Tom Dumoulin won dit jaar de Giro op een Giant TCR Advanced SL. Nu heeft Giant ook nog de Defy en de Aero Propel. De Defy werd ingezet in Parijs-Roubaix, maar de Propel bleef ongebruikt. Officieel omdat Sunweb slechts met één type fiets wilde rijden. De ware reden is dat de renners niet te spreken waren over de Propel. Maar nu is er deze nieuwe Propel, met de toevoeging Disc.

Het frame van de Propel Advanced SL 0 Disc is voor een groot deel ontworpen in de windtunnel van ACE, op het circuit van Magny-Cours in de buurt van het Franse Nevers. Een locatie waar veel raceteams zijn gehuisvest, met daaromheen hoogwaardige firma’s die de teams voorzien van materiaal.

Uitgebreid getest

Om de nieuwe Propel te testen is in eerste instantie gewerkt met een aluminium model, dat makkelijker te realiseren is dan een monocoque composiet model. Er wordt ook gebruikgemaakt van modelbouw; via een computerprogramma is alles om te zetten naar de uiteindelijke afmetingen. Uiteraard is dit niet mogelijk zonder de juiste computerprogramma’s. Prima, maar er wordt ook nagedacht over wat er echt op de weg plaatsvindt. Zo is de yaw angle hot. In het Nederlands: zijwind! Een racefiets gaat niet alleen maar rechtdoor, hij maakt ook bochten en er is zijwind. Dus het is ook zaak dat een racefiets goed presteert bij zijwind. Daartoe werkt ACE met een dummy, in dit geval een kopie van ex-prof Grischa Niermann. Hij was en is een van de weinige renners die goed kunnen testen én zijn ervaringen ook nog eens goed kunnen overbrengen. Daarnaast heeft Niermann een gemiddeld profiel qua lengte en omvang. De dummy zit op de fiets en beweegt zijn benen. De fiets staat vast, maar de wielen staan op rollen. Die zorgen ervoor dat de wielen draaien en omdat er een fixed tandwiel is gemonteerd draaien de benen ook. Hierdoor krijg je als onderzoeker een real life test protocol. Het plateau kan draaien waardoor de yaw angle wordt nagebootst. De temperatuur is 25 graden, de snelheid 40 kilometer per uur. Na elke run, die zo’n 10 minuten duurt, kan er iets worden veranderd – bijvoorbeeld een ander voor- of achterwiel, een ander stuur en de kabeldoorvoer. De data worden via wat er onder het plateau zit doorgegeven. Wat die data precies zijn wordt niet gecommuniceerd – dat is het geheim van de smid!

AEROSYSTEM SHAPING

Om de nieuwe Propel Disc te ontwerpen heeft Giant de AeroSystem Shaping Technology toegepast. De fiets als een compleet systeem in plaats van alleen maar losse componenten. Dus niet alleen een aero frame, maar heel veel aandacht voor de integratie van zaken als wielen, kabels en stuur.

1 En profil! Geen kabels te bekennen.

2 Goed te zien: de doorgetrokken zadelpen en de lage aanzet van de achtervork.

3 Veel ruimte voor de lucht.

Er zijn drie types: de Advanced SL, de Advanced Pro en de Advanced. De SL heeft een doorgetrokken zadelpen, de andere twee een losse zadelpen. Alle types hebben een PowerCore-bracket en een OverDrive 2-balhoofdbuis met twee oversized lagers. En de nieuwe Propel moest ook andere remmen krijgen; de originele Speed Controlremmen voldeden wellicht nog wel in 2014, anno 2018 zijn ze achterhaald. Giant gelooft heilig in de schijfrem en dus moest ook de Propel disc brakes krijgen – van Shimano. Van Dura-Ace tot Ultegra. Flat mount, 140 millimeter schijven, steekassen.

Blikvanger van de nieuwe Propel is het Contact SLR/SL Aero stuur. Een los aero stuur, waarin onder andere de junction van de Di2 zit en waar de remleidingen door het oversized platte stuur worden geleid. Het stuur is niet verstelbaar. Die leidingen + stroomkabel lopen boven de stuurpen langs om achter de stuurpen het frame in te duiken. Dat zie je niet omdat de leidingen verstopt zitten onder een demontabele cover. En omdat de stuurpen aan de achterzijde spits is en gepaard aan speciale spacers is daar voldoende ruimte. Er zijn zowel links als rechts twee flappen – als je het stuur draait klapt er een flap open, waardoor de remleiding meer ruimte krijgt. Datzelfde zagen we ook al bij de Trek Madone. De Contact is er in carbon (SLR) en aluminium (SL).

Giant heeft gekozen voor verschillende hoogtes in velgen van de Aero Discwielen: 42 millimeter voor en 65 millimeter achter. Beter voor de situaties waar veel zijwind is! De wielen hebben 25 millimeter tubeless banden.

