Begin je net met racefietsen? Wil je je eerste racefiets kopen? Of zoek je een extra fiets voor in het voorjaar? Lees dan verder: we hebben acht héél betaalbare racers getest (de reviews vind je onderaan dit artikel). Ter vergelijking: voor de prijs van de Specialized S-Works Tarmac die Léon van Bon testte koop je ze alle acht! En dan houd je zelfs nog wat geld over.

Deze vergelijking is niet helemaal eerlijk. De S-Works weegt krap 7 kilo, je schakelt elektronisch de 11-speed, hebt hoge lichtgewicht carbon wielen onder je, terwijl onze opstappers een aluminium frame, Shimano 9-en 10-speed (de Sensa heeft 11-speed) en een basic afmontage hebben. Ze zijn er vanaf 850 euro tot 1199 euro.

Eerste racefiets kopen? Hier let je op!

Veel zaken kun je achteraf aanpassen of opwaarderen. Een fijner zadel, lichtere wielen, betere bandjes. Wat je niet kunt veranderen is het remsysteem. Dus moet je direct kiezen of je voor schijfremmen of velgremmen gaat.

De frames en vorken van al deze fietsen zijn prima. Er prijs wordt vooral gedrukt door de gekozen componenten. Zadels, banden en wielen zijn vaak zwaarder en van mindere kwaliteit. Maar gelukkig zijn die later prima te vervangen voor iets beters en/of lichters.

Staat je ook niet blind op het gewicht. Zelf een kilo afvallen is goedkoper en als beginner zul je het verschil tussen een fiets van 8 en 9 kilo niet zo snel merken.

Groepsets

Alle geteste fietsen zijn afgemonteerd met rem- en schakelsystemen van Shimano. Niks mis mee. Er is ook nog SRAM en Campagnolo, maar die merken kom je haast niet tegen op instapmodellen. Shimano werkt met groepsnamen. In volgorde van instap naar prof, van zwaar naar licht en van goedkoop naar duur: Sora, Tiagra, 105, Ultegra, Dura Ace. Dan hebben ze die laatste twee ook nog in een elektronisch schakelende versie. Ook die kom je niet tegen op beginnersfietsen. Sora heeft achter 9 kransjes. Samen met de 2 voorbladen heb je dan dus 18 versnellingen. Tiagra heeft er achter 10. Shimano 105, Ultegra en Dura Ace hebben 11 kransjes.

Een 10-speed Tiagra groep weegt circa 2660 gram. Ter vergelijking: 11-speed 105 weegt zo’n 200 gram minder.
Het grootste verschil zit ‘m in het crankstel: weegt een 50/34 105 groep 760 gram, Tiagra 50/34 komt op 885 gram. En er is natuurlijk verschil in het feit dat 11-speed een kransje méér heeft. Kleinere stappen tussen de verschillende kransjes. Voor opstapfietsen is Tiagra echter net zo goed. Misschien nog wel beter omdat Tiagra ook een 34 als grootste kransje achter heeft (105 gaat tot 32). Tiagra is er ook in een triple uitvoering, maar er zijn bijna geen fabrikanten die dit monteren.

[widget id=”custom_html-6″]

Remmen

Zoals gezegd, je kunt niet switchen tussen velgremmen en schijfremmen. Wel kun je mechanische schijfremmen later opwaarderen naar hydraulische. Net als je een Sora-groep met velgremmen later kunt vervangen voor een 105 of Ultegra-groep. De voor en nadelen van de remmen op een rij:

Velgremmen:
Voor: Licht, goedkoop
Tegen: Minder voorspelbaar in de regen

Schijfremmen:
Voor: Doseerbaarheid in natte omstandigheden
Tegen: Gewicht, prijs

Je ziet aan de geteste fietsen dat schijfremmen zwaarder zijn. Zeker in dit prijssegment. Het voordeel van schijfremmen is dat ze het in natte omstandigheden ook altijd doen. Maar ze remmen niet beter als het droog is, dus daarvoor hoef je het niet te doen. We schreven er al eerder heel uitgebreid over, waarbij we ook van alles gemeten hebben.

