In de koude wintermaanden blijven de meeste wielrenners gewoon buiten fietsen. Het is koud en het regent vaak. Daarnaast zijn de wegen in de winter eigenlijk altijd nat. Je pakt dan al gauw je gebruikelijke fietsschoen en trekt een overschoen aan. Maar helpt het ook tegen koude voeten? Vaak niet. Deze Lake CX 146 winterschoenen wel.

Lake heeft ruim 40 jaar ervaring met het maken van fietsschoenen. Het begon allemaal in Illinois aan de oever van Michigan Lake in Amerika. Vanuit mijn eigen ervaring weet ik hoe extreem koud het hier in de winter kan zijn. Dit moet dan wel de perfecte omgeving zijn om een goed paar winterschoenen te kunnen maken.

Waarom winterschoenen?

Er zijn verschillende redenen waarom je winterschoenen verkiest boven je (zomer)fietsschoenen in combinatie met overschoenen. De winterschoenen zijn warmer omdat ze over het algemeen zijn voorzien van een binnenvoering. De winterschoenen zijn bestand tegen flinke regenbuien en het soms moeilijk aantrekken van sommige overschoenen is verleden tijd. Daarnaast slijten winterschoenen minder snel.

De schoen is gemaakt van softshell-stof en heeft een waterafstotend microfiber waardoor het geen water binnen laat. Daarnaast biedt volgens Lake “de Clarino microvezel een grote duurzaamheid en de soepelheid van leer bij een aanzienlijke gewichtsvermindering.” De Thinsulate 200gr-isolatie, samen met een waterdicht membraam, zorgt ervoor dat je voeten van binnenuit warm en droog blijven. De schoen is voorzien van een grote tong in dezelfde stof en is zowel aan de voor- als zijkant van klittenband voorzien om deze goed af te kunnen sluiten.

De schoen draagt een enkele Mid Power M4 Cartridge BOA-systeem. Het BOA-draad kruist de schoen op vier plaatsen waardoor je de schoen stevig kunt aandraaien. Aan de buitenkant is het BOA-systeem verankert met een Click-Fit release systeem voor het extra gemakkelijk losmaken van de tong. Wanneer je de tong volledig open maakt, inclusief de driehoekige clip, kun je gemakkelijk in- en uitstappen. Mocht je nog wat extra hulp nodig hebben bij het instappen dan zit er aan de achterkant een extra lusje.

Stevig als een bergschoen

Het aantrekken van de Lake CX 146 voelt alsof je een stevige bergschoen aandoet om te gaan wandelen. De schoen heeft namelijk een hoog ontwerp waardoor je extra stevigheid ervaart rondom de enkels. Het in- en uitstappen gaat erg makkelijk. De tong maak je gemakkelijk los en het stevig vastdraaien van de schoen werkt soepel. Mede door de robuuste BOA-draaiknop kun je ook tijdens het fietsen makkelijk je schoenen strakker draaien, zelfs met handschoenen aan. Je schoenen wat losser draaien? Dit kan alleen door de draaiknop uit te trekken.

De schoenen zijn goed waterdicht. Ik heb hier en daar een flinke bui onderweg gehad en geen enkele keer natte voeten gekregen. Ook fijn aan winterschoenen in het algemeen: je kunt de schoenen gewoon schoon spuiten met de drukspuit. Na je winterse ritten loopt het water er dan zo af. De schoen is gemaakt van een glasvezel geïnjecteerde nylon zool. De zool heeft een goede mix van stijfheid en comfort en heeft mij geen enkele keer teleurgesteld deze winter. Toch zou ik het niet vergelijken met zomerse fietsschoenen met keiharde carbonzolen. De schoen is op meerdere plekken verstevigd waardoor slijtage zal verminderen. Daarnaast zijn de schoenen op vier plekken voorzien van reflecterende onderdelen, en dat is weer prettig in de donkere wintermaanden.

Conclusie

Het mag duidelijk zijn dat ik dik tevreden ben met de Lake CX 146 winterschoen. Ik draag maat 46, wat één maat groter is dan normaal. Dit is een tip voor als je extra dikke sokken aan wilt in de winter. Daarnaast draag ik de zogenoemde wide-versie. Dit komt omdat ik een hogere wreef heb en brede voeten. Toch had ik liever een tussenmaat – in mijn geval 45.5 – gehad. Helaas is deze maat er niet. Daarom adviseer ik om naar de plaatselijke Lake-dealer te gaan en advies in te winnen over de maat en of je de wide-versie nodig hebt.

Ik heb eigenlijk geen enkele keer koude of natte voeten gehad. Perfect voor temperaturen tussen de 5 en -10 graden, al denk ik dat ze bij lagere temperaturen nog steeds perfect zullen zijn. De schoenen kosten €250,99 en dat vind ik ze wel waard. Ik heb ze zeer intensief gebruikt en zie bijna geen slijtage, behalve onder de zool. Je kunt er jaren plezier aan beleven!

Specificaties Lake CX 146

– Extra bescherming op de neus
– Reflecterende onderdelen rondom de gehele schoen
– Enkele Mid Power M4 Cartridge BOA-systeem
– Click-Fit release systeem
– Thinsulate 200gr-isolatie voor warmte en droge voeten van binnenuit
– Clarino microvezel
– Te gebruiken met 3-gaats schoenplaatjes (ook in off-road uitvoering te verkrijgen)
– Kleuren: zwart
– Maten: 39 t/m 50 (alle maten ook verkrijgbaar in een wide-versie)
– Gewicht: 520 gram

Kijk hier voor meer informatie over de Lake CX 146 winterschoen.

Tip vanuit Lake om je schoenen lang waterdicht te houden:
Het bovenwerk is in de fabriek behandeld met een DWR-coating (Durable Water Resistant) die na verloop van tijd en gebruik zal slijten. Om ervoor te zorgen dat het bovenwerk van de schoen geen water absorbeert dat in de schoen terecht zou kunnen komen, wordt het, net als bij veel andere waterbestendige producten, aanbevolen om het bovenwerk opnieuw aan te brengen met een DWR-spray die direct verkrijgbaar is bij de meeste winkels die outdoorproducten verkopen. We raden aan om de coating 1-2 keer per jaar opnieuw aan te brengen voor gematigde rijders en voor intensief gebruik of dagelijkse woon-werkverkeer rijders, in ieder geval na elke 2-3 extreem natte ritten. Volg voor het beste resultaat de instructies van de DWR-fabrikant voor het opnieuw aanbrengen van de coatings.