Waarom een dure fietscomputer kopen als je al een razendslim apparaat in je broekzak hebt zitten? We leggen je uit hoe je je smartphone als fietscomputer gebruikt en ook waarom dat wel én geen goed idee is.

Wie een beetje thuis is in moderne smartphones zal niet erg onder de indruk zijn van de specificaties van moderne fietscomputers. De schermen zijn relatief klein, hebben een lage resolutie en soms niet eens een touchscreen. Ook de kaartweergave lijkt niet zo verfijnd als we gewend zijn van Google Maps of andere kaartapps op de smartphone. Tegelijkertijd tik je zo een paar honderd euro af als je zo’n fietscomputer aanschaft.

Voordelen van smartphone als fietscomputer

Je bent dan ook zeker niet de eerste als je denkt dat je prima je telefoon kunt gebruiken als fietscomputer. En op zekere hoogte is dat ook zo. Laten we maar beginnen met de voordelen. Allereerst bespaar je op de kosten, je hebt alleen een goede houder voor je telefoon nodig. Ook heb je een lekker groot en helder scherm, dus je kunt de kaart en je snelheid eenvoudig aflezen. Met dank aan de GPS-chips kan je telefoon heel redelijk je locatie en snelheid berekenen. En met bluetooth koppel je ook steeds meer fitnessmeters, sporthorloges of wattagemeters.

Voordelen smartphone als fietscomputer

  • Goedkoop, de telefoon heb je al
  • Groot en helder scherm
  • Veelzijdig

Ook veel nadelen

Toch zie je nog veel fietsers met een fietscomputer en dat is niet zonder reden. Die kleine schermpjes mogen dan in eerste instantie underwhelming lijken, ze zijn zo gemaakt dat ze veel minder stroom verbruiken dan een telefoonscherm. Daardoor gaat de batterij van een moderne fietscomputer makkelijk een dag tot zelfs een week gebruik mee, waar een telefoon na een paar uur met het scherm en apps open aan het stroominfuus mag. En als je telefoon leeg is, dan kun je niet alleen meer navigeren, ook naar huis bellen als je lek staat of een hongerklop hebt is er niet meer bij.

Échte fietscomputers zijn niet voor niks nog steeds populair, ze bieden een hoop voordelen ten opzichte van een smartphone

Daar komt nog bij dat niet alle telefoons waterdicht zijn (gelukkig steeds meer wel) en de kans op schade bij een valpartij wat groter is als de telefoon op je stuur zit. Ook al is de GPS-chip van je telefoon best goed, die van een fietscomputer is vaak nog een stukje nauwkeuriger. Zeker als je hem ook nog koppelt aan een losse snelheidssensor. En vergeet ook niet de barometrische hoogtemeter van een fietscomputer, veel nauwkeuriger dan de op basis van GPS berekende hoogtemeters van een smartphone. Voeg daarbij dat niet alle fitnesstrakcers en sensoren met bluetooth werken, maar soms alleen met ANT(+) en je snapt waarom veel fanatieke fietsers zweren bij een echte fietscomputer.

Nadelen smartphone als fietscomputer

  • Accuduur van telefoon is beperkt
  • Telefoon is kwetsbaarder op het stuur
  • GPS minder betrouwbaar
  • Niet alle telefoons waterdicht
  • Werkt niet met alle fitnesstrackers en sensoren

Dit heb je nodig

Een telefoon als fietscomputer gebruiken kan dus, maar heeft wat beperkingen. Afhankelijk van de accuduur is je telefoon vooral geschikt voor fietsrondjes van 1 tot 3 uur. Nog niet afgeschrikt door de lijst met nadelen? Dan vertellen we je nu hoe je je telefoon het beste als fietscomputer kunt gebruiken.

Allereerst heb je een goede houder nodig, waarbij je telefoon niet bij de eerste hobbel al op de grond stuitert. Ondergetekende heeft goede ervaringen met quadlock (zowel op de gravelbike, MTB als motor), een ander bekend merk is SP-connect. Beide hebben mooie oplossingen voor het monteren van je telefoon op of voor je stuur.  Goedkoop zijn deze houders en de bijbehorende telefoonhoesjes niet, de starterkits beginnen bij zo’n 70 euro en die prijs loopt op afhankelijk van de gekozen opties.

Persoonlijk gebruik ik Quadlock op mijn motor en fietsen. Je hebt speciale hoesjes voor bepaalde populaire telefoons, maar ook de afgebeelde bevestiging die je met een sticker op een eigen hoesje plakt. Die zit muurvast, ook vol in de rijwind op topsnelheid van een Ducati Monster

Heb je een trillingsdemper nodig op de fiets?

Moderne smartphones hebben een optische stabilisatie ingebouwd in de camera en soms lees je dat deze stuk kunnen gaan door trillingen tijdens het fietsen. Dat lijkt een misverstand, kapotte camera’s lijken alleen voor te komen bij de hoogfrequente trillingen van een motorfiets en daarvoor wordt een trillingsdemper geadviseerd. Zelf ervaar ik geen problemen met een moderne iPhone die zonder trillingsdemper op de gravelbike of MTB gemonteerd zit, maar garanties kunnen we je uiteraard niet geven.

Wat zijn de beste apps?

Behalve de hardware heb je ook de juiste software nodig. Welke app je voorkeur heeft hangt vooral af van je wensen. Wil je bijvoorbeeld naast je snelheid ook je hartslagmeter of andere sensoren koppelen, dan zijn bijvoorbeeld Strava of Runkeeper goede opties. Ligt de nadruk op navigeren en nieuwe routes ontdekken, dan is Komoot wat mij betreft een aanrader. Je kunt natuurlijk ook beide tegelijkertijd gebruiken, veel smartphones hebben tegenwoordig de mogelijkheid om twee apps in splitscreen-modus te draaien.

Nieuwe routes ontdekken met Komoot

Zelf fiets ik het liefst zonder fietscomputers, telefoons en sensoren, maar na mijn verhuizing naar Hilversum is Komoot erg handig gebleken om nieuwe wegen en paden in de bossen en hei rondom mijn woonplaats te ontdekken. Ik heb al een aantal mooie ontdekkingen gedaan die ik zonder routebegeleiding niet of misschien pas veel later had gevonden.

Zeker onder een dicht bladerdak is de weergegeven snelheid weinig accuraat en schommelt deze zomaar tussen de 24 en 33 km/u, waarbij de waarheid waarschijnlijk ergens in het midden ligt. De gemiddelde snelheid lijkt daarentegen wél redelijk nauwkeurig. Nogmaals, voor mij is dat van onderschikt belang, maar als je daar veel waarde aan hecht is een echte fietscomputer met snelheidssensor waarschijnlijk de betere optie.

Komoot biedt een eenvoudige, maar overzichtelijke weergave. Door een van de gegevens aan te klikken, bijvoorbeeld de snelheid, komt deze groter in beeld (zie de openingsfoto van dit artikel). Dankzij moderne led-schermen is de afleesbaarheid in felle zon nog heel redelijk. Overigens is dit een iPhone Mini, een betrekkelijk kleine smartphone naar moderne begrippen

Zo haal je de meeste fietsuren uit je telefoonaccu

Zet je telefoon in batterijbesparende modus om het stroomverbruik door apps in de achtergrond te beperken. Let wel op als je twee verschillende apps gebruikt voor het navigeren en het registreren van je rit. In dat geval kan het zijn dat de besparende modus bijvoorbeeld Strava in de achtergrond uitzet als je Komoot op je scherm open hebt staan. Ook het uitschakelen van wifi en bluetooth (als je dat niet gebruikt) helpt de batterijduur te verlengen.