In hoeverre kunnen wij gewone stervelingen een beetje lijken op Mathieu van der Poel en de andere wereldtoppers? Niet, zou je zeggen. Op gebied van talent en inhoud inderdaad niet, qua uiterlijk een klein beetje wel. Met deze Shimano S-Phyre RC903 schoenen rijden de toppers namelijk ook. Wij mochten ze testen.

Het is in het voorjaar van 2023 als we door Shimano worden uitgenodigd om in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam de perspresentatie van de nieuwe Shimano S-Phyre RC903 bij te wonen. Helemaal nieuw is de schoen op dat moment niet, want een jaar eerder werd de topschoen al gespot om de voeten van Van der Poel tijdens de Ronde van Vlaanderen. Aanvankelijk kreeg hij van Shimano de vraag om de schoen tijdens trainingen uit te proberen, maar het beviel hem wel en hij won er zowaar pardoes de Ronde van Vlaanderen mee. Afgelopen WK moest de Nederlander met de RC903 de wereldtitel veroveren, maar gooiden een paar vervelende kinderen roet in het eten.

Maar sinds een paar maanden is de schoen voor iedereen verkrijgbaar, dus kunnen ook wij ‘gewone stervelingen’ genieten van de high-performance schoen van Shimano. Grote kans dat je de schoenen al om de voeten van renners hebt gespot, want opvallen is geen probleem. Vooral de kleuren rood en blauw zien er naar mijn mening prachtig uit. Tijdens de presentatie krijg ik een Shimano-blauwe variant toegereikt. Vanbinnen maakt mijn hart een vreugdesprongetje, want dit is toch wel stiekem mijn persoonlijke favoriet.

Shimano S-Phyre RC903

De RC903 is – zoals de naam al doet vermoeden – de opvolger van de RC902, de schoen die voor het modeljaar 2021 werd uitgebracht en het topmodel van Shimano was. Eerder dan gepland is de opvolger op de markt gebracht, want het voorste deel van de schoen bij de tenen bleek iets te smal te zijn. Shimano luistert goed en aandachtig naar de feedback van (professionele) gebruikers en greep daarom in. Het resultaat is nu hier: een wijdere versie van de schoen die verder niet heel veel anders is dan zijn voorganger. Verwacht dus geen spetterende verhalen over nieuwe ontwerpen en andere zaken, dit is gewoon een aangepaste versie van een al bestaande schoen.

Behalve dat de toe box is aangepakt, is ook de bovenkant veranderd. Nu is dat van microvezelleer, lichter, beter ademend en iets dunner dan zijn voorganger. Hierdoor ontstaat er ook minder druk op de voet en wordt er sneller meer kracht op de pedalen gezet, zegt Shimano. Wat mij vooral opvalt is de Surround Wrapping Upper, een vouw om de wreef waardoor de schoen goed om de voet moet blijven zitten. Met de bovenste van twee Boa Li2-draaiknoppen vouw je de bovenkant om je voet. Verder weinig veranderingen ten opzichte van de RC902, behalve dat de middenzool is weggehaald. De hielkap is voorzien van een extra kussentje.

Eerste indruk

Tijd om op pad te gaan. Na een perspraatje krijgen we de kans om in de omgeving van Rotterdam de schoen voor het eerst uit te proberen. Ik moet zeggen: het ziet er gaaf uit als een hele groep met die opvallende, blauwe en rode schoenen passeert. Aan de looks ligt het absoluut niet bij deze schoenen. Voor mij voelt de schoen wat smal aan, maar voor anderhalf uur kan ik dat nog prima aan. Ik ben op dat moment wel benieuwd hoe dat bij langere ritten zal zijn.

Eenmaal thuis trek ik steevast de RC903-schoenen aan. Niet alleen omdat ik ze mag uitproberen, ook omdat ze er gewoon fantastisch uitzien. Blauwe schoenen, blauwe sokken en een blauwe helm met blauwe bril; heel veel beter kan het niet. Het aantrekken gaat simpel. Je draait de Boa-knoppen ‘open’, je trekt de Surround Wrapping Upper iets omhoog en je plaatst je voet in de schoen. Dan is het een kwestie van draaiknoppen dichtdraaien (de bovenste zorgt er vooral voor dat de bovenkant van de schoen goed om je voet vouwt, de onderste zorgt voor het gedeelte aan de voorzijde) en rijden maar. Het zijn echte profschoenen. Daarmee bedoel ik dat je niet moet verwachten dat je heel veel comfort terugkrijgt voor het geld dat je in de schoen stopt. Het is een ‘harde’ schoen, waarbij ‘elke trap raak moet zijn’. Voor profs is dat nogal van belang.

Teenruimte

De belangrijkste verandering bij de RC903-schoenen is de ruimte voor tenen. Ik heb bijzondere, lange tenen die regelmatig voor problemen zorgen. Helaas heb ik ook bij deze schoenen last, al heb ik dat lang niet bij alle wielerschoenen. De bovenkant drukt heel erg op mijn voet en zorgt een beetje voor een ‘dood’ gevoel. Het voelt alsof mijn ene teen over de ander wordt gedrukt. Hoewel het verre van comfortabel is, valt er wel mee door te rijden. Ook tijdens lange ritten van meer dan vier uur zorgt het euvel niet voor énorme problemen, maar fijn is anders. Kortom: pas de schoenen goed voor je ze aanschaft.

Tijdens warme ritten is de RC903 echt heel fijn. Je kunt al zien dat over ventilatie goed is nagedacht want over zo’n beetje de hele schoen zitten ventilatiegaten verwerkt. Ook bij de hak. Na een paar ritjes voel ik dat de schoen al wat meer naar mijn voet vormt. In tegenstelling tot wat ik bij andere reviews lees, blijf ik de schoen wel hard vinden. Gek is dat niet: het is een schoen om mee te presteren, niet per se om als sloffen te gebruiken.

Na tientallen ritjes met de Shimano S-Phyre RC903 kan ik niet anders concluderen dan dat dit toch wel hele fijne schoenen zijn. Oké, bij mij zitten ze aan de voorkant nog altijd wat te smal, maar puur op basis van alleen mijn mening moet je niet alles af laten hangen. De vorm van jouw voet is heel anders dan mijn voet, dus zoals eerder geschreven: pas de schoen even goed voordat je ‘m koopt. Het is een harde, ultrastijve en snelle schoen die ook wel op bepaalde punten comfortabel aanvoelt. Het gebied rondom de hak vind ik bijvoorbeeld erg fijn, want je voet blijft echt goed in positie staan. Ook het sluitsysteem en de Surround Wrapping Upper verdienen wat mij betreft een pluim.

Maar wat kost dat? 359 euro en 95 cent om precies te zijn. Een boel geld, maar als je naar topschoenen zoekt dan is dit er eentje die je echt in overweging moet nemen. Je hebt de keuze uit vier kleuren: blauw, rood, zwart en wit. Er is op dit moment ook een limited edition ‘bronzen’ versie. Belangrijk: vanaf maat 40 tot en met 46 kun je ook kiezen voor een speciale, bredere versie van de schoen. Daarnaast is er ook een speciale versie van de RC903 voor vrouwen. Die schoen is helemaal hetzelfde, alleen iets meer naar de voet van vrouwen gevormd. De RC903W is er alleen in het wit met roze tintje.

Kortom: voor snelheidsmonsters die naar het beste van het beste op zoek zijn, is dit een absolute aanrader. Voor comfort raad ik aan om elders te kijken.

Meer informatie over de Shimano S-Phyre RC903 vind je hier.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."