Northwave heeft een nieuw topmodel fietsschoen voor op de weg geïntroduceerd, de Veloce Extreme. Meer dan 50 atleten, onder wie Filippo Ganna, hebben honderden uren testwerk verricht om deze schoen te ontwikkelen. En ruim voor de officiële lancering kregen wij een setje thuisgestuurd om te testen.
Wat deze schoen vooral bijzonder maakt is de zool. Onder begeleiding van een bewegingswetenschapper zijn vele wattagetests gedaan in het lab, op de baan en op de weg om de Powershape HT zool te ontwikkelen en te testen tegen de reeds bestaande Powershape (zonder HT) zool.
Daarnaast hebben ze middels allerlei methoden ook zaken als hartslag, spieractivatie (middels EMG), RPE en comfort gemeten. We zullen je niet vermoeien met de details maar de cijfers die ze presenteren zijn indrukwekkend:
- +9% Stabiliteit
- -15% Ervaren inspanning (RPE)
- +4% Piekvermogen
Twee inlegzolen
En dat alles op basis van exact dezelfde ‘bovenschoen’ en alleen een nieuwe zool. Wat die zool zo anders maakt is vooral de extreme stijfheid en de hoge hielcup die echt wel merkbaar verder doorloopt dan bij veel andere schoenen.
De Veloce Extreme wordt geleverd met 2 verschillende binnenzooltjes, een 3mm dikke zool (normal fit) en een 5mm dikke zool (slim fit) waardoor je voet iets hoger in de schoen komt en de schoen iets smaller aanvoelt.
Veloce Extreme in de praktijk
En dan de praktijk. Allereerst valt op dat de schoenen echt heel fraai ogen, je ziet direct dat dit een top-end schoen is. Bij het aantrekken valt het SLW3 sluitingssysteem op. Het lijkt op een normale BOA-draaiknop die je op veel schoenen ziet maar op deze dial zit een klein hendeltje waarmee je, als je hem indrukt, microaanpassingen kan doen en als je hem omhoogtrekt de spanning van het systeem afhaalt en de schoenen aan en uit kan doen. Ik kende dit systeem nog niet en moet zeggen dat ik het erg prettig vind werken.
Stijver, dus beter?
Qua wattages of RPE merk ik niets van de schoenen, maar dan kan ook komen door de fysieke en mentale vormcrisis die ik ieder jaar heb rond deze koude en regenachtige tijd van het jaar. Wat wel duidelijk merkbaar is, dat is de stijfheid van de schoen. De overbrenging voelt heel erg direct, alsof de bal van je voet direct aan het pedaal is vastgemaakt en dat is prettig fietsen. Ook in een volle sprint voelen de schoenen lekker aan. Het rubberblokje onder de hiel is trouwens te vervangen, dit beschermt de carbon zool tijdens het lopen en verlengt de levensduur van de schoenen.
Wat ik minder puntje vind van deze schoenen is het zogenaamde underlap system waarmee de ene kant van de schoen over de andere kant van de schoen heenloopt. Er zit niet zoals bij een normale schoen een ‘tong’ in het midden van de schoen waar je beide zijkanten overheen trekt, de beide zijkanten vouwen min of meer over elkaar heen. En hoewel Nortwave claimt dat ze de underlap constructie speciaal ontwikkeld hebben voor een perfecte overlap en een obstructie-loze fit gebeurt juist het tegenovergestelde. Ik moet regelmatig met aantrekken de schoen weer even losmaken omdat mijn sok ertussen komt of omdat het randje omkrult. Daar moet ik ook weer eerlijk bijzeggen dat als je daar even een paar seconden de tijd voor neemt het weer makkelijk op te lossen is en je inderdaad een goede fit hebt van de schoen.
Conclusie
Al met al een hele mooie en complete schoen waarmee je redelijk veel kunt doen doen om de pasvorm optimaal te krijgen. Ze zijn stijf, goed geventileerd en ze zijn niet alleen geschikt voor SPD-SL en Look plaatjes, maar ook voor Speedplay pedalen. Er zit wel een erg stevig prijskaartje van €399,99 aan deze schoenen.
Fiets testrapport
Prijs/Kwaliteit: 3 uit 5
Functionaliteit: 4,5 uit 5
Meer info via northwave.com