Zipp gaat de meeste wielen vanaf deze maand uitrusten met de verbeterde 188 achternaaf, de V9. Ook worden de wielen iets anders gespaakt. Volgens Zipp worden de wielen hierdoor stijver en gaan ze langer mee. Mark Cavendish uit de Omega Pharma – Quick-Step Cycling ploeg testte prototypes van de naaf sinds januari. Hij reed er 13.000 kilometer mee. De naaf werd mede op advies van de Brit verschillende malen aangepast. Team Saxo-Tinkoff was de eerste ploeg die met de definitieve versie van de Zipp 188 V9 naaf reed. dat was in de Vuelta a España.De V9 maakt gebruikt van grotere lagers dan in het voorgaande model. De naaf zou volgens Zipp stijver zijn dan de naven van de meeste concurrenten. De fabrikant stelt dat deze betere stijfheid zorgt voor een betere krachtoverbrenging op het wiel. Wat opvalt aan de naaf zijn de hoge randen aan de uiteinden, de zogeheten flens. Ook dit verbetert volgens Zipp de stijfheid van het wiel. De spaken zijn ver uit elkaar geplaatst en onder een kleine hoek op de naaf bevestigd. Hoewel de spaken in werkelijkheid maar twee keer een andere spaak kruisen, is er virtueel sprake van een derde kruising. Als de flens namelijk minder hoog was geweest hadden spaken elkaar wel drie keer gekruisd. In theorie is het zo: hoe vaker spaken elkaar kruisen, hoe sterker het wiel. De voornaaf weegt 100 gram, de achternaaf 245 gram. De 188/V9 naaf is dus geen lichtgewicht. De naaf is geschikt voor body’s van zowel SRAM, Campagnolo als Shimano. De voornaaf heeft 18 spaken, de achternaaf 24.
Gerelateerd nieuws
Racetest | Winspace T1550 Gen2 met een vooroordeel over Chinese fietsen, maar klopt dat?
6 december 2024 - Nieuws