De nieuwe Bianchi XR4 Disc is er, voorlopig in vier uitvoeringen. Met Ultegra Di2, Dura-Ace, Super Record en Dura-Ace Di2. Respectievelijk 7399, 8999, 10.490 en 11.490 euro. Nee, niet goedkoop, maar je kiest ervoor.

De XR4 Disc heeft de looks van de XR4, maar is uiteraard opnieuw ontworpen. Het Oltre XR4 Disc frame en de vork zijn ontworpen voor bredere banden tot 28 millimeter. De extra vrije ruimte verbetert comfort en grip. Dat, gepaard aan de Countervail-techniek moet een allrounder opleveren waar je zowel mee kunt sprinten als de hele dag richting de sprint rijden, met de standaard XR4 lukt dat overigens ook best aardig.

Daarnaast wordt ook het nieuwe Metron 5D ACR aero stuur gemonteerd. Dat oogt niet alleen erg strak, het is ook ‘strak’. Volledig intern lopende kabelgeleiding door het stuur zelf en door de stuurpen – voor de hydraulische remleidingen en de versnellingskabels. We reden zowel met de versie met Ultegra als Dura-Ace Di2. Di2 is wel heel fijn bij zo’n frame; dat scheelt toch weer gefriemel met kabels… We zijn blij dat we meer met zo’n XR4 Disc kunnen rijden dan er aan sleutelen. Alles past prima, maar je bent zo een uur bezig met pakweg het toevoegen of verwijderen van een spacer.

Praktijk

Rijdt het nu anders dan een XR4? Nee. Hij rijdt als een XR4 met schijfremmen. Nou, dat wil wel! Het is nog steeds geen knalharde 100 procent aero bak, wel heel modern. Hij heeft meer verwantschap met de Dogma F10 dan met een Cervélo S5. Niet Italiaans, maar de XR4 Disc doet wat denken aan de commercial van Bolletje crackers: ‘lichte crackers: lekker licht en dun, maar toch boordevol vezels en dus voedzaam’. Maar dan in de vertaling van carbon: ‘lekker stevig, net wat strakker, net wat scherper dan een gewone. En licht’. Geen fiets om mee te lummelen of een simpele toertocht. Gaan met dat apparaat!