een hele mond vol, waar het op neer komt is dit: De voorwielen zijn stijver en 10mm breder geworden. Ook niet onbelangrijk is dat ze zijn voorzien van 110×15 E-Thru steekassen. De achterwielen zijn 6mm breder gemaakt en hebben 148×12 assen. De nieuwe E-Thru achterassen hebben een kleinere behuizing gekregen, zijn lichter en bieden een grotere vrije ruimte voor het frame en de remklauwen.
Non-series vernieuwingen
Naast de Deore upgrade komt er ook een nieuw 2×11-speed 36-26T crankstel met slijtvaste tanden en een Dyna-Sys technologie in zowel ‘Boost’ als standaard specificatie, die krijgt de naam FC-MT600 mee. En dan is er ook nog een nieuw 2×10 36-26T crankstel (FC-MT500). In combinatie met dit crankstel is een hydraulische schijfremset (BR-MT500) beschikbaar en een non-serie versie van de Deore BR-M6000 hydraulische remmen.Alsof het allemaal nog niet genoeg is zijn er dan ook nog eens nieuwe pedalen ontwikkeld. Dubbelzijdige light action SPD pedalen (PD-ED500) op Deore-niveau. Alles komt in mei beschikbaar voor de winkels in de Benelux, en dus ook voor jou. Prijzen voor al dit moois zijn nog niet vrijgegeven.