Caravan
Ik dacht eerst dat ik een camper of een caravan zou mogen testen. Je kent ze wel, die glimmende Amerikaanse woonhuizen op wielen. Supercoole dingen, maar helaas: dat ging ’m niet worden. In plaats van een Airstream heb ik een Airstreeem gekregen. Als je de naam uitspreekt klinkt ’t hetzelfde, maar dit terzijde.Relaxte houding
Tijd om te fietsen. Eerst even de zadelhoogte instellen. De Airstreeem heeft een mooi geïntegreerd systeem om de pen vast te zetten. Het lijkt wat op dat van de Canyon Aeroad. In de bovenbuis ligt een ‘blokje’ dat zich vastzet tegen de zadelpen en hem zo insluit. Ik doe de stuurpen zo ver mogelijk naar beneden en vertrek. Onderweg schrik ik een beetje van het eerste gevoel. Ik zit wel erg rechtop. Nu kom ik net van een Lapierre af (zie Fiets nr. 3-2018) en dat was een pure racer. De overstap is dus best groot. Het is maar goed dat ik met deze fiets wat langer kan rijden. Met de handen onder in de beugel heb ik nog steeds een relaxte houding, en als ik in de etalageruiten kijk, ziet het er niet eens zo slecht uit.In de beugels
Ik rijd verder en leg mijn handen onderin. Zo zit ik best lekker. Ik trap flink door en het glooiende pad door de duinen daagt me uit. Even doortrekken tot de top en vaart maken naar beneden. Voor ik het in de gaten heb, rijd ik weer volle bak. Het laatste gedeelte is nogal bochtig: mooi om het stuurgedrag even te analyseren. Mijn verwachtingen zijn niet echt super. In mijn beleving stuur je beter en gemakkelijker als je dieper zit en de gewichtsverdeling beter is. Desalniettemin trek ik hem op gang. Ik gooi me plat door de bochten en het valt me niet tegen, in ogenschouw genomen dat deze fiets niet echt gemaakt is voor dit werk. Langs de Vliet rijd ik in een rustig tempo richting huis. Ik heb tijdens een test volgens mij nog nooit zo veel met mijn handen onderin de beugels gereden als vandaag.Snelle wissel
De Mavic-wielen zijn nogal apart gemonteerd. Er zit een soort van ratel in, waardoor je ze niet te strak kunt vastzetten. Ik vind dat die klik er vrij vroeg is, ik heb het gevoel dat ik hem strakker zou willen draaien. Dat gaat dus niet. Ik neem aan dat Mavic daar goed over heeft nagedacht. Het is wel gemakkelijk om je steekas mooi te draaien zoals je zelf wilt. De vorken hebben opvallend genoeg niet twee dichte patten, maar één open en een dichte met schroefdraad. Dit geeft een iets minder stijf geheel, maar je kunt wel je wiel eruit halen en je as erin laten zitten. Voor wedstrijden waar een snelle wissel van het wiel gewenst is, is dit een uitkomst. Dit is zowel bij de voor- als achtervork.Vol… Tot daar
De zon schijnt en ik ruik de lente. Het is altijd extra genieten om te fietsen als de krokussen hun kopjes boven het gras uitsteken. Ik heb vandaag niet zo’n haast. Ik cruise wat rond. Na een uurtje rijden doe ik even een paar aanzetjes. Ik leg hem op het buitenblad en achter op de 15 en bereid me mentaal voor. Diep inademen en uitblazen. De oude brievenbus verderop is mijn startlijn. Ik vertraag nog een beetje en dan geef ik gas. Bij elke trap blaas ik mijn longen leeg. De fiets houdt zich goed. De druk op de pedalen wordt met elke trap minder terwijl de snelheid steeds hoger wordt. Ik zoek naar een finish en ik zie een rode auto. Vol… tot daar! Schreeuw ik tegen mezelf zonder woorden. De aderen in mijn hoofd kloppen. Ik hijg en kijk tevreden achterom. De Airstreeem doet het best goed. De bottombracketstijfheid lijkt me prima in orde. Over de stijfheid aan de voorzijde heb ik evenwel mijn twijfels. Je merkt vooral bij het aanzetten dat hij daar punten laat liggen. Dat is op zich ook niet vreemd met zo’n betrekkelijk smalle voorvork en heel veel balhoofdbuis.Het stuur ligt lekker in de hand. Het heeft een vrij kleine diameter: dat merk je iets op slechte wegen, maar vervelend kan ik het niet noemen. Ook al omdat je merkt dat deze fiets verder gemaakt is om uit de voeten te kunnen met matige condities. De Airstreeem blijft comfor tabel en behoudt altijd zijn relaxte karakter.A Mavic Carbon Cosmic-wielen: eigen disc-wielen zijn in de maak.B Met een 11-30 cassette en een compact kom je overal boven.
C Speed-zadelpen uit eigen fabriek.
Scheve derailleur
Ik neem de fiets mee naar een event en zet hem in de auto, zoals ik dit al zo vaak heb gedaan. Beheerst, met de minste kans op schade. Maar als ik op de bestemming aankom, staat mijn derailleur helemaal scheef. Hoe kan dit? Ik probeer hem zachtjes terug te buigen. Dit gaat erg eenvoudig. Een beetje té, als je het mij vraagt. Maar goed, de derailleur staat weer recht. Hierna heb ik er geen problemen meer mee gehad.Als ik uit het zadel kom met de handen op de remmen, voelt het alsof ik rechtop staDe fiets weegt zonder pedalen 7,3 kilogram. Dat is heel netjes voor een fiets met schijfremmen. En het had nog minder gekund, vertelt Stefan Probst. “We kunnen lichter bouwen en doen dat ook op specifieke aanvraag. Maar ons standaard frame is zoals jij hem hebt getest. Wij geven tien jaar garantie op het frame en twee jaar valgarantie. Dat kun je alleen maar doen als het frame een zekere wanddikte heeft.”Op zich bevalt de fiets mij goed. Alleen dat hoge balhoofd, hè… Normaal heb ik een exemplaar van zo’n 14 centimeter met een halve centimeter spacer. De Airstreeem RR STORM Marathon heeft een balhoofd van 17,4 centimeter. Zonder spacer is het verschil bijna 3 centimeter, plus dat de voorvork er door zijn vorm nog ongeveer een extra centimeter aan toevoegt. Dat is veel, voor mij persoonlijk te veel.Desalniettemin is er voor deze fiets zeker een type renner te vinden. De vele wielrenners die nu met een te veel aan spacers rondrijden hebben een goeie aan de Airstreeem, een fiets die ook nog eens goed oogt en van goede kwaliteit is. Minpuntje betreft de lak, want na twee weken gebruik zie je al duidelijk sporen van de kabels. Daar zou beter op gelet moeten worden: door de juiste lengte kabels te gebruiken of een doorzichtige sticker te plaatsen.
De RR Storm Marathon heeft mij serieus nieuwsgierig gemaakt naar de racemodellen van Airstreeem