“Leuke fiets”, dat is de eerste reactie die veel mensen me geven bij het zien van de Argon 18 Krypton Pro. Van grote afstand is al te zien dat het hier gaat om een racer die is bedoeld om extra comfort te bieden. Hij heeft een hoog balhoofd, een sloping bovenbuis met lange zadelpen en een lage aanzet van de achtervork in de zitbuis.

Bijzondere afmontage

Daarnaast een voorvork met een ouderwetse sprong aan de onderzijde, om in een korte afstand een behoorlijke vorksprong te krijgen. Hierdoor zou je wat meer flex in de vork zelf kunnen creëren. De testfiets is voorzien van een bijzondere afmontage, met de elektrische FSA WE-groepset en Challenge Strada Bianca 36 millimeter-bandjes. Dat zijn geen alledaagse onderdelen op een endurance-racer. We testten de fiets ook met onze standaard 28 millimeter banden, om het totale comfortbeeld niet te laten vertroebelen door de brede gravel ready-banden. Maar het is mooi dat ze er in passen, want zo kun je de fiets op diverse terreinen inzetten.

foto’s: Remco Veurink


Challenge Strada Bianca 36 mm

De Krypton is leverbaar in drie modellen: de CS, CF en de Pro. Wij testten de Pro. Het verschil met zijn goedkopere broertjes zit ’m met name in de kabelgeleiding. Bij de CS en de CF lopen de kabels buitenom naar de onderbuis, bij de Pro is alles strak weggewerkt in stuurpen en frame. Uniek aan de Krypton is het 3D+-systeem, waarmee je je balhoofdbuis in hoogte kunt verstellen. Dit zou een strakker ­geheel moeten geven dan de normale spacers die je onder je stuurpen aanbrengt.

In de praktijk

Hoe dit in de praktijk uitpakt? De Krypton Pro is inderdaad best een strakke fiets. Hij accelereert fel en stuurt zo strak in, dat je bijna begint te twijfelen of dit wel een echte comfortracer is. Maar ja hoor, toch wel: na een rit van een paar uur zit je nog steeds lekker. Ook de meetwaardes laten qua comfort prima resultaten zien. Argon 18 heeft de verschillende eigenschappen goed weten te combineren.

Comfortmetingen

We hebben deze Argon, samen met een Giant Defy, Factor Vista en een BMC Roadmachine getest op comfort. Daarvoor werkten we samen met het Duitse gebioMized. We hebben de trillingen op het stuur en het zadel gemeten op een hobbelige weg, door middel van druksensoren. Daarbij speelden we ook met de bandendruk en vergeleken alle fietsen met hun eigen wielset, maar ook allemaal met onze wielset zodat we alleen de verschillen in frame/zadel/stuur te zien kregen. De complete review met alle testresultaten lees je in Fiets nr.3-2021, zonder verzendkosten te bestellen in onze shop.


FSA K- Force WE.

­
Keurig afgewerkt

Specs en cijfers