Afgelopen weken reed ik rond met een bijzondere wielset van Roval, het wielenmerk van Specialized. De Rapide CLX, wielen met een voorvelg die breder is dan de band die er omheen zit. De voorvelg is breder dan de achtervelg en ook iets minder hoog.

Hoe breder, hoe beter?

Het is een bijzonder gezicht als je naar beneden kijkt en je de carbon velgrand aan beide kanten ziet uitsteken naast je band. Een beetje als de schouders van Rico Verhoeven met daarop het hoofd van Christopher Froome. De voorvelg van deze wielset is maar liefst 35 millimeter breed, aan de buitenkant gemeten. Dat levert een hele bolle velg op, die in combinatie met 51mm hoogte best opvallend te noemen is. De wielset komt met een achterwiel dat 60mm hoog is en een stuk smaller, met 30mm buitenbreedte. Ook geen dunnetje dus. Intern zijn de velgen 21mm breed.

Roval heeft voor deze constructie gekozen om de drag te verminderen, het verschijnsel dat de wind een remmende werking heeft op het moment dat deze langs je velg glijdt. Specialized schrijft op de velg dat ze ‘WINtunnel engineered’ zijn. De gekozen bolle vorm moet zowel zorgen voor minder luchtweerstand als een stabieler rijgedrag bij windstoten. Vooral dat laatste is goed te ervaren in de praktijk. Gewoon een ritje over de dijk als het hard waait en inderdaad, het is bijzonder om te merken hoe weinig last je hebt van de windstoten ondanks de hoogte van de velg. Volgens Specialized zijn de wielen 25% stabieler bij windstoten dan hun eigen CLX50 wielen.

Als je van een afstandje naar deze wielen kijkt, zou je verwachten dat ze heel wat wegen. Door de vorm en het massieve uiterlijk ziet het er allemaal wat bulky uit. Maar schijn bedriegt. De complete wielset weegt net aan 1400 gram. De wielen worden geleverd inclusief een set stevige gepolsterde wieltassen en zijn geschikt voor centerlock remschijven in combinatie met steekassen. De naven komen met DT Swiss binnenwerk en een EXP freewheel en zijn schitterend afgewerkt. Ook hier is gedacht aan de aerodynamica. Goed te zien aan de mooie vorm van de flenzen en hoe netjes de spaken hier in zitten. Die spaken komen ook van DT Swiss, Aerolite T-Heads zitten er in. 18 stuks voor en 24 achter. De wielen worden met de hand in elkaar gezet. De Rapide’s zijn geschikt om te belasten tot 125 kilo. Zover kom ik gelukkig niet, maar met 100 kilo schoon aan de haak heb ik ze toch serieus kunnen testen.

In de praktijk

Ik heb de wielen flink aan de tand kunnen voelen, want ik mocht ze lang lenen. Ik gebruikte ze op zowel prachtig vers asfalt als keien en kasseien. In de regen, op modderige wegen en bij herfststormen. Wat opvalt is dat ze ontzettend comfortabel zijn. Daar droegen de Turbo Cotton bandjes met 320tpi overigens ook aan bij. Zoals gezegd vond ik het opvallend hoe goed de hoge velgen met flinke wind te rijden zijn. Omdat ik bezig ben met een trainingsschema waarbij ik ook wat sprinttrainingen doe, kon ik ook prima testen hoe het met de stijfheid zat. Ook tijdens volle bak aanzetten, was er niks te merken van overmatige zijdelingse slapheid. Dankzij kleine afwateringsgaatjes in de velg blijft er nooit water in staan. Wie wel eens met hoge velgen gereden heeft waaruit het water niet weg kan, weet hoe irritant dat is.

Is er dan helemaal niks op de wielen aan te merken? Natuurlijk wel! Je kunt er niet tubeless mee rijden, de wielen zijn gemaakt voor gebruik met binnenbanden. Vreemd in 2020, want Specialized is net als veel andere merken, behoorlijk pro tubeless geweest. Nieuwe velgen die niet tubeless ready zijn, komen we nauwelijks meer tegen. Maar of dit een probleem is? Wat mij betreft niet echt. Persoonlijk ben ik nog niet overtuigd van het voordeel van tubeless rijden met de wegracer. Op mijn gravelfiets en mtb is rijden met latex een echte no-brainer, maar in de racefiets met hogere bandendruk zie ik het voordeel nog niet. En ook met binnenbanden kun je prima presteren, zo bewees Alaphilippe die afgelopen Tour de France zelfs een etappe wist te winnen op een paar Roval’s met binnenbanden. Hij gebruikte latex binnenbandjes, om de rolweerstand zo laag mogelijk te houden, heeft prima gewerkt kennelijk.

Tweede puntje van kritiek zijn de uitstekende velgranden van het voorwiel. En dan niet uitstekend in de betekenis van dat ze heel erg goed zijn, maar dat ze echt een stukje uitsteken en daardoor gevoelig zijn voor beschadiging. Dat gebeurt bijvoorbeeld als je onverwachts van een hoge kassei afglijdt. Normaal voorkomt de zijkant van je band dan schade, maar bij deze wielen raakt de velgrand de stenen. Nou kunnen die velgen best een stootje hebben, maar die eerste krasjes zijn wel heel erg jammer van het uiterlijk.

En dan is er nog de prijs. OK, innovatie komt met hoge ontwikkelkosten. En het gebruikte materiaal is natuurlijk allemaal highend, maar 2400 euro voor een wielset is toch echt wel een enorme smak geld. Je kunt ze kopen als set, maar ook los. 1400 euro voor het achterwiel en 1000 voor het voorwiel. Je kunt ook nog kiezen voor zwarte decals, als je deze witte te opvallend vindt.

Conclusie

Voor mij is mijn gevoel bij het terugsturen altijd een goede graadmeter. Als ik ze met een gevoel van spijt in de doos moet stoppen, zit het meestal wel goed met de hebzucht-factor. Deze wielen gingen met veel tegenzin terug naar de leverancier. Kopen dus? Als je het geld kunt missen, heb je aan deze Roval Rapide CLX een topsetje hoge wielen. Een set die niet alleen snel en licht is, goed smoelt en beresterk is, maar ook nog eens heel goed omgaat met flinke wind. En vooral dat is heel knap bij dit soort velghoogtes.

Meer info: rovalcomponents.com/products/rapide-clx