Met een Formule 1-auto heb je in Dakar niets te zoeken en andersom evenmin. De do-it-all-fiets bestaat niet. Al kom je met deze Open Wi.De een heel eind. De gravelfiets waar dikkere banden in passen dan een Hummer aan kan. Maar ook een fiets die snel en vinnig kan aanvoelen, als een sprintkanon uit de startblokken. We reden een winter lang met de Wi.De, een blikvanger van heb ik jou daar.

Wat moet het toch mooi zijn wanneer je de schaapjes op het droge hebt en eigenlijk vooral werkt omdat je het heel leuk vindt. Een project waarbij je alles op je gemak kunt uitpluizen en geen druk hebt als het gaat om verkoopaantallen en moeilijke marketingstrategie. Open is zo’n bedrijf. Opgericht door een duo met meer dan gemiddelde know-how in de wielerindustrie. Oud-CEO van BMC-fietsen Andy Kessler samen met Cervélo-oprichter Gerard Vroomen. Ze sloegen de handen ineen om fietsen te maken zonder compromissen. Mooie stijlvolle bolides waarvan de klasse afdruipt. Eerst kwam er een mountainbike frame, later een gravelbike. De One+, Up en Upper kregen bijval van deze Wi.De. Een gravelbike met mountainbike trekjes.

In het verleden maakte ik al de nodige uren op de Open Up en Upper. Geen misselijke frames, zeker wanneer het aankomt op de rijeigenschappen. De Up is zeer comfortabel en wendbaar tegelijk. De Wi.De lijkt op het eerste gezicht veel op deze fiets. Toch zijn er een heel aantal zaken net even anders.

Do it all.

Met de Wi.De zou je overal uit de voeten moeten kunnen. Juist daarom heb ik met dit frame zo’n beetje alle mogelijke set-ups getest. Van een traditionele gravelfiets met relatief smalle banden tot een monstercrosser met recht stuur en de waanzinnig brede Schwalbe G-One speed. Ook een nationale veldrit, inclusief 33 millimeter smalle tubes en de nodige ritten over de weg zijn er mee afgehaspeld. Ja, de Wi.De is lekker allround, dat kunnen we alvast verklappen.

Het meest bijzondere aan de fiets is het feit dat je echte mountainbike banden kunt monteren in een frame dat geschikt is voor race crankstellen. Want, hoewel een voorderailleur niet op de spec-list staat is het geen probleem om een SRAM Red crank met 46 tands kettingwiel te monteren voor de snelle ritten.

Deze frameset in maat L weegt 1080 gram en is gespoten in ‘Dutch orange’. Je kunt Open frames bestellen met een kleurtje, maar ook ‘raw’. RTP: Ready To Paint noemt Open dit. Het merk weet ook wel dat de doelgroep specifiek is en dat deze personen graag net even wat anders willen dan de rest. Door de frames ongespoten, maar met garantie aan te bieden kan de klant het frame in kleur naar wens spuiten. Slim! Op de website vinden we een spec-list van het frame, langer dan menig auto handleiding. Werkelijk ieder mogelijke maat van welk boutje dan ook staat vermeld. Uiteindelijk blijft het gewoon een frame, maar wel een met de nodige doordachte details.

Technische details

Zoals al gezegd passen er in de open banden tot 650b x 2.4 inch! Waanzinnig breed. Verder is deze fiets op het eerste gezicht niet veel anders dan andere gravelbikes. Tot je goed kijkt. Zo zakken de liggende achtervorken erg ver door. Natuurlijk om die vrijheid voor de banden te waarborgen. Maar ook om ervoor te zorgen dat racecracks passen. Hierbij hoort ook de BB386 EVO bottombracket passing. De beschikbare lagers voor deze maatvoering zijn niet enorm. Ik monteerde een set van Rotor wat probleemloos werkt.

Een gravelbike mag zijn naam niet dragen wanneer er niet talloze bidonhouder boutjes op zitten. De vork is bespaard gebleven maar de bovenbuis en ook onder het bracket vinden we een extra aansluiting terug. Die laatste werkt leuk, maar pas op wanneer je de fiets met zijn brede MTB-banden gaat gebruiken op de trails. De bodemvrijheid zakt nogal wanneer je een bidonhouder monteert.

Wat verder opvalt is de mate van afwerking. Alles is strak, minimalistisch en zeer goed weggewerkt. Soms misschien iets te goed. Zo levert Open standaard Carbon-Ti steekassen. Heel mooi, maar deze vallen weg ‘in’ het frame’. Ook dat is fraai, maar hierdoor pak je ze nogal lastig uit het frame wanneer je ze los hebt gedraaid.

Ook onhandig is dat Open een direct mount systeem op de voorvork gebruikt wat eigenlijk een passing is voor de achtervork. Technisch gezien heb je hierdoor een fiets met twee achterremmen en bijbehorende accessoires. Dat wordt weer spareparts zoeken!

Als laatste stuitten we op de kabelvoering. Deze is ‘slick’, kleine openingen in de achtervork en weinig ruimte in het smalle platte deel rondom de bracket. De opening voor de achterderailleur is precies dik genoeg voor een buitenkabel, maar net ruim genoeg om een Di2 kabeltje door te prullen. Nu ben ik niet bepaald onhandig als het op fietsen opbouwen aankomt, maar dit was wel wat friemelen. Dat moet beter kunnen.

