In FIETS 7 van 2017 hadden we een eerste test van de nieuwe Champion Mondial van Gazelle. De Champion Mondial 125. Ter ere van het jubileum van Gazelle vorig jaar. Onderussen zijn we ruim een half jaar verder en zie: de eerste frames zijn uitgeleverd. En dan niet ‘zomaar’, maar wel via een apart ‘event’. Een ophaaldag in Dieren. Op 21 maart. Een man of vijftig waren aanwezig om persoonlijk het bestelde frame op te halen.
Nummer 53Het
bericht op donderdag 22 maart sloten we daarop af met ‘Ons frame is een 57 model van Reynolds 853. 2000 gram weegt die. We gaan hem eens meten… Wordt vervolgd!’ Eerst op de weegschaal en meetbank dus. Voor dit frame worden ook lugs gebruikt. Er is een zadelpenlug en een balhoofdlug -aan de bovenzijde. De ‘tapered’ onderkant, het bracket, de achtervorken zijn allemaal gelast. De staande achtervorken zijn met elkaar verbonden door een ‘recht toe recht aan’ remmannetje; de patten zijn rond. De buizen: de staande buis is rond en meet 32 mm doorsnede, de ronde bovenbuis meet 28,6 mm en de onderbuis is geovaliseerd. Tussen de 32 en 39 mm doorsnede. De lugs zijn hand gegraveerd en met een penseeltje ingelakt (op ons frame met nummer 53 niet overal even met vaste hand trouwens…) De full carbon Cervèlo voorvork met twee maten lagers weegt slechts 300 gram. Dat is lekker weinig. Frame en voorvork dus samen 2300 gram.
NokjesHet frame werd geleverd met allerlei ‘klepjes’ en nokjes. Wil je een Di2, EPS of eTap dan monteer je de afdekplaatjes, wil je een mechanische groep dan links en rechts op de onderbuis een nokje, een aan de onderzijde van de achtervork en natuurlijk de doorvoer onder het bracket. Om het frame met de vork te kunnen matchen moet er een ‘ouderwetse’ cup aan de bovenzijde van de balhoofdbuis gemonteerd worden. Dan de lagers erin leggen, invetten, de vork klaar maken ( op maat zagen en een interne expander monteren) en alles in elkaar steken.
Ultegra 8000Onze fiets kreeg een Shimano Ultegra 8000 groep met 50/34 en 12/25. Daarnaast full carbon wielen met DT Swiss naven. De wielen komen van Salden-die bouwen zeg maar custom wielen met de door jouw gewenste ‘decals’ op de 50 mm hoge velgen. Daarom heen een paar 25 mm Conti’s. Verder de ‘custom’ stuurpen, een Deda Zero1 stuur, carbon Deda Zero 1 zadelpen en een San Marco Concor zadel. Het frame is overwegend blauw met wit -en toch ook wat rood. Dat komt dan weer terug in het zadel, zadelpen en de DT naven. Compleet weegt de fiets 8,3 kilo (zonder pedalen).
107 nmDe torsiestijfheid van deze 853 is 107 nm. Dat is voor een stalen racer prima; de oude Champion Mondial frames haalden dat bij lange na niet. De geometrie is netjes allround. De 57 heeft een staande buis van 57 cm, bovenbuis 56 cm, balhoofdbuis 17 centimeter, 40 m achtervork en een wielbasis van een meter. Balhoofdhoek 73 graden, zithoek 73,5 graden.
LoslatenDe 853 kost (inclusief stuurpen en -niet gemonteerde- zadelpen) 1250 euro, zo compleet met Ultegra en de wielen zal die tegen de 3000 ‘kosten’. We zetten dat tussen ‘’ omdat het nu eenmaal een ‘custom’ opbouw project is. En waarschijnlijk zal het frame niet meer te koop zijn. Of sporadisch. Op zich jammer want de fiets loopt super mooi. Met loslaten bedoel ik: het is een verjaardagscadeau, maar ‘eigenlijk’ is het een frame. Staal. Niet meer en niet minder. Het is er niet om aan de muur te hangen -tenminste, zo kijk ik er tegenaan. Het zal best een ‘object of desire’ en verzamelobject zijn, maar afijn. Je snapt het. Het is ‘sec’ gesteld gewoon een stalen racer: niet te bonkig, zeker niet licht, wel vol karakter en -vooral- anders dan een ‘standaard’ carbon racer. Het was zoals al eerder gesteld niet de bedoeling van Gazelle om een ‘1 op 1’ replica te maken; vandaar dat er gekozen is voor deze constructie. Het moet uiteraard een echt koersframe zijn -maar het is nogmaals niet de bedoeling dat Gazelle weer raceframes gaat produceren. Maakt niet uit. Deze Champion Mondial 853 is hoe dan ook een ‘racebak’. Podium zal ik er niet mee halen, scherp bochtjes draaien en ‘in het wiel hangen’ zeker wel. Ook mooi. Net als vroeger trouwens.
Meer info:
gazelle.nl/championmondial