Edwin Haan
2 februari 2018
Eindelijk kunnen de mannen van Katusha dan met 100% SRAM rijden. Met de S-900 Direct Mount remmen is de groepset nu compleet.Tot nu toe reden ze met een SRAM RED groepset, maar werden er ‘kale’ Direct Mount remmen van de Japanse concurrent gebruikt om hun Canyon Aeroads tot stilstand te brengen. Niet nieuw overigens, Movistar deed begin 2015 hetzelfde toen Campagnolo nog geen Direct Mount brakes had. Natuurlijk was het de Amerikanen van SRAM wel een doorn in het oog, maar die is er nu uit, oprichters Scott, Ray en sAM kunnen opgelucht ademhalen. In maart komen de SRAM Direct Mount remhoeven op de markt, Team Katusha neemt ze direct mee in de WorldTour wedstrijden.Door het design is er ruimte voor bredere banden, tot 28 millimeter. De blokjes zitten ook wat verder weg om ruimte te bieden aan bredere velgen. De synchronizer, die er voor zorgt dat beide remblokjes gelijktijdig en met evenveel kracht aangrijpen, zit niet in het midden maar aan de zijkant. Dit moet zorgen voor een verbeterde modulatie en extra stopkracht. Een setje S-900 remhoeven komt op 326 gram. Ze worden geleverd inclusief SwissStop Flash Pro blokjes en zijn compatibel met alle SRAM mechanische remgrepen, inclusief de eTap grepen.Een enkele remhoef gaat €130,- kosten, al zullen er waarschijnlijk weinig wielertoeristen zijn die net als Katusha rondrijden met een mix van Shimano en SRAM. Maar voor iedereen die plannen heeft om een mooie nieuwe racer te bestellen met Direct Mount velgremmen….je weet nu dat je na maart ook voor een complete SRAM groep kunt kiezen, mooi toch?!
Edwin Haan
2 februari 2018
Gerelateerd nieuws
Review | Cube Litening Air C:68X SLX, is deze lichtgewicht geschikt voor de Marmotte?
9 augustus 2024 - Nieuws
Edwin Haan
Hoofdredacteur bij Fiets. Rijdt op alles met twee wielen. Wielrennen, gravelracen, crossen, mountainbiken en zelfs een voorzichtig downhill dagje komt wel eens voor. Vooral geïnteresseerd in techniek en gadgets. Favoriete grote ronde, de Giro. Favoriete klassieker, Parijs-Roubaix, ondanks een grote weerstand tegen het zelf fietsen op kasseien.
Meer artikelen van Edwin Haan