Op pad, of er vanaf

De Wi.De stond al een tijdje op mijn lijstje met ‘die-wil-ik’-fietsen. Dat is een erg lange lijst trouwens, maar wanneer je roept dat je een gravelfiets met MTB-banden maakt dan heb je me. Voor ik de Wi.De in meer traditionele vorm opbouw krijgt hij zijn doop in het veld met een recht stuur, grote schijven en natuurlijk de breedst mogelijke banden. Schwalbe G-One Speed in 2.35 uitvoering. De band die Kessler en Vroomen als uitgangspunt hebben gebruikt tijdens het ontwikkelen van dit frame. Tijdens de eerste rit vloog ik bijna alle bochten uit. Dat gebeurt me niet vaak. De fiets lijkt onbestuurbaar, terwijl het brede vlakke stuur juist voor zoveel controle zou moeten zorgen. De basis voor het probleem blijkt bij de banden te liggen. Daar komen we hier op terug en Gerard Vroomen licht het hier uitgebreid toe. Het komt er op neer dat bij de bolle band het zeer lastig is om de juiste druk te bepalen waardoor grip en controle haast niet aanwezig lijken.

Met smallere banden met meer profiel, of grotere wielen met smallere banden fietst het geheel totaal anders. Ineens is de fiets wendbaar, lichtvoetig als een racefiets, maar met het stuurgedrag van een vederlichte mountainbike. Sprongetje hier, bochtje doorslippen daar. De 180 millimeter schijven mogen door Open officieel niet gebruikt worden en voegen eigenlijk weinig toe, maar het staat waanzinnig bruut. De fiets is in deze set-up een monster om mee te rijden, maar meer speelfiets dan gebruiksvoorwerp.

Een ‘krom’ stuur, en wat rondslingerende onderdelen dienen als basis voor een uitgebreidere test. Doordeweeks als gravelfiets en omgetoverd tot crosser in de weekenden. Met het gebogen stuur laat de fiets zich net zo makkelijk rijden. Minder wendbaar, dat zeker. De fiets is stabiel als een huis en veel belangrijker: het geheel is waanzinnig comfortabel. Stond de Up al hoog gerangschikt als het om comfort gaat, de Wi.De doet daar niet voor onder. De rechte vork zorgt ervoor dat de fiets makkelijk te besturen is, terwijl de steilere zitbuis weer zorgt voor de juiste zitpositie berg op. Wil je er meer mee offroaden of in mijn geval een cross rijden dan is dit geen voordeel. Het zadel komt dusdanig ver naar voren dat bijvoorbeeld passages door los zand en snel bochtenwerk moeizaam te verteren zijn.

Tijdens een langere rit met de fiets door het Brabantse land rijd ik een achtje. In de ochtend kleine wielen en brede banden, na de lunch grote wielen en smallere banden. De 700C wielen maken de fiets gevoelsmatig sneller. Het geheel voelt minder log en een zwiep aan het stuur leidt sneller tot een snok vooruit. Op papier is een verschil nauwelijks zichtbaar. Zowel in snelheid als in hartslag niet. De kleinere wielen laten de fiets aanzienlijk beter over onverhard terrein rollen en maakt van het geheel een veel comfortabelere fiets. De rest van de testritten zijn daarom vooral gereden met 650B wielen en 2.25 inch bredere banden. Kies je voor de Open Wi.De, bekijk dan goed de maatvoering. Het frame valt redelijk klein, met een steile zitbuis en niet bijzonder lange bovenbuis. Dit had van mij wel een fractie langer mogen zijn.

Conclusie

De Wi.De is een speciale. Een fiets waar je vrienden van zeggen ‘wat heb je nu weer’. Zeker wanneer je hem laat spuiten in een kleur naar keuze. Gebruik maken van de ‘brede banden’-feature raden we enkel aan wanneer je 650B MTB-banden met echte noppen kiest. De gladde slicks in deze breedte zien er waanzinnig vet uit, maar daar blijft het ook bij. Rijd je graag op de weg dan gedraagt de fiets zich het beste met banden van ongeveer 30 millimeter breed. Voor allround gravelgebruik raden we 700×42 (of breder) of 650B x 2,25 aan bij dit frame.

Het frame is zeer compleet en luxe afgewerkt. Je merkt dat er duidelijk over na is gedacht en niet over één nacht ijs is gegaan. Sommige details zijn daardoor misschien wel net iets te perfect wat de gebruiksvriendelijkheid niet altijd ten goede komt. Maar dat is misschien ook wel weer de charme van een Open. Geen massaproduct, maar pure luxe gecombineerd met perfecte bruikbaarheid.

De Wi.De is vooral geschikt voor gravelbikers die diep van binnen gewoon een mountainbike willen. Of bikers die wonen in terrein waar een mountainbike niet breed genoeg kan worden ingezet maar een broertje dood hebben aan fietsen over de weg. Ook mensen met bikepack-aspiraties en een boek vol geplande avonturen in de bergen komen met de Wi.De goed weg. Strak, tijdloos ontwerp gecombineerd met zeer, zeer goede rijeigenschappen. Stijf, maar niet te stijf en heerlijk comfortabel. De Wi.De is één van de prettigste gravelframes waar ik tot nu toe mee gereden heb.

De Open Wi.De bestel je online op opencycle.com of bij één van de dealers in de buurt.

Prijs: €3200,-