Crossen of veldrijden is in Nederland nog steeds waanzinnig populair. En ondanks dat de markt groeit is het aanbod in goede snelle banden minimaal. Fiets je met ambities dan rijdt je de wedstrijden op tubes. Gebruik je de crosser voor veldtoertochten of om je zondag invulling te geven dan volstaan banden. Specialized heeft de afgelopen tijd hard gewerkt en presenteerde afgelopen weekend twee compleet vernieuwde banden voor in de blubber!

Beeld: Michaël Salens / Degroteplaat

Tijdens een speciaal georganiseerde Crosscup in Hamme mochten we de nieuwe profielen testen op hetzelfde parcours als waar Van der Poel en co een dag later zouden schitteren. Hamme is synoniem aan modder en dat hebben we geweten.

Terra en Tracer
Al een aantal jaren heeft Specialized hun eigen crossbanden en zelfs tubes op de markt. Met de feedback afkomstig van ’S-riders’ en nieuwe ontwikkelingen uit het lab zijn de banden volledig vernieuwd. De Tracer is het allround profiel en wil je alleen al hebben omdat het bliksemschichtjes profiel er gewoonweg vet uit ziet. De Terra is het grove geschut en gemaakt voor de omstandigheden waar de wasmachine thuis niet blij van word: modder! Voor Nederlandse omstandigheden ligt deze indeling misschien net iets anders. De Tracer is behoorlijk snel met weinig rolweerstand en een lage nop maar heeft daardoor ook beduidend minder grip. Hopelijk komt er in de toekomst nog een tussenweg, een echte allrounder. Beide banden zijn gemaakt met de inmiddels bekende Gripton compound waarmee de ideale combi is gevonden tussen grip en rolweerstand aldus tire-engineer Oliver Kiesel. Beide profielen zijn verkrijgbaar in de UCI legale 33 millimeter breedte alsook een 37 millimeter brede versie geschikt voor de gravelgrinders. De eerder aangekondigde 40+ versie blijft helaas uit.

Specialized Tracer

Het bliksemschicht profiel van de Tracer

Specialized Terra

Het stekelvarken, de Terra

Tubeless
Zowel de Terra als Tracer zijn tubeless-ready en dat raden we dan ook meteen aan om te doen. De banden zijn erg eenvoudig luchtdicht te maken en hebben een goed ‘ballon’ effect waardoor de band lekker bol is. Dit is een merkbare verbetering met de vorige versie. Tijdens de crosscup reden we vanwege de modderige omstandigheden met het Terra profiel. Hierbij zijn in vergelijking met de vorige versie de noppen iets hoger en groter geworden en is ook de ruimte tussen de nopjes groter geworden. De noppen aan de zijkant van de band steken ook iets verder uit waardoor de band in de bochten beter grip houdt. Dat de noppen verder uit elkaar staan is dan weer gedaan om het ‘zelfreinigend’ vermogen van de band te verbeteren. Ondanks dit alles zaten onze banden toch na een ronde in de modder helemaal vol troep maar ach, dat blijft cross.

Toyo tire trap

De Toyo tire trap. Met een ‘bunnyhop’ erover

Lemans start

Meestal komt er op de vraag hoe een bandje rolt het antwoord: ja, lekker. loopt goed. Tijdens de crosscup mochten we dit aan de lijven ondervinden met een heuse Lemans start was het sprinten als een dolle richting de fietsen in de hoop dat deze nog steeds op dezelfde plek zouden staan was een mooi begin van de wedstrijd.

Modder in Hamme

Nadat de eerste schade was opgenomen en we de typische ‘schuine kanten’ hadden overleeft was het tijd om de banden echt te testen. Ploegend door de modderpoelen rondom de materiaalpost schoten de kluiten gras in de rondte. Van plas naar plas over de ‘Toyo tire trap’ en door het bikepark, de crosscup was een beleving op zich.

Tubes
Al jaren lang proberen diverse merken zich te nestelen op de kleine zeer specifieke markt die crosstubes heet. Een markt die sinds jaar en dag gedomineerd word door het kleine Nederlandse Dugast met profielen als Typhoon en Rhino die als uitgangspunt dienen voor de concurrentie.

Tracer Sworks tube

De Terra en Tracer komen binnenkort ook verkrijgbaar als tube gebaseerd op de cotton racetube die Specialized al in het assortiment heeft. Wij rijden dit hele seizoen op de Tracertubes en zullen hier binnenkort in het blad uitgebreid op terug komen.