De Franse fietsen bouwer Lapierre is zowel actief op het gebied van racefietsen als MTB’s. De Prorace is de hardtail in het assortiment.

Tegenwoordig staat er SAT achter de modelnaam, wat betekent dat de fiets een grondige update heeft gekregen. SAT staat voor Shock Absorption Technology, waarbij een elastomeer deel tussen bovenbuis en zitbuis schokken moet opvangen. Dit is overgenomen van de raceframes, waar het systeem begin dit jaar zijn intrede deed. Het idee is vergelijkbaar met wat BMC en Trek in hun hardtail frames hebben gebouwd, alleen de uitvoering is anders. De bike verschijnt in meerdere versies, waarbij de twee Ultimate-modellen de meest geavanceerde zijn. Het carbon frame heeft Boost achter, interne kabelrouting (ook voor een dropper post!) en de optie voor een voorderailleur.

Tekst: Mathijs Wagenaar / Beeld: Bianca Nijenhuis

Forse kettinggeleider

De 729 Ultimate is voorzien van een SRAM X0 Eagle-groep. Opzienbarend is de forse kettinggeleider. Die oogt niet erg fraai, maar is wel functioneel. Aan de achterzijde zit een optie voor een reserve kettingschakel. Jammer is wel dat één kettingpen niet erg goed vastklemt. Voor de wielen shopten de Fransen in eigen land. De Mavic Crossmax Elite-modellen zien er lekker technisch uit. Ook zitten ze goed in elkaar, met erg soepel draaiende naven.

Je wilt blijven aanzetten op deze lichte bike, met zijn strakke frame en dito wielen

Kabelrouting: goed verzorgd, rammelvrij en buitenkabel uit één stuk

Oké, geen voor-derailleur, maar deze kabelgeleider oogt niet echt lekker.

Paar tandjes te weinig

De bandenkeuze past goed bij de inzet van de fiets: snelle agressieve ritjes. Zo heeft hij voor een Maxxis Ardent 2.25 en achter een Maxxis Ikon 2.2, beide in een EXO- en tubeless ready-uitvoering. De stevige noppen rondom het voorwiel dagen je uit om steeds harder door de bochten te knallen. Doordat het frame niet knalhard is, voelt rijden op technische stroken niet heel bonkig aan. Het is echter geen volgeveerde fiets, zodat je zelf ook moet blijven werken om de klappen op te vangen. Dankzij het nette totaalgewicht van 9,9 kilogram, het strakke frame en de dito wielen wil je wel blijven aanzetten. De beperkende factor op snelle rondjes zou wel eens het 32 tands-kettingblad kunnen zijn. Als je een goede conditie hebt en vooral vlakke rondjes rijdt, zouden we voor een kettingblad met vier extra tandjes kiezen. Bochten insturen voelt erg vertrouwd en direct.

Kabelrouting

De vernieuwde RockShox SID filtert stevige klappen goed weg. Ook is de vork merkbaar stijf, mede dankzij de combi van Boost en steekas. Dankzij de korte stuurpen (7 centimeter) en een 72 centimeter breed stuur heb je veel controle. Op single trails merk je goed de kracht van de complete fiets. Het frame is wendbaar, kort gebouwd en strak, zodat je krappe bochten goed kunt nemen. Schakelen gaat simpel en effectief met de 1×12 X0 Eagle-groep. Je hoeft je ‘alleen maar’ te focussen op het trappen en de volgende technische passage.

Lapierre heeft met het frame-ontwerp de nieuwe Prorace een eigen gezicht geven. Technisch zit de bike ook goed in elkaar. We zijn fan van de kabelrouting. Buitenkabels lopen aan één stuk door het frame: dat is goed voor langdurig schakelgemak en de boel hoeft minder vaak vervangen te worden. Nog meer pluspunten? Ja. Om de achtervork te beschermen tegen een klapperde ketting is bescherming aangebracht. En het frame up is up-todate en geschikt voor brede banden.

+ doordacht, eigenzinnig frame
+ mooi pakket aan onderdelen
kettinggeleider plaatsing/ontwerp