De Overmountainbikes zijn gemaakt om afwisselend lang te klimmen en te dalen, bij voorkeur in nogal uitdagend terrein. Als eerste verscheen de nieuwe Jekyll, met achtervering verstelbaar van 90 tot 150 milllimeter. Het knappe aan deze bike is de door Fox gemaakte achterdemper. Met een hendel op het stuur sluit je onderaan een klim de secundaire luchtkamer af waardoor de vering stugger wordt en de achterkant hoger staat. Boven aangekomen open je de tweede luchtkamer weer, de achterkant zakt een aantal centimeters en je hebt weer de volle 15centimeters veerweg tot je beschikking.

Cannondale Jekyll, 150-90mm

Cannondale Claymore, 110-180

 

Voor wie dat niet genoeg vindt bedacht Cannondale vervolgens de Claymore, met 11 tot 18!! centimeter veerweg en natuurlijk een geometrie aangepast aan heel hard afdalen.

Als derde telg brengt Cannondale in 2013 de Trigger. 70 tot 120 millimeter klinkt heel redelijk en ook bruikbaar in minder extreme omstandigheden, de geometrie is wat steiler zodat de hele fiets wendbaarder en lichter stuurt. Aan dat lichte draagt ook de Lefty voorvork bij. De dikke Jekyll en Claymore doen het met gewone telescoopvoorvorken van Fox of Rockshox, zulke veerwegen passen niet in één enkele veerpoot.De Trigger krijgt een 13centimeter Lefty, uitgevoerd in aluminium of carbon.

Die Lefty’s zijn van een heel nieuw type. Uniek aan alle eigen Cannondale vering is de geleiding met naaldlagers die al sinds de jaren ’90 toegepast wordt. In 2013 verliezen de Lefties hun rubberen sok, daarvoor in de plaats komen een glijlager en een beschermkap. Cannondale noemt het een hybride constructie, een combinatie van glij- en naaldlager die nog lichter is, en nog steeds soepeler moet werken dan een gewone voorvork.

Zodra er een Trigger beschikbaar is melden wij ons weer.

Cannondale Trigger 2013

Met een rijimpressie, en hopelijk antwoord op de vraag die nu door onze gedachten gaat: ‘Waarom hebben ze hem geen grote 650b of 29-er wielen gegeven?’