Over de gravelbike
Genoeg omlijstend geklets…je bent hier voor de fiets. En die is, naar mijn bescheiden mening, prachtig geworden. Vooral de groene versie waar ik op mocht rijden. Maar hij lijkt ook wel een beetje hinkend op twee gedachten. Zo stelt Look dat hij UCI approved is en willen ze hem tegelijkertijd graag in de markt zetten als ultieme fiets voor lange offroad dagtochten. Met ruimte (en boutjes) voor drie bidonhouders, ook boutjes op de bovenbuis voor een tasje, comfort vanuit het 3D Wave concept in de achtervork en mooie verhalen over het juiste carbon op de juiste plek. Op de vraag waarom UCI approved komt eerst als antwoord dat je er dan mee kunt cyclocrossen. Na het zien van onze fronsende wenkbrauwen verandert de uitleg, het is voor ’toekomstige gravelraces’. Ok, het zal wel.Look hoopt de 765 vooral in Amerika veel te verkopen, waar de gravelscène booming is. Maar ook bij ons is er een groeiende groep enthousiastelingen die graag van de gebaande paden gaat. Mocht je trouwens ooit nog in de buurt van Sancerre komen….neem een gravelbike mee, het is er schitterend gravelen.De fiets is van carbon, zowel frame als voorvork. Het frame weegt 1200 gram en de vork doet daar nog 390 gram bij. Een maatje M komt (zonder pedalen) op 8,7 kilo. De chainstay heeft een knikje naar beneden om ruimte te maken voor dikkere banden en een enkel kettingblad. Standaard komt de fiets met Mavic Allroad wielen met daaromheen WTB’s Riddler banden. Die zijn 37 millimeter breed. Je kunt nog 3 millimeter breder volgens Look. En als je er een setje 27,5″ wielen bij koopt kun je er 2,1″ (55 mm) banden in kwijt. Daar had ik graag even mee gereden, maar helaas.De 765 komt met de 1×11 Force groep van SRAM, maar ook hier heeft Look weer niet echt durven kiezen. Er zit gewoon een voorderailleurbevestiging gemonteerd op de fiets. Er zijn dan ook nog versies met Ultegra en 105, beide met 2 voorbladen. Voor vind je een 42 blad, achter een cassette die loopt van 11 naar 36. Daarmee kom je eigenlijk overal wel boven. Naar beneden gaat ie ook lekker. Moet je remmen dan doe je dat uiteraard met schijven. 160mm voor en 140mm achter.De wielen zijn uitgerust met steekassen. Die hoef je er niet helemaal uit te draaien om het wiel te kunnen verwijderen, want aan 1 kant van de vork zit toch een soort uitvalpat. Best handig, als is het bij dit soort fietsen natuurlijk niet zo heel erg van belang hoe snel je een wiel kunt steken.In de praktijk
Waar het kon heb ik de fiets flink de sporen gegeven. Middenin Sancerre duiken we van het asfalt de mountabike track op. Die ligt vol met losse keien en loopt een dikke 10% naar beneden. Vanwege de binnenbanden is het continu opletten geblazen. Hij voelt speels en comfortabel aan. Of dat komt door die 3D Wave techniek kan ik natuurlijk niet bewijzen, maar de combinatie van die uitsparingen in de achtervork plus een dunne zadelpen en 37mm banden zal het zeker de nodige flex opleveren. En het blijkt te werken. Toch maakt al dat comfort hem niet saai. De fiets reageert heerlijk adrem op iedere stuurbeweging. De zelf ontwikkelde superstijve voorbouw helpt daar zeker bij mee.Ik rijd ook een rondje samen met Jalabert. Ondertussen vijftiger, maar het plezier in het fietsen druipt er nog af. Waar ik over het gravel naast de wijngaard rijd, gaat hij er dwars doorheen. Overal waar je ook maar iets kunt afsnijden neemt hij het voortouw….en het tempo zit er nog flink in. Mooie vent!De Fransen spelen met deze fiets denk ik met succes in op de gravelhype. Al zullen de gevraagde adviesprijzen bij ons wellicht wel een struikelblok vormen. In de USA kijken ze daar misschien wat minder van op…de tijd zal het leren.Die prijzen zijn:765 Gravel RS Force 1x – €4.299
765 Gravel RS Ultegra – €3.999
765 Gravel RS 105 – €3.599
Lees ook
4 april 2019 - Racefiets
Elektrische gravelbike
Na eerst een rondje op de elektrische Optimum gereden te hebben, mocht ik ook nog even een keer het testparcours over met de e-versie van de gravelbike. Redelijk vergelijkbaar met de niet-elektrische, op de chainstays, en natuurlijk op de Fazua motor, na. Die chainstay kan niet naar beneden ivm de motorplaatsing, dus in deze fiets ook geen ruimte voor 650b’s. Ook mis je hier de boutjes voor extra bidons of tasje. Het speelse van de gewone 765 is ook direct verdwenen. Je voelt die extra kilo’s toch zitten, al zijn het er nog geen 5. Even over een kuiltje huppen is geen pretje. En het rammelt. Die accu zit heel stevig vast, losraken zal hij niet, maar je hoort hem wel rammelen als je hard naar beneden rijdt. Bij de eerste afdaling rij ik toch tegen een iets te grote steen aan, snakebite. Dan is het lekker als je met de motor aan met het gewicht achterop voorzichtig terug kunt rijden naar de mechaniekers voor een nieuw binnenbandje…ook waar het flink klimmen is.De voordelen merk je dan ook vooral op als het steil omhoog gaat. Gewoon blijven zitten voor ultieme grip en je rijdt echt overal naar boven. Zeker in de 400Watt stand. Waar mijn collega’s hijgend naar boven kropen, kon ik een praatje maken en toch als eerste boven zijn. Het is wel zaak op tijd te bedenken in welke stand je hem wilt zetten. Op technisch terrein een handje van het stuur op van modus te wisselen is niet altijd even veilig.Ik kan me best voorstellen dat hier een doelgroep voor te vinden is. Gewoon lekker genieten van het fietsen en de omgeving, zonder helemaal naar de klote te gaan op de steilste klimmen. Je moet alleen wel een dikke portemonnee meebrengen. De e-gravel komt in twee uitvoeringen:e-765 Gravel Force 1X – €6.499e-765 Gravel Rival 1X – €5.799
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."