Aangezien ik aankomend weekend mee doe aan het Nederlands kampioenschap strandracen, ben ik de laatste tijd best druk geweest met het specifieke materiaal. Grotere tandwielen en smallere stuurtjes, maar het belangrijkste van al zijn de banden. In de aanloop naar het NK heb ik de nieuwe strandbanden van CST getest.

CST, vooral bekend van de stadsbanden steekt steeds meer werk in mountainbike banden. Als hoofdsponsor van het mountainbike team van Bart Brentjens hebben ze al een aantal hele goede mountainbike banden ontwikkeld en kon een strandband niet ontbreken. De looks zitten wel snor. De kleine nopjes aan de zijkant geven een mooiere uitstraling dan een gewone standaard zwarte zijkant.

Het profiel is, zoals bij alle strandbanden, minimaal. Alle focus is gericht op een lage rolweerstand en hoge soepelheid. Soepel is hij zeker door het 120 TPI karkas en hij rolt heerlijk zacht. Dit is meteen het grote pluspunt van de band. Bij lage druk wordt hij een stuk breder, mede door de soepelheid van de zijkanten. Het profiel biedt voldoende grip voor het bochtenwerk en het zand blijft niet plakken.

De rolweerstand had ik graag gemeten op een echte testbank om mijn ervaringen met cijfers te kunnen bevestigen. Mijn gevoel zegt dat hij niet zo snel is als een Schwalbe G-One Speed of Continental Speed King, maar hij moet niet veel onderdoen.

Het belangrijkste van een goede strandband is de breedte. Ik heb de 29 x 2.40 Control Banden op een set aluminium velgen met een binnenmaat van 26 millimeter gemonteerd. Bij een druk van 1 bar meet hij net geen 60 millimeter breed. Meer dan prima dus.
De strandband van CST weegt 540 gram en is hiermee vergelijkbaar met de directe concurrentie. Uiteindelijk kan ik concluderen dat CST een degelijk strandband is. Hij is naar mijn gevoel niet de snelste strandband, maar wel een goedkoop alternatief voor de bestaande strandbanden. Hij kost 32,95 en is daarmee een stuk goedkoper dan de gekende strandbanden.