In FIETS 8 stond een test van de 2012 Jan Janssen Eclypse. Hier staat de fiets nu weer, maar dan in een speciale ‘high tech’ uitvoering -met de Shimano Ultegra Di2 groep. In het oktober zonnetje, straks op de Bikemotion in Utrecht. Eerst maar – deels- de tekst van de test in 8. De Eclypse met licht aflopende bovenbuis is van Hydroformed 7005-aluminium en heeft een geovaliseerde boven- en onderbuis, een verlopende ronde staande buis en platte liggende achtervork en platte staande achtervork. En een mannetje achter het bracket. ‘PowerTapered Head Tube’ vermeld de decal op de bovenbuis en dat slaat dan op de zeer stevige balhoofdbuis met een soort ingebouwde ‘gusset’ en de ruimte voor een oversized 1 1.5 inch lager aan de onderzijde.

De UD carbon voorvork met aluminium balhoofdbuis past daar naadloos bij. Deze Jan Janssen is er tot en met maat 66. Los weegt een frame tussen de 1400 en 1700 gram, de 56 komt aan 1600 gram. De stijfheidmetingen zijn meer dan goed, prima zelfs. Deze Eclypse is standaard afgemonteerd met o.a. Shimano Ultegra, Mavic en Deda.  1785,- kost de fiets compleet. De nieuwe Glossy Grey past keurig bij de fiets en geeft deze middenklasser een heel chicque tintje.

De Di2 groep bestaat uit een voorderailleur, achterderailleur, accu, twee shifters en een aantal stroomdraden. Een volle accu is goed voor tenminste 1000 kilometer en een accu kun je 500 maal opladen. 500 X 1000 = 500.000 km. Begin maar te trappen. De Dura-Ace Di2 7970 groep is het voorbeeld voor de Ultegra; de accu is hetzelfde, de toegepaste techniek ook. Alleen zijn de gebruikte materialen iets zwaarder, is de ‘motor’ in de achterderailleur net wat anders uitgevoerd en zijn de stroomdraden anders ( tweepolig in plaats van vierpolig). Een achterderailleur weegt 270 gram, shifter 158 gram per stuk en de voorderailleur 135 gram.

 De Di2 onderdelen zijn te combineren met de Ultegra ‘Glossy Grey’ onderdelen zoals crankstel, remmen en ketting en cassette. Schakelen doe je hetzelfde als met de mechanische 6700 groep. Op en afschakelen gebeurt met twee afzonderlijke ‘units’: bij de mechanische schakel je rechts met de remhendel op, bij de 6770 met de voorste, losse ‘geribbelde’  hendel –zie foto. Afschakelen gaat met de binnenste hendel. Meteen maar: je merkt niet dat je met een elektronische groep te maken hebt. De sensatie, het gevoel dat je op een racefiets hebt is nog altijd aanwezig. Je voelt de wind, je moet je inspannen en je bent echt nog wel bezig met ‘wielrennen’. Alleen het schakelen is net wat makkelijker.

Vergelijk het met het indrukken van een computermuis. ‘Klik’ dus! Je hoort het ‘motortje’ licht zoemen –vooral bij de bediening van de voorderailleur. Logisch, daar is ook de meeste ‘power’ voor nodig! Daarnaast ‘hoor’ je nog steeds de ketting en het ‘derailleren’ van de ketting op de kransjes. Als je ‘mega-lomp’ trapt en je schakelt tegelijkertijd dan heb je nog steeds kans dat je ‘geknars’ hoort… Het schakelen kan een voor een: voor elke wisseling dien je te ‘klikken’. Je kunt dus niet drie in een keer schakelen zoals bij de 6700 groep.

De Eclypse met Di2 kost circa 2400 euro. De Eclypse is zeker te bewonderen op de Bike Motion in Utrecht. Zie voor info www.janjanssen.nl.