Banden

Op banden is het makkelijk besparen voor de fabrikanten. Goedkope banden hebben vaak een hogere rolweerstand gecombineerd met een hoger gewicht. Ons advies. Laat ze zitten, rij ze lekker op en ga daarna voor wat beters. Vroeger was 23mm breedte de standaard. Nu ga je voor 25mm, of als je de kans hebt 28mm. Lekker veel comfort en grip en het is een misverstand te denken dat een smallere band minder rolweerstand oplevert.

Fabrikanten willen graag dat je overstapt op tubeless, dus zonder binnenbanden. Dan kunnen ze je nieuwe (duurdere) banden verkopen, inclusief vloeibare latex, speciale ventielen, tubeless velgtape en het is weer een mooi nieuw verkoopargument. Voor de racefiets kun je echter nog steeds prima uit de voeten met gewone binnenbandjes. Voor een paar euro koop je een reservebandje dat je onderweg meeneemt voor als je lek rijdt.

Zadels

Over zadels kunnen we je moeilijk adviseren. Niets persoonlijker dan je kont. Sommige mensen zitten heerlijk op het standaard zadel, andere zoeken al jaren naar een zetel waarop ze geen zadelpijn krijgen. Ons advies: Zadelpijn hoort er niet bij! Zoek dus een fietsenmaker met testzadels. Maak een paar ritten, ook wat langere, en geef het zadel terug als het niet bevalt. Er is voor iedereen een zadel te vinden dat goed zit. Een juiste zithouding is wel van belang. Zorg dus dat je goed op je fiets gezet wordt.

Wielen

Wielen zijn er van 149 tot vele duizenden euro’s. Je snapt dat in een fiets van rond de 1000 euro niet de beste wielen zitten. Maar ga er gewoon lekker mee rijden en als je portemonnee het toelaat kies je later voor iets beters. 2 kilo is veel voor een wielset. 15oo gram is prima. Nog lichter kan, maar is al snel veel duurder zonder dat je het verschil merkt. Geef liever iets meer uit voor goede kwaliteit (lagers/spaken) dan voor 100 gram minder gewicht.

Koop niet zomaar de hoogste velgen die je kunt betalen omdat je dat zo mooi en profi vindt staan. Het is misschien wel extra aerodynamisch, maar dat werkt pas bij hoge snelheden. Het nadeel van hoge velgen is dat de wind er veel vat op heeft. Je zult niet de eerste zijn die onderuit gaat omdat je net even je stuur losliet terwijl er een windvlaag aankwam. Velgen tot zo’n 30mm hoog hebben weinig last van de wind. Wil je toch hoge velgen, doe dat dan als extra wielset zodat je bij veel wind toch veilig kunt fietsen met je lage reservevelgen.

Acht reviews van ‘instap’ racefietsen

We hebben een mooie doorsnee verzameld van wat er op de markt is: zes fietsen met velgremmen, twee met schijfremmen. Allemaal een modern aluminium frame, met een carbon voorvork. De aandrijving: Shimano 10-speed Tiagra 4700-groep, optisch bijna gelijk aan de 105 11-speed. Met slanke rem/schakelhendels, een crankstel met vier poten en een keur aan derailleurs en cassettes.

De geteste fietsen (klik op de link om naar de review te gaan.)

ModelPrijsGroepGewicht
Sensa Romagna SLE9491059,3
Bulls Harrier 1999Tiagra9,6
Trek Emonda ALR 41199Tiagra9,0
Canyon Endurace AL 6.0899Tiagra8,7
Merida Scultura 300949Tiagra9,8
Cannondale Synapse Disc Tiagra1199Tiagra10,5
Cube Attain Race Disc998Tiagra10,3
Giant Contend 1849Sora9,3