In de windtunnel bleek de nieuwe Pro-pel Disc meer aero te zijn dan de oude; de schijfremmen hebben maar weinig invloed op de aerodynamica. Daarnaast zijn de profielen van de framebuizen onder handen genomen en is de voorvork meer ‘open’ geworden – zo kan er meer lucht door. Daarnaast zijn er geen snelspanners meer – dat scheelt ook.

KOM’s scoren, de rest pijn doen en niet stoppen voor koffie met appeltaart. Het is een echte racebak

Overigens heeft de fabrikant uit Lelystad géén informatie gegeven hoeveel procent aerodynamischer de nieuwe Propel nu precies is… Wél is het een publiek geheim dat de Propel een stuk sneller is dan de TCR.

A SLR Aero stuur
B Nieuwe Gavia 25 millimeter banden
C 42 millimeter hoge voorvelg

WAT HEBBEN WIJ ERAAN?

Wij konden met de SL 0 Disc rijden. Dura-Ace, hoge carbon wielen, Contact SLR-cockpit. De SL 0 heeft een Di2-groep; de accu huist in de staande buis en de junction is keurig in het uiteinde van het stuur bevestigd. Vanaf daar vertrekt er ook een stroomdraad richting het frame. Onder andere op het racecircuit van Magny Cours, de openbare Franse weg en in Nederland. Blijft de vraag: wat hebben wij eraan? Wij zijn geen Matthews of Dumoulin. Volgens opgave is de nieuwe Propel Disc stijver dan de oude en ook nog eens lichter – als je zaken als het nieuwe stuur meetelt. 2160 gram weegt een frame met stuur en stuurpen. Op de meetbank bleek de nieuwe Propel inderdaad stijver te zijn (5 procent). En een maat M weegt net geen 1000 gram, een oude Propel weegt minimaal 1100 gram. Het is weliswaar niet spectaculair, maar technisch gezien is-ie inderdaad beter.

De Propel Disc is dus stijf, licht (voor een aero) en zeer reactief. Het gewicht van 7,3 kilogram is heel netjes. Elke trap is raak. Elke klap ook, al voelt de nieuweling net wat minder hard aan. Dat kan vooral op het conto van de 25 millimeter tubeless wielen worden geschreven. Je hoeft niet meer met knoeperdharde banden te rijden. In plaats van 8 bar zet je ze op zo’n 6 bar. Dat geeft net wat meer mee, het flext net wat meer als je over een hobbel knalt. Daarnaast levert dit een lagere rolweerstand op. Mooi is dat Giant deze nieuwe techniek toepast op de Propel. De schijfremmen geven je in vergelijking met de Speed Control-remmen bijna 100 procent meer controle over de fiets. Je duikt nu net makkelijker een afdaling in; mocht er een scherpe bocht komen, even zacht de remhendel intrekken en je remt af. Moet je echt tot stilstand komen? Doorknijpen. Of de wielen blokkeren? Ja, op het einde natuurlijk wel. Je kunt een paar gram rubber op het asfalt achterlaten als je dat zou willen… Dat ligt niet aan de schijfremmen – dat kan met velgremmen ook – maar aan jouw handen. Die handen liggen prinsheerlijk deels op de hoods, deels op het platte stuur. Zaken als steekassen en de stijve, maar zeker niet oncomfortabele Giant Aero Disc carbon wielen helpen mee om je extra vertrouwen te geven. Ook al ziet hij er wat dreigend uit, het is ook maar ‘gewoon’ een fiets.

1 De eigen Contact SLR-cockpit.

2 Oversized Power-Core-bracket.

NIKS VOOR LUMMELAARS

Het is natuurlijk nog echt wel een aero racer: door de bouw van het frame met de grote vlakken en de platte zadelpen geeft de fiets net wat meer geluid en ‘gevoel’ door van de weg. Je krijgt er gratis snelheid bij! Een prima fiets om mee dóór te rijden. Of je meteen aan de Advanced SL 0 Disc moet? Alleen als je verslingerd bent aan snelheid. KOM’s scoren, de rest pijn doen en niet stoppen voor koffie met appeltaart. Het is een echte racebak.

De Propel heeft ook zijn schaduwkanten. Zo is hij technisch uitdagend. Wil je bijvoorbeeld eventueel speling in het balhoofd bijstellen, dan moet je eerst de cover verwijderen. Op zich geen probleem, al zijn de vier boutjes waarmee de cover vastgeschroefd zit minuscuul. En een doorgetrokken zadelpen is mooi, maar biedt weinig mogelijkheden tot afstellen. Daarnaast is de Advanced SL 0 Disc niet bepaald goedkoop. Maar is dit jouw model, dan heb je wel een van de modernste aero racers. Er zijn drie modellen leverbaar: de Propel Advanced SL 0 Disc (10.299 euro), de Propel Advanced SL 1 Disc voor 6999 euro en de Propel Advanced Pro Disc, die 5099 euro kost. Wil je het wat minder doorgevoerd doen: de Propel Advanced Pro heeft een losse zadelpen en een Ultegra Di2-groep. En kost de helft.