Het Vlaamse Prorace kennen we vooral van zijn racefietsen in alle soorten en maten. Aero, lichtgewicht klimfietsje of een allround racer met schijven. Ze hebben het allemaal. Nu is er ook de ‘Vicco SL’. Een hardtail mountainbike met als slogan ‘the power to ride more trails’. Dat dezelfde slogan ook word gebruikt door een zeker Amerikaans merk met een grote Rode S laten we even buiten beschouwing.De Vicco SL dus. Een volledig carbon hardtail in diepe parelmoerkleur en opvallend ronde vormen. De fiets is opgebouwd met onderdelen van bekende merken. Schwalbe banden, DT-Swiss wielset en een Shimano XT groepset. Prorace mikt met deze fiets met name op de Vlaamse en Hollandse markt en bijbehorende parcoursen. Tijd voor een nadere inspectie en testrit.
Frame
In een tijd waar volledig geveerde fietsen meer en meer de standaard worden is het leuk weer eens met een lekker ouderwetse hardtail op pad te mogen. De Vicco SL is Prorace’s eerste mountainbike en dat hebben ze direct goed aangepakt. Een carbon monocoque frame. Kabels intern met de mogelijkheid om een voorderailleur te monteren wanneer je dat wilt.Het frame is gespoten in een bijzondere groengele kleur. De parelmoer versie van olijfolie scoort goed in het veld met veel positieve reacties tot gevolg. Bekijken we de geometrie dan zijn we een vrij allround maatvoering. De bovenbuis is voor hedendaagse normen vrij kort. De balhoofdhoek met 69.5 graad mooi gemiddeld. In alles heeft Prorace de middenweg gekozen. Waar de achtertrein een ‘boost’ passing heeft, blijft dit bij de voorvork uit en is een vork met 100 millimeter inbouwbreedte gekozen. Een feitje dat we opmerkten toen we een wielwissel wilden uitvoeren.
De bracketlagers zijn van het type ‘PF92’. Met name geschikt voor Shimano cranks. De zadelpen meet 31.6 en is daardoor geschikt om eventueel te vervangen door een dropperpost. Monteer je geen voorderailleur, dan kan deze kabelpoort gebruikt worden om de telescopische zadelpen intern te geleiden. Wij testen de complete fiets. Een Vicco SL frameset is ook los verkrijgbaar in 4 maten. 15,5 tm 21 inch en kost je €1549,- De kleur van zowel het frame als de decals zijn volledig vrij te kiezen.
Onderdelen
Onze testfiets is afgemonteerd met Shimano XT 12 speed groepset. Ook de schijfremmen zijn van XT-niveau. Genoeg remkracht dus. Prorace monteert een 160 millimeter schijf achter tegen 180 millimeter aan de voorzijde.
Shimano XT is eigenlijk altijd goed. Met de 10-51 vertanding achter in combinatie met een 32 tands voorblad kun je eigenlijk overal vooruit. De overige componenten als stuur en zadel zijn een mix van diverse merken. Fizik mag het zadel leveren. De Andrea is een smal en relatief hard zadeltje. Nu is dat niet zo erg, waren het niet dat deze gemonteerd is op een zadelpen die eigenlijk niet voor deze fiets geschikt is. Het zadel kan niet ver genoeg met de punt naar beneden gemonteerd worden waardoor deze altijd een beetje omhoog wijst. Geen pretje kun je jezelf voorstellen.
De Rockshox Recon voorvork is al jaren goed. Eenvoudig qua instellingen en heel prima als het gaat om de werking. Ook in deze samenstelling een goede vork. Wel is het er – zoals al gemeld – eentje in niet boost uitvoering. Een misser.
Wielen en banden
Prorace heeft geprobeerd de fiets zo onderhoudsvriendelijk mogelijk te maken. Dt-swiss wielen met lagers waar je nauwelijks omkijken naar hebt en een ‘ratchet’systeem in de achternaaf zorgen voor en probleemloos geheel. De set is tubeless ready en dat raden we op een hardtail -of eigenlijk in het algemeen– zeker aan. Helaas is er gekozen om een Schwalbe Smart Sam te monteren in een smalle 2.1 versie. Lekbestendig absoluut. Soepel? Niet echt.
Praktijktest
Genoeg feitjes en statistieken. We schroeven pedalen op de fiets en duiken het bos in. Gewoon vanuit huis, zo de paden op. De Prorace is niet de meest vooruitstrevende hardtail die op de markt is. Geen ultralicht frame zoals een Specialized Epic. Ook geen hypermoderne geometrie als de nieuwe BMC. Prorace is dan ook een relatief klein merk ook met lekker normale waarden stuurt de fiets heel prima. Singletracks verteert hij goed. Wanneer je aanzet ben je snel op gang. Wel zijn er allerlei kleine zaken die wat finetuning vereisen. De banden, die je voor 15 euro online kunt bestellen horen niet op een fiets met een adviesprijs van net geen 3000 euro. Het stugge rubber is niet tubeless compatibel en heeft een hoge rolweerstand. Het is simpelweg geen band voor dit niveau fiets. Ook zijn bijvoorbeeld de grips te eenvoudig waardoor ze niet stevig rondom het stuur blijven zitten. Als laatste het vervelend omhoog wijzende zadel.
Kleine puntjes die het totale rijgevoel van de fiets absoluut beïnvloeden. We wisselen de zadelpen en het zadel. Monteren andere wielen en gaan opnieuw het bos in. Een verademing. De fiets rolt vele malen beter. (Ik kies voor Maxxis ikon banden) De algehele indruk is totaal anders. De afwerking van het frame is netjes. Kabels rammelen niet en ik het frame spiegelt zo dat ik s’ochtends m’n haar kan kammen in de bovenbuis.
Conclusie
Na een drietal weekjes op de Prorace blijft vooral bij dat iets wat niet 200% up-to-date is helemaal niet slecht hoeft te zijn. De Vicco is een prettige fiets, vooral geschikt voor ritten binnen Nederland. Gewoon, lekker flowtrails rijden en toertochten op zondagochtend. Er is genoeg ruimte tussen frame en band voor een dikke laag modder. De Shimano XT groepset is goed als altijd en de bijbehorende remset zorgt voor het broodnodige vertrouwen. Ben je geïnteresseerd in een fiets als deze maar dan liever met een andere afmontage? Bij Prorace is bijna alles mogelijk.Een Prorace koop je via de dealer of op prorace.be. Prijs? €2999,-